تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
جواد لاريجانی:

«جرم ستوده تماس با گروه‌های تروريستی است»

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران گفت نسرين ستوده، وکيل زندانی در ايران به‌خاطر «تبليغات عليه اسلام، نظام» و همچنين «تماس با گروه‌های تروريستی» بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران محمدجواد لاريجانی اين سخنان را در جمع خبرنگاران و در حاشيه «همايش بررسی حقوق بشر در دوران معاصر» ابراز داشت.


دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت نسرين ستوده به‌عنوان وکيل مورد پيگيرد قضايی قرار نگرفته است.

وی در توضيح جرم اين وکيل دادگستری گفت: «بايد توجه داشت زمانی که فردی وکيل يک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اين‌که از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند. اين را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گويند.»

لاريجانی: وکيل يک متهم تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اين‌که از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند

جواد لاريجانی در حالی اين سخنان را بيان می‌کند که نزديک به صد روز از بازداشت نسرين ستوده و هفت روز از اعتصاب غذای خشک وی در زندان می‌گذرد.

به گفته مدافعان حقوق بشر، خانم ستوده در مدت اين صد روز در سلول انفرادی، بدون يک روز مرخصی و يا برخورداری از امکانات بند عمومی به‌سر برده است.

نسرين ستوده در ۱۳ شهريور امسال بازداشت شد و از ۱۴ آذرماه جاری برای بار دوم دست به اعتصاب غذای خشک زده است. «لغو کليه احکام ناعادلانه‌ پس از انتخابات»، خواسته اصلی نسرين ستوده برای پايان دادن به اين اعتصاب غذا است. با وجود پايان رسيدگی به پرونده طی دو جلسه دادگاه، قاضی پرونده قرار بازداشت وی را مجددأ تمديد کرده است.

رضا خندان، همسر نسرين ستوده روز گذشته در گفت‌وگو با وب‌سايت تغيير برای برابری هشدار داد که مسئوليت سلامت روحی و جسمی همسرش با قوه قضائيه است.

وی گفت همسرش هيچ عمل مجرمانه‌ای را مرتکب نشده است و صحبت‌های ايشان با رسانه‌ها نيز در نهايت ادب، متانت و ملاحظات حقوقی بوده است.

لاريجانی: شيرين عبادی هيچ قدمی برای توسعه حقوق بشر برنداشته است و کارمند دون‌مايه انگليس و آمريکاست

محمدجواد لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود شيرين عبادی، برنده ايرانی جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ را مورد انتقاد قرار داد و گفت شيرين عبادی «هيچ قدمی برای توسعه حقوق بشر برنداشته است.»

وی افزود: «صحبت‌های وی، همان گفته‌هايی است که وزارت امور خارجه انگليس وآمريکا مطرح می‌کنند و در بهترين حالت می توان گفت که وی به يک کارمند دون‌مايه اين کشورها تبديل شده است.»

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران بار ديگر حکم سنگسار را «تقلب و سوءاستفاده تبليغاتی غرب» دانست و اظهار داشت: «مسأله حقوق بشر فراتر از اين است که به نوع مجازاتی که در قوانين هر کشور به آن توجه شده، بخواهد احاطه داشته باشد.»

وی اعلام کرد که خشونت در ايران کم‌تر از کشورهايی مانند آلمان، انگليس و آمريکا است و رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری در ايران را «کودتای گروهی از اصلاح‌طلبان» در اين کشور خواند.

وی افزود: «در اين انتخابات نمونه کاملی از جريان سافتاژ (فعاليت های نرم) دشمنان عليه ايران را داشتيم در حالی که ما تنها کشور دارای دموکراسی نمونه در خاورميانه هستيم.»

وی گفت: «در کداميک از کشورهای منطقه افراد با رأی مردم به حکومت می‌رسند و با رأی مردم از نردبان حکومت پايين می‌آيند؟ ۳۰ سال است ما نظامی دمکراتيک داريم و اين نظام بر روی عقلانيت کامل می‌چرخد.»

جواد لاريجانی با اشاره به ترور مجيد شهرياری و فريدون عباسی، دو استاد فيزيک دانشگاه در ايران سازمان ملل را «دچار آلودگی» دانست که «به نوعی مشروعيت ترورهای اخير را امضا کرده است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)