تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شخصيت‌های جهانی خواهان آزادی سکينه آشتيانی شدند

بيش از ۸۰ شخصيت مشهور جهان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خواهان آزادی فوری سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار در ايران، پسرش سجاد قادرزاده و وکيل مدافع وی جاويد هوتن‌کيان شدند.

اين نامه در صفحه نخست روزنامه تايمز چاپ لندن منتشر شده است ودر ميان افراد امضاکننده آن کسانی چون رابرت ردفورد، رابرت دو نيرو، کيت بلانشت و کالين فرث بازيگران معروف سينما؛ استينگ خواننده مشهور، دامين هيرست، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، ول سوينکا، نويسنده، شاعر و نمايش‌نامه‌نويس نيجريه‌ای که در سال ۱۹۸۶ برنده جايزه نوبل ادبی شد، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برنار کوشنر، وزير امور خارجه سابق فرانسه و اد ميليباند، رهبر حزب کارگر انگليس، ديده می‌شوند.


آن‌ها اين نامه را خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران و محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور اين کشور نوشته‌ و در آن آورده‌اند: «سکينه محمدی آشتيانی ۴۳ ساله، پنج سال در زندان به‌سر برده، به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده و به اندازه کافی رنج برده است.»

در روز پنج‌شنبه ١٨ آذرماه جاری برخی خبرگزاری‌های جهان خبر «آزادی» سکینه محمدی آشتیانی را منتشر کردند. همچنين برخی رسانه‌های انگلیسی‌زبان از آزادی هوتن کیان و دو روزنامه‌نگار آلمانی که در ارتباط با این پرونده بازداشت شده بودند نيز خبر دادند. اما اين خبرها از سوی دادستانی تبريز و پرس تی‌وی، شبکه انگليسی‌زبان جمهوری اسلامی ايران تکذيب شد.

«سکينه محمدی آشتيانی ۴۳ ساله، پنج سال در زندان به‌سر برده، به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده و به اندازه کافی رنج برده است.»

سايت پرس تی‌وی با انتشار تصاويری از سکينه محمدی آشتيانی و فرزندش نوشت: «توليدکنندگان شبکه پرس تی‌وی با آشتيانی در خانه‌اش همراه شدند تا بازگفته‌‌های وی را درباره صحنه جنايت و جزئيات قتل به تصوير کشند.»

پرس تی‌وی، خبر آزادی سکينه محمدی آشتيانی را «هياهوی تبليغاتی رسانه‌های غربی» ناميد.

موسی خليل‌اللهی، دادستان عمومی و انقلاب تبريز نيز روز جمعه گذشته به خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) گفت: «سکينه محمدی آشتيانی در بازداشت به‌سر می‌برد و هرگونه خبر مبنی بر آزادی وی از زندان تبريز کذب محض است.»

وی افزود: «هيچ‌گونه تغيير در وضعيت قضايی و پرونده اين متهمه به وجود نيامده است.»

سکينه محمدی آشتيانی، چهار سال پيش محکوم به ۹۹ ضربه شلاق به دليل زنا شده بود اما پس از قتل شوهرش، دادگاه ديگری او را به سنگسار محکوم کرد و از آن زمان در زندان تبريز زندانی است.

مقامات ايران، از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، همواره حکم سنگسار خانم آشتيانی را رد کرده‌اند و آن را «تبليغات دروغين» کشورهای غربی دانسته‌اند.

به دنبال فشارهای جهانی برای جلوگیری از اجرای حکم سنگسار، سرانجام قوه قضائیه ایران اعلام کرد که خانم آشتیانی به جرم قتل همسرش به قصاص محکوم گرديده و اجرای حکم اعدام او بر حکم سنگسار اولویت دارد.

عصر روز ۱۸ مهرماه امسال نيز سجاد قادرزاده و جاويد هوتن‌کيان، فرزند و وکيل مدافع سکينه محمدی آشتيانی، به همراه دو خبرنگار آلمانی که برای گفت‌وگو با آن ها به دفتر هوتن‌کيان رفته بودند٬ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در ماه‌های اخیر، سکينه محمدی آشتیانی چندين بار در تلويزيون ايران ظاهر شد و به قتل شوهرش «اعتراف» کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

...بايد با اينها درهمه زمينه ها از جمله رعايت حقوق بشر محکم برخورد کرد مثلا اولتيماتومی تعيين کرد...

-- Cyrus ، Dec 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)