تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

راهبردی برای مذاکره
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «آن‌چه مذاکره نیاز دارد» می‌گوید که آمریکا برای مذاکره با ایران باید نامه رسمی بفرستد.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «درباره امکان انجام مذاکره میان ایران و آمریکا باید گفت که علت اینکه چراغ سبز و قرمزهای متناوبی از هر دو طرف صادر می‌شود این است که دو کشور به یک راهبردی مشخص برای دیپلماسی فی‌مابین نرسیده‌اند. به عبارتی مذاکره به یک راهبرد در روابط ایران و آمریکا تبدیل نشده است.»

سرمقاله افزوده: «ایران و آمریکا به حالت جنگ سرد به سر می‌برند. مذاکره فعلا در رابطه مطرح نیست مگر اینکه شرایط تازه شکل بگیرد و دو طرف احساس کنند که باید برای کاهش تنش‌ها وارد مذاکره شوند. علت‌های افزایش تنش در روابط ایران و آمریکا برای این است که اولا تحت تاثیر لابی صهیونیستی، یعنی صاحبان بزرگ کمپانی‌های تولید سلاح و دوم به سبب کسانی که نگاه‌شان به سیاست خارجی آمریکا دشمن محور است و معتقدند که دشمن برای سیاست خارجی آمریکا همواره لازم است و اگر نیست باید آن را ساخت، به گونه‌ای مصنوعی افزایش یافته است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «اگر نامه رسمی از طرف آن‌ها به ایران تحویل داده شود، آن‌وقت می‌شود گفت که آن‌ها راهبردی برای مذاکره دارند. ازسو ی دیگر باید متذکر شد که مشکل میان ایران و آمریکا مناظره نیست. مناظره با هدف اثبات حقانیت انجام می‌گیرد که ما معتقدیم آمریکا در طول ٣١ سال گذشته سیاست منفی در قبال ما در پیش گرفتند.»

متن کامل سرمقاله

قرائت مشایی یا آقاتهرانی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «راه‌ها جدا می‌شود» به بررسی اختلافات بین اصول‌گریان پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: « احمدی‌نژاد ٨٤ محصول نه به هاشمي بود. در (سال) ٨٤ احمدی‌نژاد تنها در قالب مخالفت با هاشمی شناخته شد و به مرور طيفی از اصول‌گرايان ناهمگون را با خود همراه ساخت. احمدی‌نژاد ٨٨ اگر چه دارای راي اثباتي بيش‌تری در مقياس انتخابات نهم بود، اما همچنان دشمنی مشترک با اصلاح‌طلبان، اصول‌گرايان منتقد وی را در زير يک سقف جمع کرد.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «در طول پنج سال حاکميت آنان، گاه‌گاه، زمزمه انتقادی از درون اردوگاه به گوش می‌رسيد اما هر بار به بهانه دشمن مشترک فروکش می‌کرد و با فضاسازي رسانه‌اي و البته فرهنگ مصلحت انديشي، به فراموشی سپرده مي‌شد و همه چيز به حال اول برمي گشت،تا اينکه انتخابات دهم از راه رسيد و دکتر احمدی‌نژاد اين بار نيز بر فراز گروه‌های اصول‌گرا پيروز قاطع ميدان شد. امروز که رقيب مشترک (اصلاح طلبان) به کما رفته است، اصول‌گرايان خود اقدام به تعريف اصول‌گرايی بر مبنای گمانه خود دارند بر اساس تعريف‌های جديد، تعريف از احمدی‌نژاد نيز متفاوت شده است.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «در دور اول رياست جمهوری آقاي احمدی‌نژاد، تمام تلاش اردوگاه اصول‌گرايان اين بود که نشان دهند، احمدی‌نژاد به قرائت آقاتهرانی، صحيح می‌باشد. با اين شاخص کسانی چون دکتر الهام، صفار هرنديی و بخش مهم روحانيت حامي دکتر احمدی‌نژاد، همراه‌تر و نزديک‌تر از ديگران بودند. اما اقدامات دکتر احمدی‌نژاد در پس انتخابات دهم، نشان داد که او بيش از همه به قرائت مشايی نزديک‌تر است. احمدي‌نژاد بر خلاف خاتمی، تصميم دارد که وسط نه ايستد.»

متن کامل سرمقاله

اراده‌ای برای قانون ستیزی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «قانون‌مداري در گرو احترام به نهادها» در خصوص سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره غیرقانونی خواندن یکی از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌« آن‌چه در روزهاي اخير و برخلاف مصالح عمومي پيرامون عدم اجراي قانون گسترش مترو تهران از سوي مسئولان قوه مجريه و به‌ ويژه رئيس اين قوه مطرح می‌شود موجی از نگرانی را در مردم و مسئولان كشور اعم از ائمه جمعه، نمايندگان مجلس، نخبگان و دانشگاهيان ايجاد كرده است كه مبادا اراده‌ای در كشور در حال تقويت و گسترش است كه با بی‌اعتبار كردن تصميمات و مصوبات نهادهايی مثل مجلس شورای اسلامی كه به تعبير امام در راس همه امور است و مجمع تشخيص مصلحت نظام بسترساز قانون‌ستيزی و نهادزدايی در مديريت كشور باشد؟»

این سرمقاله افزوده: «اين‌كه گفته می‌شود براي حل اختلاف نظر مجلس و دولت كارگروهی ويژه تشكيل شده است از جهتی بسيار نگران‌كننده است زيرا در قانون اساسي براي اين مسئله يا معضل، نهادي پيش‌بيني شده كه مجمع تشخيص مصلحت نظام است و اعضاي آن همگي منصوب و مشاور رهبري محسوب مي‌شوند و نمي‌توان نظر ثاقب اين نهاد مهم كشوري را به علت اختلاف سياسی با رئيس آن ناديده گرفت و اگر چنين رويه‌هايي در كشور مرسوم شود ديگر مهار و كنترل آن ميسر نخواهد بود.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «پافشاری بر تعدادي از موضع‌گيري‌هاي غلط عليه قوانين جاري و نهادهاي مستقر كشور به صلاح دولت، رئيس‌جمهور محترم و نظام اسلامی نيست و استمرار آن براي كشور هزينه‌ساز خواهد شد و صلاح اين است كه با اصلاح تفكر و روند گذشته به مسير قانونی بازگرديم زيرا كه مسير قانونی در نظام اسلامي همان مسير اسلام و ولايت است و با هيچ توجيه و منطقی نمی‌توان از آن طفره رفت و وصيت‌ امام راحل(ره) هم به همگان همين بود.»

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تحريم، روشی كه وجود نداشت»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چک‌ها چرا برگشت می‌خورند»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «خط را گم نکنیم»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تراز دولت اسلامی»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «مکتب ايراني راه به کجا مي‌برد؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)