تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

استقبال ايران از مذاکرات هسته‌ای با ١+۵

شورای عالی امنيت ملی ايران در نامه‌ای به کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اروپا، از ادامه مذاکره با گروه ١+۵ استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، در اين نامه بر انجام گفت‌وگوها بر مبنای نامه ۱۵ تيرماه ٨٩ سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی به کاترين اشتون، از ۱۵ آبان (۱۰ نوامبر) به بعد، به‌عنوان زمان و مکان مورد توافق طرفين تاکيد شده است.


کاترين اشتون و سعيد جليلی

کاترین اشتون ۲۲ اکتبر، طی نامه‌ای پیشنهاد مذاکرات وین با ايران از تاريخ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر را عنوان کرده بود.

رئيس سياست خارجی اروپا چند هفته پيش از اين نامه پیشنهاد داده بود دور بعدی مذاکرات اواسط نوامبر در وین برگزار شود.

کاترین اشتون ۲۲ اکتبر، طی نامه‌ای پیشنهاد مذاکرات وین با ايران از تاريخ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر را عنوان کرده بود

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در اوايل اکتبر دعوت اشتون را «خبری خوب» خواند و اواخر اکتبر و اوایل نوامبر را زمان مناسبی برای گفت‌وگوهای اتمی با نمایندگان گروه ١+۵ (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) دانست.

سعيد جليلی نيز در نامه‌ای به درخواست مذاکره کاترين اشتون، پاسخ داد و در آن تأکيد کرد که هدف از گفت‌وگوها «تعامل و همکاری» و «اجتناب از هرگونه تهديد به فشار» باشد.

جليلی «نظر روشن و صريح» گروه مذاکره‌کننده درباره سلاح هسته‌ای اسرائيل را جويا شده بود.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران نيز در سفر اخير خود به نيويورک آمادگی ايران برای مذاکرات با گروه ١+۵ را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ايران و گروه ١+۵ پيش از اين دو دور مذاکرات را پشت سر گذاشته‌اند.

پاییز سال گذشته ايران و گروه ١+۵ بر سر مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور پژوهشی تهران به توافق کلی دست یافتند اما پس از آن ایران با جزئیات آن طرح مخالفت کرد و عملأ از پذیرش آن سر باز زد.

ایران چند ماه پیش نيز بسته پیشنهادی دیگری به نمایندگان گروه ۱+۵ تحويل داد اما آمریکا اعلام کرد محتویات اين بسته به «نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی ایران» پاسخ نمی‌دهد.

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چندی پيش اظهار داشت که اين کشور نزدیک به ۳۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گروه ١+۵ چه انتظاري از مذاکره با اين دولت بی آبرو از نظر داخلی و خارجی دارد؟. اينها نمايندگان واقعی و صالح مردم ايران نمی باشند و هر قولی بدهند مثل باد درهوااست !

-- Kaveh ، Oct 29, 2010

به همین خیال باشید اگر اینبار هم گول اخوندها رانخوردید حا لا می بینید این خط و این نشان این اخوندها دنبال خرید زمان وهمزمان تلاش جهت کاستن فشارها در زمینه های مختلف خصو صا نقض حقوق بشر درکل وحقوق زنان درکاکل ان هستند. ایرانی های ازاده وحامیان زنان محروم ومظلوم باید توطئه های فریبکارانه اخوندها وحامیان اروپایی انها را افشا کرده وبر احقاق حقوق مردم ایران از هر قشری اصرار کنند. اخوندها از جریانات سبز در پارلمان اروپا برای پیشبرد اهداف پلیدش بر علیه مردم ایران حداکثر استفاده را می برد. باید هوشیار بود.

-- Hamid ، Oct 29, 2010

چگونه اين دولت را قانونی ميدانند وقتی وزیر اطلاعات اعتراف کرد که این انتخابات توسط مقام رهبری مهندسی شده بود تا کاندیدای مورد نظر او به عنوان فرد پیروز معرفی شود. "حیدر مصلحی" طی مصاحبه ای اذعان کرد " با مسیری كه رهبری طراحی كرد، وضعیت به گونه‌ای شكل داده شد كه دولت نهم و دهم بر سر كار آمد و نظام در مسیر درستی قرار گرفت..."

-- Hamid ، Oct 29, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)