تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سحرخیز: زیر بار حاکم جائر نمی‌روم

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در ایران می‌گوید که زیر بار رهبری آیت‌الله خامنه‌ای که به گفته وی حاکمی «جائر (ستمگر) و غیرمتقی (بدون تقوا و دینداری)» است، نمی‌رود.

به گزارش تارنمای کلمه، سحرخیز در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران افزوده: «(از دیدگاه حکومت) هر کس که نقد و انتقادی به رهبری نظام داشته باشد، ساختارشکن معرفی می‌شود.»


سحرخیز، آیت‌الله خامنه‌ای را حاکمی «ستمگر» نامیده است

در این نامه آمده که دادستان تهران از سحرخیز، احمد زیدآبادی و مسعود باستانی، سه روزنامه‌نگار زندانی به عنوان «ساختارشکن» نام برده و به همین دلیل با مرخصی دادن به آن‌ها مخالفت می‌کند.

سحرخیز در بخش دیگری از این نامه نوشته که علت اصلی ندادن مرخصی به این سه زندانی «این است که مقام‌های سیاسی و امنیتی که حرف آخر را می‌زنند، ما را به گروگان گرفته‌اند.»

به گفته وی، مقام‌های سیاسی و امنیتی، «بیم دارند وقتی از زندان بیرون آمدیم، نکند حرفی از دهانمان بیرون بیاید و بگوییم که در مراحل مختلف دستگیری، بازجویی، بازپرسی و شرکت در دادگاه زیر فشار روحی و روانی بوده‌ایم و از آن بدتر، مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌ایم.»

این روزنامه‌نگار خطاب به دادستان تهران افزوده «بیش از سه ماه از درخواست‌های مکرر پزشکان متخصص زندان می‌گذرد اما هنوز اجازه نداده‌اید تا یک عکس‌برداری ساده‌ ام.آر.آی از من به‌عمل آید.»

سحرخیز: «(از دیدگاه حکومت) هر کس که نقد و انتقادی به رهبری نظام داشته باشد، ساختارشکن معرفی می‌شود.»

سحرخیز، مخالفت دادستان تهران را با معالجه‌اش در بیرون از زندان، «اوج تبعیت دادستان از یک فرمان سیاسی» خواند.

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز روز گذشته از سازمان گزارشگران بدون مرز خواست تا به ایران سفر کند و وضعیت زندانیان را از نزدیک ببیند و با «فشار به دولت ایران و گزارش‌دهی» به کسانی که به درمان نیاز دارند، کمک کند.

مهدی سحرخیز در گفت‌وگو با تارنمای کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از وضعیت پدرش ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی ایران را «مسئول» اتفاقاتی دانسته که ممکن است به دلیل «رسیدگی نکردن» به وضعیت بیماری وی برایش رخ دهد.

عیسی سحرخیز در انتهای نامه‌اش به دادستان تهران از آیت‌الله خامنه‌ای و مقام‌های تحت رهبری وی به عنوان عومال «نقض حقوق بشر» در ایران نام برده که در «آینده‌ای نه چندان دور در محکمه‌ای منصفانه، مجازاتی عادلانه نصیب آنان می‌شود.»

این روزنامه‌نگار، ٢٧ تیر ٨٩ شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران گفت که از آیت‌الله خامنه‌ای به اتهام «سکوت در برابر شکنجه زندانیان» شکایت خواهد کرد. سحرخیز همچنین افزود که آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل این‌که در حق مردم ایران «ظلم» کرده باید «برکنار» شود.

وی در این دادگاه گفت: «آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، قانون اساسی و مفاد و اصول مربوط به ولایت فقیه را زیر پا گذارده و از راه عدالت و انصاف و بی‌طرفی در انتخابات منحرف شده است، به‌گونه‌ای که خود به ‌صورت علنی و آشکار می‌گوید که یک نامزد را به نامزدهای دیگر ترجیح می‌دهد و دلش برای پیروزی او می‌تپد.» سحرخیز این رویکرد رهبر ایران را «زمینه‌ساز انتخابات مهندسی‌شده» خواند.

اشاره وی به انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در ٢٢ خرداد ١٣٨٨ است که در نتیجه آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد. مخالفان دولت می‌گویند که احمدی نژاد با «تقلب» رئیس جمهور شده است. حکومت ایران همواره گفته‌های مخالفان را رد کرده است.

این روزنامه‌نگار، مهرماه ٨٩ از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به رهبر ایران و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. سحرخیز همچنین به پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی و یک ‌سال ممنوع‌الخروجی از ایران محکوم شده است.

وی در موج دستگیری‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، ١٢ تیر ١٣٨٨ بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بقول قديمی ها:سحرخيز باش تا كامروا شوی.

-- بدون نام ، Dec 13, 2010

سحر خیز یک قهرمان واقعی است. درود بر شجاعت اش.

-- رضا ، Dec 13, 2010

حدیثی است منسوب به پیامبراسلام که گفته اند « افضل الجهاد کلمة الحقه عندالامام جائر ». یعنی بالاترین جهاد، سخن حق در برابر «امام» جائر ( ستمکار) است. نمی دانم چرا «امام» جائر را حتا برخی از درس خواندگان «حاکم» جائر ترجمه میکنند و میخوانند !

-- بابک ، Dec 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)