تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گزارشگران بدون مرز:

«سرکوب بی‌وقفه مطبوعات؛ چهره واقعی رژیم ایران»

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که «سرکوب بی‌وقفه مطبوعات»، چهره واقعی رژیم تهران است.

گزارشگران بدون مرز، امروز با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای فارسی‌زبان خود، بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و نهایی شدن حکم یک سال حبس و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی یعقوب را، تأییدی بر جایگاه ١٧٥ ایران در زمینه آزادی مطبوعات در جهان خواند.


ایران در زمینه آزادی مطبوعات از رتبه ١٦٠ در سال ٢٠٠٣ به رتبه ١٧٥ در سال ٢٠١٠ سقوط کرده است

هفته گذشته، گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در زمینه دفاع از آزادی رسانه‌ها است، رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٠ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش از بین ١٧٨ کشور ارزیابی شده، ایران در زمینه آزادی مطبوعات از رتبه ١٦٠ در سال ٢٠٠٣ به رتبه ١٧٥ در سال ٢٠١٠ سقوط کرده است.

گزارشگران بدون مرز در این گزارش تأکید کرده که ایران در آستانه سقوط به «جهنم رسانه‌ای» قرار دارد و ممکن است به یکی از سه کشوری تبدیل شود که حکومت‌های آن‌ها شدیدترین محدودیت‌ها را علیه رسانه‌ها اعمال می‌کنند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران در آستانه سقوط به «جهنم رسانه‌ای» قرار دارد

به گفته این انجمن بین‌المللی، دولت‌های اریتره، کره شمالی و ترکمنستان در سال‌های اخیر عضو «جهنم رسانه‌ای» بوده‌اند و در سال جاری نیز، تغییری در این ترکیب به وجود نیامده و ایران همچنان یک رتبه با این گروه فاصله دارد.

گزارشگران بدون مرز که دفتر آن در پاریس قرار دارد، در بیانیه امروز خود گفته که برخورد حکومت ایران با روزنامه‌نگاران، نشانگر ادامه «سیاست سرکوب بی‌وقفه و تبعیض‌آمیز علیه مطبوعات» در این کشور است.

در یک ماه گذشته علاوه بر بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه و نهایی شدن حکم ژیلا بنی‌یعقوب، مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار در تهران نیز از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران از این کشور به عنوان «آزادترین» کشور دنیا نام می‌برد اما مخالفان دولت با اشاره به توقیف مطبوعات و بازداشت مخالفان، وی را به «دروغ‌گویی» متهم می‌کنند.

در یک‌سال گذشته در ایران ده‌ها روزنامه و هفته نامه توقیف و لغو مجوز شده‌اند.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در یک سال گذشته روزنامه‌ها و نشریات «کلمه، اعتماد، اعتماد ملی، ایراندخت، اندیشه نو، همت، موج اندیشه، حیات نو، سرمایه، یاس‌نو، آرمان» و چندین نشریه دیگر را توقیف و یا لغو امتیاز کرده است.

در همین حال در طول این یک سال معاونت مطبوعاتی بارها به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها «تذکر و اخطار» داده است.

رامین، «تلطیف فضای رسانه‌ها» را دلیل برخورد با رسانه‌ها اعلام می‌کند.

وی همچنین ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ به شبکه دو تلویزیون دولتی ایران گفت: «روزنامه‌نگاران خاطی باید از حقوق شهروندی محروم شوند.»

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)