تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آثار جنجالی یک نقاش برزیلی

آثار سیاه‌ قلم خیل ویسنتی، نقاش برزیلی در بیست و نهمین بی‌نیال سائوپائولو جنجال آفرید. این نقاش در یکی از این آثار با اسلحه کمری سر احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران را نشانه رفته است.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، مجموعه آثار سیاه قلم خیل ویسنتی، نقاش برزیلی که زیر عنوان «اینی‌میگوس» ( Inimigos) در بیست و نهمین بی‌نیال سائوپائولو به نمایش گذاشته شده، جنجال‌آفرین شد. این بی‌نیال که از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین جشنواره‌های هنری جهان است تا ۱۲ دسامبر ادامه دارد.


خیل وینستی در مجموعه تصاویر «اینی‌میگوس» برخی از سیاستمداران و شخصیت‌های خبرساز جهان مانند جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ملکه انگلستان، آریل شارون، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران را در موقعیتی انفعالی قرار داده و خود با سلاح گرم یا سرد از آن‌ها انتقام می‌گیرد.

در یکی از تصاویر جنجال‌برانگیز این مجموعه، محمود احمدی‌نژاد بر روی صندلی نشسته است و خیل وینستی با سلاح کمری، از فاصله‌ نسبتاً کمی سر او را نشانه رفته است.

آیا هنرمند با هنرش می‌تواند انتقام بگیرد؟ خیل وینسنتی در مجموعه آثار سیاه‌قلم‌اش با رویکرد به خشونت جنجال‌آفرین شد

در اثر دیگری آریل شارون را می‌بینیم که روی زمین افتاده، به آرنج دستش تکیه داده و در همان حال هنرمند نقاش سر او را با کلت نشانه گرفته است. کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل، پاپ و ملکه الیزابت از دیگر شخصیت‌هایی هستند که در آثار این هنرمند نقاش به این شکل تصویر شده‌اند.

بی‌نیال سائوپائولو همواره به‌خاطر به‌نمایش گذاشتن آثار غیرمتعارف شهرت داشته است. مهم‌ترین موضوع در جشنواره امسال تضاد بین فقیر و غنی و اختلاف طبقاتی در جهان است. از این نظر بسیاری از آثار به نمایش گذاشته شده در جشنواره سائوپائولو رنگ و بوی سیاسی دارد و یادآور «هنر مقاومت» است. در این میان اما آثار سیاه قلم خیل وینسنتی به خاطر واقع‌گرایی و خشونتی که به نمایش می‌گذارد، به یک حادثه رسانه‌ای تبدیل شده است.


خیل وینسنتی در سال ۱۹۵۸ در شهر رسیفی (Recife) در برزیل متولد شده و هم‌اکنون در این شهر کار و زندگی می‌کند.

او پس از تحصیل مدتی در پاریس زندگی کرد، اما به‌زودی به برزیل بازگشت. نخستین آثار او در سائوپائولو به نمایش گذاشته شد و در جشنواره‌ی ریودوژانیرو از او تقدیر به عمل آمد.

بسیاری از ناظران، خشونتی را که در مجموعه «اینی میگوس» نهفته است، بازتابی از خشونت در شهر رسیفی که در شمال شرقی برزیل واقع شده ارزیابی کرده‌اند. در این شهر فقط صد هزار نفر سکونت دارند و با این حال آمار جنایت آن در سال دو برابر ریودوژانیرو است.

بی‌نیال سائوپائولو نخستین بار در سال ۱۹۵۱ برگزار شد و پس از بی‌نیال ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره هنری جهان است. ورود همگان به این جشنواره آزاد است و لذا از پربیینده‌ترین جشنوارهای هنری جهان به‌شمار می‌آید. در این جشنواره آثاری از هنرمندان برزیل و از دیگر هنرمندان جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

از سال ۱۹۷۳ به بعد علاوه بر هنر نقاشی، آثاری از هنر معماری و طراحی نیز در بی‌نیال سائوپائولو به نمایش گذاشته می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در اين رابطه:
آثار ديگر خیل ویسنتی را ببينيد

نظرهای خوانندگان

آنها که با اعمالشان در سیاست،سرمایه،اندیشه و....مرگ را به اشکال مختلف برای اکثریت جامعه بشری به ارمغان میاورند، نباید از تصور،تصویر و شکل پردازی یک نقاش آرمان خواه ناراحت شوند!

-- ایراندوست ، Oct 29, 2010

در این طرح های زیبا علیرغم اینکه اسلحه ی سرد یا گرم می بینیم، خشونتی احساس نمی شود.نقاش در این طرح ها تلاش کرده این شخصیت ها را وادار کند به اشتباهات یا جنایات هایشان اقرار کنند.گاهی هم به نظر می رسد از آنها می خواهد به حرفش گوش بدهند.
هنرمند در این آثار می خواهد بگوید او هم بخشی از جامعه ی تحت ستم خویش است.آرزوهایش در برابر قدرت ها با آمال ساده ی طبقات فرودست تفاوتی ندارد.او هم دوست دارد گاهی نماینده ی قدرت را در استیصال و درماندگی ببیند.
طرح ها به اندیشه های پوپولیستی پهلو می زنند.پوپولیستها در چنگ مخاطبان خود گیر افتاده اند.

-- هوشیار ، Oct 29, 2010

ضمن احترام به هنر ايشان ، حذف فيزيکی احمدی نژاد راه حل نيست ..راه حل اساسي مبارزه برای ازبين بردن روش و افکار متحجرانه و ديکتاتوري و عوام فريبی و زياده خواهی و...گروه حاکم درايران برای هميشه است.

-- Mehran ، Oct 29, 2010

Arezooye har ensan ba rahmi ast k melati ra nejat dahad !

-- بدون نام ، Oct 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)