تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شه‌بخش از فرماندهان نظامی جندالله کشته شد

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران از کشته شدن خدابخش شه‌بخش یکی از فرماندهان گروه جندالله در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سردار پاکپور گفت که شه‌بخش در جریان عملیات آزادسازی شش گروگان، کشته شده است.


به گفته این مقام نظامی در جریان این عملیات، سه گروگان‌گیر دیگر نیز کشته شده‌اند اما وی هویت آن‌ها را اعلام نکرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود:‌ «شه‌بخش در سال‌های اخیر طی چند اقدام جنايتكارانه تعدادی از مردم سيستان و بلوچستان را به شهادت رسانده بود. وی در سال ٨٥ در محور دارزين در جاده بم با ايجاد راه‌بندان ١٢ نفر از مردم و سپس در سال ٨٧ با اقدامات تروريستی ديگر در محور پير‌سوران با اجرای كمين و راه‌بندان ١١ تن از پاسداران را به شهادت رسانده ‌بود.»

جندالله با انتشار اطلاعیه‌ای با تأیید کشته شدن خدابخش شه‌بخش، وی را از «فرماندهان نظامی و عضو شورای نظامی جندالله» نامید

سردار پاکپور آزادی گروگان‌ها و کشته شدن شه‌بخش را نتیجه همکاری «قرارگاه قدس سپاه، بسيجيان و طوايف و مردم بومی» اعلام کرد.

جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در تارنمای رسمی‌اش با تأیید کشته شدن خدابخش شه‌بخش در بامداد شنبه ٢٧شهریور ٨٩ در شهرستان «سرباز»، وی را از «فرماندهان نظامی و عضو شورای نظامی جندالله» نامید.

به نوشته این تارنما، «خدابخش چند سال پیش، سازمان مبارزان بلوچستان را برای عملیات مسلحانه علیه نظامیان ایران تشکیل داد اما سپس به گروه جندالله پیوست.»

پنجشنبه ٢٥ شهریورماه گذشته در جاده چابهار-زاهدان، پنج سرباز و یک کارمند بانک به گروگان گرفته شدند.

جندالله با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این گروگان‌گیری را بر عهده گرفت و در اطلاعيه خود به حکومت ايران هشدار داد که «اعضای زندانی اين گروه را آزاد کند، در غير اين‌صورت افراد دستگير شده در دادگاه صحرايی جنبش مقاومت محاکمه و تيرباران خواهند شد.»

اما شنبه ٢٧ شهریور، فرماندهان سپاه و مقامات محلی در سیستان و بلوچستان اعلام کردند که در جریان یک عملیات، گروگان‌ها آزاد و گروگان‌گیران نیز کشته شده‌اند.

با این حال مقامات ایران تا امروز از فاش کردن هویت گروگان‌گیرانی که کشته شده بودند، خودداری کردند.

دولت ايران گروه جندالله را یک گروه تروريستی می‌داند اما جندالله می‌گوید که برای تامين حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل‌سنت در استان سيستان و بلوچستان ايران فعاليت مسلحانه می‌کند.

در سال‌های گذشته چندين نفر از اهالی سيستان و بلوچستان به اتهام ارتباط با جندالله از سوی جمهوری اسلامی ايران اعدام شده‌اند.

عبدالمالک ريگی رهبر گروه جندالله نیز در اسفندماه ۱۳۸۸ دستگير و در ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ اعدام شد.

با اعدام ریگی، گروه جندالله، «محمدظاهر بلوچ» را به عنوان رهبر جدید خود معرفی کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)