تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

اعتماد به نفس
سرمقاله امروز جمهوری اسلامی با عنوان «طرح هدفمندی و اعتماد به مردم» در مورد هشدارهای امنیتی مقامات دولتی به کسانی است که در نگاه دولت «کارشکنان قانون هدفمندی یارانه‌ها» نامیده می‌شوند.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «كشور ما حذف تدریجی یارانه‌ها را در اواخر دهه ٧٠ و اوائل دهه ٨٠ در مورد بعضی اقلام از جمله بنزین تجربه كرد و در واقع طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت بخشی و با شیب بسیار ملایم در آن دوران به اجرا درآمد و توفیقاتی نیز كسب كرد. در آن زمان مجلس هفتم با شعار تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن، طرح افزایش تدریجی قیمت بنزین را متوقف كرد ولی نتوانست جلوی افزایش قیمت كالاها را بگیرد و در عمل شعار تثبیت قیمت‌ها به محاق رفت و ناكام ماند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «هر چند مجلس هفتم و كسانی كه با شعار تثبیت قیمت‌ها مانع ادامه اجرای طرح افزایش تدریجی قیمت بنزین شدند، درصدد خدمت به اقتصاد كشور و رفاه مردم بودند ولی در عمل مانع پا گرفتن یک تجربه مهم شدند كه اگر به نتیجه می‌رسید، می‌توانست الگوی مناسبی برای حذف یارانه‌ها و تحقق عدالت اقتصادی به‌طور عام و در همه‌ بخش‌ها باشد. درست است كه اكنون زمان بازگشت به آن موضوع نیست و نباید مجلس هفتم را به‌خاطر ناپخته عمل كردن در این زمینه سرزنش كرد، لكن می‌توان با یادآوری این موضوع، به همه دست‌اندركاران یادآور شد كه با طرح كنونی هدفمندی یارانه‌ها همراهی كنند و به راهی نروند كه منجر به متوقف شدن این طرح و یا حتی كندشدن اجرای آن شود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «نكته‌ای كه اكنون در اظهارات بعضی مسئولان اجرائی درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد باید از آن پرهیز شود، این است كه عموماً یک جریان ضد هدفمندی را مطرح می‌كنند و به این جریان فرضی هشدار می‌دهند كه مبادا وارد عمل شود و كارشكنی كند كه اگر چنین كند سركوب خواهد شد.»

در ادامه سرمقاله جمهوری اسلامی می‌خوانیم: «اجرای طرحی كه مورد وفاق همه‌ صاحب‌نظران و همه‌ جناح‌های سیاسی است و كلیه دستگاه‌های وابسته به قوای سه‌گانه و امكانات متعلق به نظام را با خود دارد، نه دچار مشكل امنیتی است و نه هیچ مشكل دیگری كه بتواند اخلالی در روند اجرائی آن پدید آورد. به همین دلیل، آنچه ممكن است از این قبیل اظهارات برداشت شود، نوعی ضعف در اجرای طرح و یا بی‌اعتمادی به مردم است. آنچه باید مورد توجه باشد، این است كه اظهارات مسئولان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نشان دهنده اعتماد به نفس آن‌ها باشد و به مردم نیز آرامش خاطری بدهد كه موجب افزایش انگیزه آنان برای همراهی و همكاری با مسئولان گردد. این، پایه‌ای‌ترین عامل موفقیت طرح هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

نارضایتی از مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «جشنواره مطبوعات در فاصله بین رویداد و فرآیند» در مورد هفدهمین جشنواره مطبوعات ایران و حضورنداشتن روزنامه‌های آزاد و مستقل در این جشنواره است.

در این سرمقاله آمده است: «هفدهمین جشنواره مطبوعات، مهم‌ترین رویداد فرهنگی، اجتماعی هفته گذشته کشور شایسته توجهی عمیق‌تر و فرصتی برای تنفس مطبوعات در فضایی است که گاهی حسرت آن را بر دل دارند. در مقابل غرفه‌های روزنامه‌های مطرح و سیاسی، دیدگاه‌ها به بحث گذاشته می‌شود و از منطقی‌ترین برخورد تا رادیکال‌ترین تفکر را در آن‌جا می‌توانی نظاره کنی و این همان فضایی است که مطبوعات به خاطر آن به وجود آمده‌اند و مردم نیز مطبوعات را چنین می‌خواهند. کاش حداقل دوربین‌ها این نیاز و این فضا و این هیجان و از همه مهم‌تر این توقع را از داخل و مقابل غرفه‌ها و راهروها به سمع و نظر سیاست‌گذاران مطبوعات کشور می‌رساند تا باور کنند که مردم از فضای حاکم بر مطبوعات و خلأ جدی نقد و نقادی در مطبوعات، در حد عصبانیت پیوسته و نه گسسته ناراضی‌اند.»

این سرمقاله افزوده: «جشنواره مطبوعات تنها یک رویداد نیست بلکه فرآیندی است که مولفه‌ها و مراحل آن را در بین دو جشنواره باید به درستی طی کنیم تا به رویدادهای منبعث از آن برسیم. از جشنواره دوازدهم تا هفدهم، جشنواره‌ها بین رویداد و فرآیند گرفتاراند و از این بند که هر روز بیش‌تر به دست و پای سیاست‌گذاران می‌پیچد، نمی‌تواند خود را رها کند و یا شاید هم نمی خواهد. راستی راه‌حل چیست؟»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «در جشنواره هفدهم جای خالی نهادهای مدنی مطبوعاتی و جای خالی مطبوعات تعطیل شده به‌شدت به‌چشم می‌خورد. مطبوعات تعطیل شده یا توقیف شده که به‌خاطر متهم شدن به یک یا چند اشتباه یا خطا یا تخلف یا حتی جرم اثبات شده یا اثبات نشده در یک گستره زمانی معین توقیف هستند، چرا نباید بتوانند از دورانی که اتهامی بر آن‌ها وارد نیست در چنین رویدادی سخن بگویند؟ اگر در چنین صحنه‌هایی حضور را از آن‌ها دریغ کنیم، واقعیت وجودی آن‌ها در دوره‌ای از تاریخ اندیشه و تاریخ مطبوعات کشور در کجا می‌تواند تجلی یابد؟»

سرمقاله افزوده است: «زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از جنس و نوع زیرساخت‌های فیزیکی نیستند که بدون توجه به گذشته با قدرت لودر و بولدوز و دینامیت منفجرکننده حاصل آیند، در ایجاد سطوح اجتماعی، ذهنی و روان‌شناختی باید مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت‌های اجتماعی شامل همه تلاش های فکری است که در مراحل پیشین به‌وجود آمده‌اند و به‌عنوان مبنای پیشرفت‌های بعدی عمل می‌کنند، تنها می‌توانیم به اصلاح آ‌ن‌ها بیاندیشیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «با برنامه یا بی‌برنامه»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «دلایل نگرانی‌ از اجرای قانون یارانه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «چرا دیگر به شیوه گذشته نمی‌نویسید؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)