تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خانه مطبوعات ایران گشایش یافت

ساختمان اصلی خانه مطبوعات، روز گذشته، پنجم آبان ماه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت. این در حالی است که گزارشگران بدون مرز می‌گوید سرکوب بی‌وقفه مطبوعات نمایانگر چهره واقعی رژیم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات در تهران، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست خبری از افتتاح خانه مطبوعات خبر داد.


علی محدثی، نایب رئیس خانه مطبوعات نیز همزمان در یک نشست خبری دیگر اعلام کرد که خانه مطبوعات با حضور مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهور که از او به‌عنوان یکی از ۲۰ شخصیت بانفوذ ایران یاد می‌کنند، افتتاح می‌شود.

علی محدثی خانه مطبوعات را یک نهاد صنفی توصیف کرد که می‌بایست در آینده ۳۰۰ نشریه و خبرگزاری در تهران و شهرستان‌ها را پوشش دهد و ارتباط بین روزنامه‌نگاران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سامان دهد.

خانه مطبوعات ایران با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر ارشاد در شرایطی گشایش یافت که به گفته گزارشگران بدون مرز ایران در آستانه سقوط به جهنم رسانه‌ای قرار دارد

به گفته علی محدثی، خانه مطبوعات می‌بایست پل ارتباطی بین مطبوعات و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. وی اظهار امیدواری کرد که وزارت ارشاد بیمه تأمین اجتماعی روزنامه‌نگاران را به خانه مطبوعات واگذار کند.

در افتتاحیه خانه مطبوعات، کاظم‌پور، مدیر عامل خانه مطبوعات گفت: «با افتتاح خانه مطبوعات ایران یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای اهالی رسانه برای تعامل مناسب با مسئولان اجرایی و رفع مشکلات این حوزه برآورده شد و امروز شاهد آغاز به کار فراگیرترین تشکل مطبوعاتی کشور هستیم.»

مدیر عامل خانه مطبوعات ایران افزود: «این شبکه با حمایت اهالی مطبوعات و فعالیت‌های مناسب می‌تواند بازویی توانا برای تحقق اهداف رسانه‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.»

این سخنان در حالی ایراد شد که نمایشگاه مطبوعات، امسال بی‌رونق بود، تا آن‌جا که علی محدثی، نایب رئیس خانه مطبوعات ناگزیر به این موضوع اشاره کرد و عدم استقبال مردم از نمایشگاه مطبوعات را به دلیل چگونگی استقرار غرفه‌ها، نحوه تبلیغات و سوءمدیریت دانست.

گزارشگران بدون مرز همزمان با این رویدادها بیانیه‌ای انتشار داد و اعلام کرد که «سرکوب بی‌وقفه مطبوعات، چهره واقعی رژیم ایران» است.

گزارشگران بدون مرز، همچنین در این بیانیه که در تارنمای فارسی‌زبان این نهاد مستقل منتشر شده است، بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و نهایی شدن حکم یک سال حبس و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی یعقوب را، تأییدی بر جایگاه ١٧٥ ایران در زمینه آزادی مطبوعات در جهان خواند.

هفته گذشته، گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در زمینه دفاع از آزادی رسانه‌هاست، رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٠ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش از بین ١٧٨ کشور ارزیابی شده، ایران در زمینه آزادی مطبوعات از رتبه ١٦٠ در سال ٢٠٠٣ به رتبه ١٧٥ در سال ٢٠١٠ سقوط کرده است.

گزارشگران بدون مرز در این گزارش تأکید کرده که ایران در آستانه سقوط به «جهنم رسانه‌ای» قرار دارد و ممکن است به یکی از سه کشوری تبدیل شود که حکومت‌های آن‌ها شدیدترین محدودیت‌ها را علیه رسانه‌ها اعمال می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)