تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

«اعتصاب غذا را بشکنيد»

به‌دنبال چند شخصيت سياسی ديگر، مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت نيز زندانيان اعتصاب کننده را به پايان اعتصاب دعوت کرد.

مهدی کروبی که روز گذشته به‌مناسبت روز خبرنگار با جمعی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی گفت‌وگو می‌کرد گفت: « من بسيار نگران تبعات اين اعتصاب غذا و سلامت زندانيان هستم و از فرزندان‌ام می‌خواهم که اعتصاب خود را بشکنند و مسئولين هم بايد به خواسته‌های آنان توجه و رسيدگی کنند.»


به گزارش تارنمای سحام‌نيوز، مهدی کروبی مسئولان را فراخواند تا «بنشينند و به حرف‌های زندانيان گوش دهند.»

با گذشت سيزده روز از اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سياسی در زندان اوين تا کنون چندين تن از شخصيت‌های سياسی و اجتماعی از آن‌ها خواسته‌اند تا اعتصاب خود را بشکنند.

پيش از اين ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد، عبدالله نوری، آيت‌الله زنجانی، احمد صدر حاج‌سيدجوادی و پروين فهيمی اين درخواست را کرده‌بودند. زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج نيز با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای ضمن حمايت از خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان، از آن‌ها خواسته بودند که به اعتصاب غذای خود پايان دهند.

مهدی کروبی در ديدار با خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی افزود: «من از اوضاع کشور و برخوردهايی که با روزنامه‌نگاران و خانواده‌های زندانيان صورت می‌گيرد، به شدت متاثر هستم.»

«اين مجموعه‌ای که حکومت را در دست گرفته‌اند واقعا چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند.»

وی در ادامه با اظهار تاثر از وضعيت کشور و برخوردهای صورت‌گرفته با فعالين مطبوعاتی و سياسی، گفت: «متاسفانه خبرهای بسيار نگران‌کننده‌ای از رفتار بازجويان با زندانيان می‌رسد که اين شيوه حکومت قابل قبول نيست... حتی در يک حکومت غير دينی و مستبد هم چنين روش‌هايی ديده نمی‌شود.»

وی در رابطه با اخبار مبنی بر هتک حرمت رضا تاجيک، روزنامه‌نگار زندانی، تاکيد کرد: «برخوردهای تحقير آميز برای شکستن شخصيت زندانيان سياسی، روشی است که در اين يک سال استفاده شده و اين برخوردها خلاف اسلام است و در اسلام دستور آمده که حق نداريد در زندگی شخصی افراد سرکشی کنيد.»

مهدی کروبی در مورد مسئوليت شرايط موجود کشور، گفت: «اين مجموعه‌ای که حکومت را در دست گرفته‌اند واقعا چه کسانی هستند، اگر حکومت دست طيف راست تعريف شده بود اين قدر نگران‌کننده نبود اما ما نمی‌دانيم اين افراد چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند.»

اعتصاب غذای هفده زندانی سياسی از سيزده روز پيش به خاطر اعتراض به شرايط نامناسب بند ۳۵۰ و رفتارهای ماموران زندان آغاز شد. در ميان اين زندانيان چند روزنامه‌نگار نيز ديده می‌شود و حال برخی از زندانيان نيز وخيم گزارش شده‌ است.

تاکنون خانواده‌ی اين زندانيان به همه‌ی مراجع قانونی مراجعه کرده اما پاسخ مشخصی دريافت نکرده‌اند.
پنج خواسته‌ی زندانيان، رعايت کامل حقوق زندانيان در آيين‌نامه‌ی سازمان زندان‌ها؛ برخورد با زندان‌بانان قانون‌شکن؛ آزادی سريع و بدون قيد و شرط بابک بردبار،عکاس خبری؛ افزايش فضای سرانه، زمان تلفن، امکانات بهداشتی و درمانی برای هر زندانی و اجرای فوری و کامل قوانين و موارد مصوب مرتبط با زندانيان عنوان شده‌است.»

مجيد دری، مجيد توکلی، عبدالله مومنی، علی مليحی، ضياالدين نبوی، کيوان صميمی، نادر (ابراهيم) بابايی، حميدرضا محمدی، پيمان کريمی آزاد، بهمن احمدی امويی، بابک بردبار، جعفر اقدامی، علی پرويز، غلام‌حسين عرشی، حسين نورانی‌نژاد، محمدحسين سهرابی‌راد و کوهيار گودرزی ١٧ زندانی سياسی هستند که در زندان اوين دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به خدا خیلی مردید بچه ها.فدای زجر کشیدنتون

-- کمال ، Aug 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)