تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«آکاردئون» جعفر پناهی در جشنواره ونيز

فيلم کوتاهی از جعفر پناهی در شصت و هفتمين دوره جشنواره فيلم ونيز به نمايش در خواهد آمد.

تارنمای مجله‌ آمريکايی ورايتی گزارش داد که فيلم کوتاه «آکاردئون» ساخته جعفر پناهی قرار است روز اول سپتامبر آغازگر بخش «روزهای ونيز» اين جشنواره باشد.


«آکاردئون» ساخته جعفر پناهی

جعفر پناهی برای نمايش اين فيلم به ونيز دعوت شده است. جيورجيو گوستی، مدير بخش «روزهای ونيز» به ورايتی گفت: «هنوز خيلی زود است که بگوييم پناهی اجازه سفر به ايتاليا را خواهد داشت يا نه؟ چون حدود سه ماه را در زندان بوده و معلوم نيست مقامات ايران اين اجازه را به او بدهند.»

جعفر پناهی که در سال ۲۰۰۰ با فيلم «دايره» برنده جايزه شير طلايی جشنواره ونيز شده بود، به دليل ممانعت‌های حکومت ايران، امسال از حضور در جشنواره‌های برلين، کن و تائومينا بازماند.

جعفر پناهی برای نمايش اين فيلم به ونيز دعوت شده است.

اين فيلم‌ساز مطرح ايران در وقايع پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ممنوع‌الخروج و دو بار بازداشت شد. بار نخست در ۸ مردادماه و بار دوم در شامگاه دهم اسفندماه سال گذشته به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستان خود؛ که بازداشت اخير تا ۴ خردادماه امسال به طول انجاميد.

در مدت بازداشت پناهی اعتراضات گسترده‌ای از سوی نهادهای حقوق بشری، محافل و شخصيت‌های سينمايی جهان عليه اين اقدام دولت ايران صورت گرفت.

فيلم ۸ دقيقه‌ای «آکاردئون»، جديدترين فيلم جعفر پناهی که قرار است در جشنواره ونيز نمايش داده شود در تهران فيلم‌برداری شده و محصول شبکه تلويزيونی ART است.

به نوشته ورايتی داستان «آکاردئون» درباره دو نوازنده دوره‌گرد خيابان‌های تهران است که آکاردئون‌شان را می‌دزدند.

جعفر پناهی در نوشته‌ای برای معرفی فيلم کوتاه خود آورده است: «من فيلم‌سازی هستم که به تغييرات اجتماعی و مسائلی که در پيرامون‌ام رخ می‌دهند حساس‌ام. "آکاردئون" واکنش من نسبت به اين مسائل و روش من برای مشاهده واقعيت را نشان می‌دهد.»

فيلم کوتاه «آکاردئون» بخشی از يک پروژه به نام «آن‌گاه و اکنون: ورای مرزها و تفاوت‌ها» درباره تساهل و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها است که با حمايت سازمان ملل متحد ساخته می‌شود.

جشنواره فيلم ونيز از تاريخ ۱ الی ۱۱ سپتامبر برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)