تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

توافقات واشنگتن و مسکو
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «معامله بزرگ میان مسکو ـ واشنگتن » در خصوص توافقات مسکو و واشنگتن است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «اظهارات مدودف درباره برنامه هسته‌ای ایران تحت تاثیر معامله بزرگ میان مسکو و واشنگتن است. البته روسیه نمی‌تواند همکاری کامل و بلند مدتی با آمریکا داشته باشد. به نظر می‌آید از میان موضوعات گوناگونی که میان این دو کشور وجود دارد درباره برخی مسایل توافقاتی شکل گرفته است و سایر مسایل فعلا در حاشیه قرار گرفته‌اند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «سفر دوره‌ای هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به کشورهای لهستان، گرجستان و ... نوعی حمایت و دلجویی از این کشورها است و به خاطر توافقاتی است که میان آمریکا و روسیه به وجود آمده و بر حمایت آمریکا از این کشورها سایه افکنده است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «اظهارات اخیر مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه درباره ایران خیلی عجیب نیست و باید در چارچوب توافقات مسکو و واشنگتن به آن نگریسته شود. اقدامات متقابل ایران در برابر فضای سیاسی بین‌المللی جدید علیه ایران به ویژه پس از تصویب قطعنامه ١٩٢٩ شورای امنیت باید به گونه‌ای باشد که مانع تصویب قطع‌نامه‌های دیگر علیه ایران شود و دیپلماسی ایران باید تلاش کند از تسلسل تصویب قطع‌نامه‌ها جلوگیری کند.»

متن کامل سرمقاله

«بازی تبلیغاتی» پایان جنگ
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری‌اسلامی با عنوان «تلاش برای تغییر مأموریت اشغال‌گران» به بررسی سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا درباره پایان دادن به ماموریت نظامی آمریکا در عراق است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا طی سخنانی، اهداف برنامه‌ها و ماموریت جدید نظامیان و اشغال‌گر آمریكائی در عراق را تشریح كرد و چنین وانمود ساخت كه گویا به وعده‌اش برای خروج نظامیان آمریكائی از عراق وفادار است. وی گفت: وعده داده بودم تا ٩ شهریور تمامی نیروهای رزمی آمریكا را از عراق خارج كنم و این دقیقا همان چیزی است كه عملی می‌شود و ظرف یك‌ماه آینده به ماموریت نظامی آمریكا در عراق پایان می‌دهم.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «در نگاه اول، با شنیدن هر یك از این جملات و عبارات، چنین تصور می‌شود كه گویا آمریكا مایل است به حضور نظامی در عراق خاتمه دهد ولی با نگاهی دقیق‌تر، بهتر می‌توان دریافت كه موضع واشنگتن همان است كه دریادار مایكل مولن، رئیس ستاد ارتش آمریكا و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا بارها گفته‌اند و تصریح كرده‌اند كه آمریكا دست‌كم تا ١٠ سال دیگر در عراق باقی می‌ماند.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «امروز هم اوباما ناچار است علیرغم ابقای ٠ هزار نظامی در عراق، این بازی سیاسی - تبلیغاتی را به نام پایان جنگ معرفی كند. او حتی از‌ هم‌اكنون پذیرفته است كه كاهش تعداد نظامیان در عراق طی سال آینده تا مرز ٣٥ هزار نفر را هم پایان حضور نظامی آمریكا در عراق معرفی كند. طبعا سئوال مهم این است كه چگونه ممكن است حضور ٣٥ هزار نظامی آمریكا در عراق به منزله استمرار حضور نظامی تلقی نشود؟ این، سئوال مهمی است كه البته پاسخ روشنی هم دارد. قرار است ٣٥ هزار نظامی آمریكایی در عراق باقی بمانند ولی فرمانده آن‌ها از سفیر آمریكا در عراق دستور بگیرد و در نتیجه تحت عنوان مستشاران نظامی، نیروهای آموزشی، كارشناسان نظامی و... همچنان فعال باشند و فقط عنوان آن‌ها تغییر كند.»

متن کامل سرمقاله

ایران و میدان جنگ جدید
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «جنگ نامقدس» در خصوص احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه است.

نویسنده سرمقاله می‌نویسد: ‌«حوادث اخیر نشان دهنده تلاش رژیم صهیونیستی برای طراحی یک میدان جنگ تازه است. اقدامات تحریک آمیز در مرزهای فلسطین اشغالی، لبنان و سوریه، ادعای حمله پیش‌دستانه به ایران پیش از دسترسی این کشور به بمب هسته‌ای و به ویژه تلاش لابی صهیونیستی کنگره آمریکا جهت میلیتاریزه کردن فضای مربوط به جمهوری اسلامی در تحولات موجود منطقه از جمله زمینه چینی‌های هدف‌دار به شمار می‌آید.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «براساس تجربیات تاریخی و محکمات تحلیلی موجود، رژیم صهیونیستی در فضای آرام امکان حیات ندارد و لذا در راهبرد آن رژیم و حامیان فرا منطقه‌ای آن خاورمیانه، ثبات معنایی ندارد. موضوعی که در تاریخ تحولات سیاسی منطقه به اثبات رسیده است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «اتخاذ مواضع منطقی از سوی مقامات جمهوری اسلامی نیز در شرایط کنونی ضروری است. ما نباید به گونه‌ای موضع‌گیری نماییم که به شکل‌گیری میدان جنگ مورد نظر صهیونیست‌ها کمک شود. هر چند که به واسطه طراحی و تدارک راهبردها و امکانات دفاعی خود اتکا، از آماده‌ترین بازیگران منطقه در قبال طرح‌های نظامی دیگران خواهیم بود اما معتقدیم شتاب بخشی به تحولات از سوی برخی بازیگران منطقه و فراتر از آن، مشکوک است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آزمون تلخ برای اسرائیل»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای ا‌قتصاد با عنوان «معادله اجاره مسكن»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «شر شیطان؛ پروژه ایران ‌هراسی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «اندر باب لزوم تفاهم ملی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)