تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

مستندات «فتنه» در خبرگان
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «انتظار مردم و دستوركار خبرگان» در مورد نشست امروز و فردای مجلس خبرگان رهبری در تهران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «با در نظر گرفتن مسئولیت خطیر و جایگاه تعیین‌كننده نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اطلاع دقیق و مستند آنان از فتنه ٨٨ یكی از نیازهای منطقی و ضروری است كه باید در صدر دستور كار اجلاس خبرگان جای داده شود. چرا كه فتنه ٨٨ به گواهی اسناد و شواهد غیرقابل تردید، موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته بود و سران و عوامل اصلی آن در نقش ستون پنجم مثلث آمریكا، اسرائیل و انگلیس به صحنه آمده بودند.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «فتنه ٨٨ به گواهی اسناد و شواهد موجود علیه تمامیت اسلام و انقلاب و نظام بود. یعنی در یک سوی آن نظام جمهوری اسلامی ایران و در سوی دیگر، مثلث آمریكا، انگلیس و اسرائیل به تخاصم در مقابل هم ایستاده بودند. بنابراین اختلافی اگر هست-كه هست و باید باشد-میان توده‌های مردم طرفدار نظام و دشمنان بیرونی آن‌هاست و ربطی به اختلافات داخلی ندارد.»

نویسنده سرمقاله کیهان افزوده است: «برخی از مسائل مورد بحث در جلسات خبرگان رهبری رابطه چندانی با دستور كار اصلی این مجلس ندارد و یا دست‌كم اینكه با دستوركار اصلی فاصله زیادی دارد. ضرورت طرح شماری از این موضوعات را اگر چه به طور كلی نمی‌توان نفی كرد ولی در حالی كه پای مسائل با اهمیت‌تر و موضوعات قابل بررسی و تعیین‌كننده دیگری در میان است، اولویت دادن به طرح مسائل مورد اشاره و موضوعات بی‌رابطه یا كم رابطه با دستور كار اصلی مجلس خبرگان، چندان قابل دفاع نیست.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «به این امید كه نمایندگان خبرگان رهبری، بررسی همه‌جانبه و مستند فتنه ٨٨ را در دستور كار اجلاس قرار دهند. لازم است به اطلاع هیأت رئیسه مجلس خبرگان برسانیم كیهان آمادگی كامل خود را به منظور همكاری و كمک در ارائه اسناد و شواهد غیرقابل انكار برای اثبات وطن‌فروشی، خیانت و جنایت سران و عوامل اصلی فتنه اعلام می‌دارد.»

متن کامل سرمقاله

«وضع معیشتی کامیون‌داران در خطر»
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «حاشیه‌های یک داستان جاده‌ای» در مورد کامیون‌های چینی «هوو» است.

در این سرمقاله آمده است: «حادثه تلخ و دردناک برخورد یک دستگاه كامیون با ساختمان در حال ساخت و خودروهای دیگر در همدان از اتفاقات غم‌انگیز روزهای اخیر بوده و بی‌تردید اثرات منفی آن بر اذهان عمومی تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «در این گیر و دار اما تصمیم‌گیری‌های عجیب و شتابزده‌ای در مورد منع تردد كامیون‌های هوو به گوش رسیده كه جای تأمل دارد و بهتر است در مورد آن بازنگری شود. پلیس راهور در پی این حادثه از ممنوعیت تردد كامیون‌های مشابه در محورهای اصلی جاده‌ای كشور سخن رانده و با این تصمیم وضعیت معیشتی حدود ١٦ هزار خانواده را در معرض خطر قرار داده است.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز افزوده: «طبیعتاً نباید از كامیونی كه پایین‌تر از نصف قیمت برندهای مشهور جهان چون مرسدس بنز، ولوو و اسكانیا است،‌ توقع عملكردی فوق‌العاده داشت اما به هر حال این كامیون استانداردهای لازم را به‌ هنگام واردات اخذ كرده و شماره‌گذاری شده است. بنابراین اگر حوادثی كه در این سال‌ها روی داده به نقص‌فنی این كامیون مربوط باشد، باید تمام نهادهای ذیربط پاسخگو باشند.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «در واقع كامیون‌های كهنسال فعلی به دلایل متنوع همگی ریسک و احتمال تصادفات مرگبار را بالا می‌برند و حمل‌ونقل جاده‌ای را پرخطر می‌سازند و دور از انصاف است با پاک كردن صورت مسأله، تنها تعدادی از رانندگان كامیون‌ها را از تردد و كسب روزی محروم ساخت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «درباره پس گرفتن یک درخواست»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نكاتی پیرامون هدفمند كردن یارانه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «زوایای بازگشت منشور حقوق بشر کوروش کبیر»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)