تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

منوچهر متکی برکنار شد

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در حالی که برای انجام یک مأموریت در آفریقا به سر می‌برد، از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور این کشور از کار برکنار شد.

به گزارش تارنمای رسمی دولت ایران، محمود احمدی‌نژاد امروز پس از برکناری متکی، علی‌ اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب کرده است.

منوچهر متکی از زمان انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور در سال ١٣٨٤ تا کنون وزیر امور خارجه بود.


علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه ایران منصوب شده است

متکی در حالی از کار برکنار شده که امروز برای ابلاغ پیام احمدی‌نژاد با عبدالله واد، رئیس‌جمهور سنگال دیدار کرد.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز بی‌اطلاعی از برکناری منوچهر متکی به تارنمای خبرآنلاین گفت:‌ «مگر آقای متکی در حال حاضر در سفر نیستند، یعنی در شرایطی که ایشان به مأموریت فرستاده شدند، حکم برکناری صادر شده است؟»

اختلاف بین احمدی‌نژاد و متکی پس از انتصاب نمایندگان رئیس‌جمهور در چند نقطه جهان، آشکار شد.

متکی در حالی از کار برکنار شده که امروز برای ابلاغ پیام احمدی‌نژاد با عبدالله واد، رئیس‌جمهور سنگال دیدار کرد

رئیس‌جمهور ایران شهریور ٨٩ ، اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور خاورمیانه، حمید بقایی را به عنوان نماینده ویژه در امور آسیا، محمدمهدی آخوندزاده را به عنوان نماینده ویژه در امور دریای خزر و ابوالفضل ظهره‌وند را به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب کرد.

حمید بقایی چند روز پس از این انتصاب گفت: «کشتار دسته جمعی ارامنه توسط ترک‌ها» انجام شده است. منوچهر متکی در پاسخ به این اظهارات گفت: «مشخص نیست آقای بقایی بر اساس كدام مسئولیت و از چه جایگاهی این‌گونه سخنان نسنجیده را بیان می‌كند، در حالی كه هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان كه موجب بروز مشكل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است.»

متكی از مسئولان و مدیران دولت خواسته بود «هزینه كشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند.» وی همچنین خواهان «فصل‌الخطاب دانستن» نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در «پرهیز از موازی كاری در سیاست‌ خارجی» شده بود.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز دوشنبه هشت شهریور ٨٩ در دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت ایران به طور ضمنی مخالفت خود را با تصمیم محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت:‌ «مسائل مربوط به سیاست خارجی باید تنها توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود و دولت باید از موازی کاری بپرهیزد.» رهبر ایران افزود: «اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایفشان از نکات مدیریتی است که باید مورد توجه هیأت دولت قرار گیرد.»

پس از اظهارات رهبر ایران، چند نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس به محمود احمدی‌نژاد تذکر کتبی دادند و خواهان لغو انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در سیاست خارجی شدند. محمود احمدی‌نژاد در نهایت حکم نمایندگان خود در چند نقطه جهان را به مشاور تغییر داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فراموش نمی کنم وقتی که احمدی نژاد در سازمان ملل مشغول صحبت بود و یا بهتر بگویم مشغول فحاشی بود و حاضرین مشغول ترک جلسه بودند این آقای متکی چنان مشغول به دست زدن بود انگاری عروسی نزدیکتیرین کسش را برگزار می کند!!! نمی دانم آن کف زدن ها برای سحنران بی نزاکت بود یا برای اشخاصی که جلسه را ترک می کردند؟؟ اما هرچه بود دوران ایشان هم به سر رسید و طبق روال جمهوری اسلامی به زودی ایشان هم سر از اوین درخواهد آورد یا سر سبز به باد خواهد داد. کدام کابینه دولتهای بعد از انقلاب زندگی خوشی داشتند که منوچهر متکی داشته باشد!!

-- داریوش ، Dec 13, 2010

منوچهر متکی به دنبال نخود سیاه در سنگال رفته چند کیلو نخود سیاه می خریم

-- hamid ، Dec 13, 2010

بقیه وزیران هم بدانند که رنیس جمهور محبوبشان به چه روشی مزد زحمتهای آنها را خواهد داد.

-- سبز ، Dec 13, 2010

در سفری که منوچهر متکی آفریقای جنوبی داشته خبر نگاری از او در مورد شهرام امیری آن آدمکی هسته ای ایران پرسیده بود. متکی هم گفته که باید از احمدی نژاد پرسید. شایان ذکر است که آن بدبخت فلک زده کم کم دارد در آن سلول انفرادی در خانه ای تیمی در نزدیکی لوشان کم کم کم کم سکته می کند. آری تا کنون چند نوع غذای سمی به این نگون بخت دنبال نام داده اند، گفته می شود شهرام خان خیلی باد کرده. بزودی در آن خانه ای تیمی و آن سلول انفرادی منفجر خواهد شد. قلبش را میگویم. در تهران به متکی می گویند حاج آقا متکا!

-- بدون نام ، Dec 13, 2010

داداش منوچ ضایع شد.

-- داش سیا ، Dec 13, 2010

نه؛ فرستاده ایران در سازمان ملل خواهد شد.

-- مینو ، Dec 13, 2010

..فکر ميکنيد چيزی تغيير ميکند؟.....شايد حق مواجب بعضی ها را قطع کرده بوده يا دير داده ؟!...

-- Sasan ، Dec 13, 2010

قرار نبوده مشایی خارج از چهار چوب دیپلماسی وزارت امور خارجه به اردن سفرکندوپارا فراتر بگذاردوحضورپادشاه اردن برسدوازسوی احمدی نژاد ایشان را برای بازدیدی ازایران دعوت کند.این موضوع موجب اعتراض متکی شده که اقای احمدی نژاد راخوش نیامده است وبدون توجه به حیثیت اقای وزیردرحین ماموریت عذرش راخواستار گردیده.

-- mohsen ، Dec 13, 2010

اي بابا اينها اگر يك كار را طبق عرف ديپلماتيك انجام بدهند بايد تعجب كنيد، وقتي در عرصه بين‌المللي اينطوري با هم برخورد ميكنند، در عرصه زندان و سلول و غيره با هم چكار ميكنند؟!

-- بدون نام ، Dec 14, 2010

اینا جنگای قدرته اینا کدومشون به فکر ملت بودن چپییا راستیا اینا جنگای مافیاییه برای به دست اوردن قدرت باز شاید به مافیا بشه گفت صد رحمت اینا به همنوعای خودشونم رحم نمیکنند تکلیف مردم که سالها مشخص بوده مردم چیزی جز بازیچه, ابزار و قربانی برای اینا نیستن مردم ملت کشور وطن عدالت شرافت وجدان کجا بودن و هستن ایا کثیف تر و پست تر از اینها دیدید
ارش ازادیخواه طراح و مجری طرحها و پروژه های براندازی سرنگونی نرم

-- ارش ازادیخواه ، Dec 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)