تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت ١٣ نفر در شیراز

١٣ نفر از روحانیون حوزه علمیه ابوصالح شیراز که زیر نظر آیت‌الله علی محمد دستغیب، مرجع تقلید منتقد دولت اداره می‌شود، بازداشت شده‌اند.

تارنمای صبح امید در شیراز همچنین خبر داده که فرزند مهدی فقیه، بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز در میان روحانیون بازداشت شده است.


این افراد چند روز پس از درگیری میان حامیان حکومت و طرفداران آیت‌الله دستغیب که در مسجد قبا رخ داد، دستگیر شده‌اند.

نام و اتهام بازداشت‌شدگان اعلام نشده است.

روز جمعه ١٢ شهریور ٨٩ هم‌زمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس در شیراز، لباس شخصی‌ها به مسجد قبا که محل برگزاری نماز و سخنرانی آیت‌الله دستغیب است، حمله کردند.

فرزند مهدی فقیه، بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز در میان روحانیون بازداشت شده است

در جریان درگیری بین حامیان حکومت و طرفداران آیت‌الله دستغیب، شماری از دو طرف زخمی شدند.

این درگیری پس از آن رخ داد که شامگاه پنج‌شنبه ١١ شهریور بیانیه‌ای با امضای «مردم متدین و ولایت‌‌مدار استان فارس و شهر مقدس شیراز» در مساجد شیراز توزیع شد که خواهان محاکمه آیت‌الله دستغیب شده بود.

آیت‌الله دستغیب در این بیانیه «ام الخبائث و جرثومه فساد» خوانده شده است. در این بیانیه آمده است: «علی محمد دستغیب، ام‌الخبائث فارس به عنوان عامل طرح‌های شیطانی، زبان خوارج را در کام دارد و روح اجانب را در کالبد، وی با طرح موضوعاتی بی‌مایه و بی‌اساس، تیشه بر ریشه اعتقادات دینی و مذهبی مردم می‌زند و خود نیز به عنوان جرثومه فساد، ام‌الفساد دین و منبر و مسجد شده است.»

نویسندگان این بیانیه از مسئولان استان فارس و آیت‌الله ایمانی، امام جمعه شیراز خواسته‌اند تا مسجد قبا که محل برگزاری نماز توسط آیت الله دستغیب است از او گرفته شود.

این بیانیه همچنین خواهان محاکمه این نماینده استان فارس در مجلس خبرگان شده و افزوده که «اگر بی‌توجهی مسئولین همچنان موجب اظهار نظرات هتاکانه علی‌محمد دستغیب گردد، آتش عواقب آن دامن فارس را به گونه‌ای فرا خواهد گرفت که جز با حرکت مردمی پایان نخواهد گرفت و از عواقب امور باید ترسید.»

مسجد قبا که به مسجد آتشی‌ها موسوم است، پیش از برگزاری راهپیمایی روز قدس به دستور شورای تامین شیراز حصارکشی شده بود. این حصارکشی شنبه ١٣ شهریور برداشته شد.

در همین حال آیت‌الله دستغیب از نمایندگان فارس در مجلس خبرگان، در آستانه برگزاری نشست خبرگان رهبری که قرار است ٢٣ و ٢٤ شهریور جاری در تهران برگزار شود با انتشار نامه‌ای سرگشاده به اعضای این مجلس از آن‌ها خواست تا از «بحث‌های انحرافی» در این مجلس دست بردارند و به خواسته‌های ملت ایران توجه کنند.

پس از انتشار این نامه، برخی از گروه‌های سیاسی در شیراز خواهان محاکمه این مرجع تقلید و سلب عضویت‌اش در مجلس خبرگان شدند.

با این حال جعفر شجونی از اعضای تشکل جامعه روحانیت مبارز به خبرگزاری فارس گفت که «توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، مدارا با آیت‌الله دستغیب است.»

آیت‌الله دستغیب از حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالفان دولت است که در یک سال گذشته بارها از عملکرد حکومت در قبال مخالفان انتقاد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)