تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هنگامه شهيدی به‌طور موقت آزاد شد

هنگامه شهيدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان به دليل وضعيت بيماری خود به‌طور موقت از زندان آزاد شد. گروهی از زندانيان سياسی زن در زندان اوين، بيانيه‌ای به همين مناسبت منتشر کردند.

به گزارش سايت جنبش راه سبز (جرس)، هنگامه شهيدی به دليل بيماری قلبی و به‌منظور جراحی از زندان آزاد شده است.


شهيدی در روز سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸ و در پی بازداشت‌های پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران دستگير شد.

برای آزادی او در خواست وثيقه يک ميليارد ريالی شد ولی در دوم آبان قرار مجرميت برای او صادر و پرونده او به دادگاه ارسال گرديد.

زندانيان زن در بيانيه خود مسئوليت برخی از رفتارهای هنگامه شهيدی را متوجه «سيستم غيراخلاقی حاکم بر بخشی از مسئولين امنيتی زندان» دانسته‌اند

اتهامات شهيدی «شرکت در اجتماعات غير قانونی، تبانی به قصد بر هم زدن امنيت ملی، تبليغ عليه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به رياست جمهوری» بود.

در سوم آبان‌ماه سال گذشته هنگامه شهيدی دست به اعتصاب غذا و دارو زد و سرانجام هفت روز بعد با سپردن وثيقه ۹۰ ميليون تومانی آزاد گرديد اما در پی اين آزادی در ارديبهشت‌ماه امسال او را به شش سال حبس تعزيری محکوم کردند.


با آزادی موقت هنگامه شهيدی، گروهی از زندانيان سياسی زن در زندان اوين بيانيه‌ای خطاب به مسئولين قوه قضاييه و زندان اوين منتشر کردند.

در اين بيانيه که مهديه گلرو، بهاره هدايت، عاطفه نبوی و جمعی ديگر از زندانيان سياسی زن آن را امضا کرده‌اند و در سايت دانشجونيوز منتشر شده، ضمن تبريک آزادی هنگامه شهيدی، به شرايط « ناگوار و سخت» اين روزنامه‌نگار در زندان اشاره شده است.

اين زندانيان مسئوليت برخی از رفتارهای هنگامه شهيدی «در تن دادن به خواسته‌های مسئولين زندان برای پرونده‌سازی و فشار بر ساير زندانيان» را متوجه «سيستم غيراخلاقی حاکم بر بخشی از مسئولين امنيتی زندان» دانسته‌اند.

آن‌ها‌ خواستار «توقف ادامه سوء استفاده از برخی زندانيان» شده‌ و اعلام کرده‌اند که «حقوق قانونی زندانيان همچون مرخصی و آزادی مشروط و... نبايد دستاويزی جهت اعمال فشار بر زندانيان برای تن دادن به خواسته‌های حقير و غيراخلاقی مسئولين زندان قرار گيرد.»

اين گروه از زندانيان سياسی زن نوشته‌اند محروميت‌های زندانيان از حقوق اوليه خود کافی نيست که «اين‌بار با فشار روحی و روانی بر زندانيان آسيب ديده و کم‌تجربه و سوء استفاده از نقاط ضعف افراد، کمر بر ايجاد تفرقه و تحقير زندانيان و وادار کردن معدودی از افراد به کارهای مذمومی از قبيل خبرچينی و پرونده‌سازی بر عليه هم‌بندان خود پرداخته‌اند.»

اين زندانيان نوشته‌اند: «ادامه اين رويه ناميمون خللی در روحيه مقاوم زندانيان سياسی وارد نخواهد کرد.»

هنگامه شهيدی که در یازدهمین جشنواره مطبوعات تهران، رتبه اول روزنامه‌نگاری را به خاطر پوشش خبری از افغانستان و عراق کسب کرده‌، فعاليت‌های سياسی نيز داشته است.

وی در انتخابات دوره دوم شوراهای اسلامی شهر و روستای تهران از جمله کانديداهای حزب کارگزاران سازندگی بود و در دو سال آخر رياست جمهوری محمد خاتمی به عنوان مشاور رئيس سازمان ملی جوانان فعاليت می‌کرد.

شهيدی از اواخر سال ۸۳ تا انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ در ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی به فعاليت مشغول بود و در پاييز ۸۷ با عضويت در حزب اعتماد ملی استان تهران به عنوان مشاور مهدی کروبی، دبيرکل اين حزب برگزيده شد و همچنان از اعضای حزب اعتماد ملی به‌شمار می‌رود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)