تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شیوا نظرآهاری آزاد شد

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر در ایران، شامگاه امروز، یکشنبه پس از سپردن وثیقه ٥٠٠ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

نظرآهاری در زمینه‌های کمک و آموزش به کودکان خیابانی ایران و کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز فعالیت می‌کرده است.


وی که از موسسان کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران است، ٢٩ آذرماه سال گذشته و در حالی که قصد داشت برای مراسم خاکسپاری آیت‌الله حسین‌علی منتظری به قم برود، حوالی میدان انقلاب تهران بازداشت شد.

او همچنین یک روز پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، بازداشت شده بود اما پس از سه ماه با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.

شیوا نظرآهاری به «محاربه، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی» متهم شده است

جلسه محاکمه این فعال حقوق بشر ١٣ شهریور ٨٩ برگزار شد. او در این دادگاه به «محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی» متهم شد.

نظرآهاری در این دادگاه اعلام کرد که «هیچگونه ارتباطی با سازمان مجاهدین خلق نداشته و همواره اعمال این سازمان تروریستی را محکوم کرده است.»

شیوا نظرآهاری در دوران حبس‌اش بیش از ۱۰۰ روز را در سلول‌های انفرادی گذرانده است.

هفته گذشته و هم‌زمان با برگزاری دادگاه نظرآهاری، گردهمایی‌هایی در نقاط مختلف دنیا برای پشتیبانی از آزادی او برپا شد. ایرانیان روز جمعه ١٢ شهریور در شهرهای پاریس، کلن و واشنگتن اقدام به برپایی گردهمایی کردند.

در پاریس در میدان حقوق بشر تروکادرو، صدها نفر از ایرانیان این شهر و فرانسوی‌های فعال حقوق زنان با فراخوان کمیته‌ ضد سرکوب شهروندان ایرانی گردهم آمدند و در حالی که تصاویر شیوا نظرآهاری را جلوی صورت خود گرفته بودند و می‌گفتند «ما هم شیوا هستیم»، خواهان آزادی او شدند.

همچنین هفته گذشته شورای اسلامی آمریکا که یک نهاد مدنی است، جایزه‌ ویژه‌ «مبارزان پشت میله‌های زندان» خود را به شیوا نظرآهاری اهدا کرد.

مدیر شورای اسلامی آمریکا، زینب‌ السویج گفت: «شیوا نظرآهاری یک مبارز فعال جسور حقوق بشر و سرمشق بزرگی برای زنان در آن بخش از جهان است.»

٢٢خرداد ماه گذشته نیز سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی شیوا نظر آهاری شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تبریک

-- بدون نام ، Sep 12, 2010

با سلام وعرض تبریک بخاطر ازادی این فعال حقوق بشر و ازادی
دیگر در بندان .بله بلاخره موج اعتراضی افراد و سازمانهای مختلف جهت ازادی شیوا از زندان
به نتیجه رسید امید است همگان این رسالت حد اقل را برای ازادی دیگر افراد در بند نیز به دوش
کشند با ارزوی ازادی تمام زندانیان عقیدتی

-- A.SHAFIEI ، Sep 13, 2010

بالاخره فشار جهانی حکومت اسلامی را وادار کرد شیوا را ازاد بکند ولی امیدوارم شیوا فریب حکومت اسلامی را نخورد و کشور را ترک نکند حکومت از خدا میخواهد او هم کشور را ترک بکند همانطور که در این یک سال دیدیم بسیاری از فعالین اجتمایی و حقوق بشری کشور را ترک کردند و تقریبأ بفراموشی سپرده شدند و فقط گاه گاهی یک مطلبی در اینترنت مینویسند اگر کسی مبارزه برای حقوق ملت میکند باید پیه زندان رفتن را هم بخود بمالد نه با تهدیدی یا ترس از زندان رفتن از کشور فرارکرد و مردم ایران را تنها بگذارد شما نگاه بکنید در این یک سال تقریبأ تمام فعالین اجتمایی و فعالین حقوق زنان از کشور خارج شدند امثال شادی صدر .محبوبه عباسقلی نژاد . اردلان لیست بسیار بلند است و بعضی از انها با پولی هم که از جوایزیی که برای فعالیت خود زمانی که در ایران بودن بعد از خارج شدن از ایران گرفتند زندگی جدیدی اغاز کردند و دیگر کمتر وقت برای فکر کردن به بدبختی مردم ایران دارند اگر فعالین اروپایی هم همه فرار کرده بودن هیچ وقت اروپا اروپای امروز نمیشد باید ایران را مثل انجا کرد و نه از زحمت ازادیخواهان اروپایی که خون خود را دادن و کشورهای خود را دموکرات کردن استفاده کرد و برای خود زندگی راحتی ساخت واقعن این شرم است برای ایران و مردمش

-- بدون نام ، Sep 13, 2010

چه خبر خوشحال کننده ای. ای کاش این دختر آزاده ی ایران را بدون قید و شرط آزاد می کردند.
تووی این وانفسایی که دائم از ایران خبرهای تلخ بهمون می رسه این خبر بهترین های چند ماه گذشته بوده.

-- شهرزاد ، Sep 13, 2010

خبر بسیار خوب و شاد بخشی است،باید در افشای رژیم بخاطر دستگیری ، شکنجه و زندان مصمم تر عمل کنیم ، تا رژیم مجبور به توقف جنایاتش بشود .

-- bahram ، Sep 13, 2010

اوهم يک مهره مثل مرتضوی است فوقش اورا عزل و يک سردار ديگر جايش ميگذارند...باميدروزی که زندانی سياسی در ايران وجود نداشته باشد و اروزی موزه کردن زندان اوين و..آقای طالقانی به انجام برسد..

-- omid ، Sep 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)