تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«پرونده سیاه»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «زردنامه‌ها و هرزنامه‌ها‎» در خصوص نامه سرگشاده محسن‌کدیور به اکبر هاشمی‌رفسنجانی است.

این روزنامه می‌نویسد: «نامه سرگشاده محسن کدیور به رئیس مجلس خبرگان رهبری که به‌زعم خویش بررسی عملکرد دوران ولایت حضرت آیت‌الله‌العظمی امام‌خامنه‌ای است برگی دیگر بر پرونده سیاه و قطور فتنه‌گران افزود.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «او ادعا می‌کند نامه را علیه رهبر معظم انقلاب تنظیم کرده است اما به اذعان خود او در این نامه و در بسیاری از مواضع دیگر او با اصل ولایت فقیه مخالف است و حتی دوران حضرت امام را نیز از نقد بی‌نصیب نمی‌گذارد. گرچه او ابتدای نامه سعی دارد القا کند بر مبنای قانون اساسی و شرع سخن می‌گوید اما با نگاهی به آنچه او در این نامه طولانی سرشار از اطناب ممل نگاشته است، مشاهده می‌شود او به اصل ولایت فقیه بر اساس مبنای خود حمله کرده است به گونه‌ای که اگر شخص دیگری هم بر این منصب الهی قرار گیرد از اتهامات کدیور در امان نخواهد بود.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «بیان شبهاتی تکراری مانند شبهه دور در انتخابات خبرگان، چرای وجود دادگاه ویژه روحانیت، مدت دار نبودن دوران رهبری، حکم حکومتی، نظارت استصوابی، ورود بانوان به مجلس خبرگان، ورود غیر فقها و تخصص‌های مختلف به مجلس خبرگان که چند سال قبل توسط کروبی مطرح شد، اصل برائت درانتخابات و ... است که بارها و بارها توسط این جماعت و اذناب داخلی و ارباب خارجی آن‌ها مطرح و جواب داده شده است.»
متن کامل سرمقاله

رقابت دوقطبی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «بقای اصلاح‌طلبان در گرو وحدت اصول‌گرایان یا وحدت اصول‌گرایان به بقای اصلاح‌طلبان» در خصوص چنددستگی اصول‌گرایان در ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «رقابت بدون رقیب معنا و مفهوم ندارد. ساحت سیاست عرصه رقابت است. اگر ساحت سیاست از رقیب خالی شود این عرصه برای رقابت مهیا نیست. انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری تاثیرات پردامنه‌ای بر سیاست در ایران گذاشت، یکی از تاثیرات آن، حذف پای ثابت رقابت‌ها یعنی اصلاح طلبان بود. ساحت سیاست در ایران بیش از دو دهه است که تحت تاثیر رقابت دو قطبی چپ و راست قرار داشت.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «اکنون که عرصه سیاست در ایران برای اصول‌گرایان خالی از رقیب شده است بستر لازم برای چند دستگی جبهه اصول‌گرایی فراهم آمده است و بر همین اساس هم شاهد هشدارها توسط بخشی از نیروهای اصول‌گرا هستیم. هشدار مبنی بر این‌که حذف اصلاح‌طلبان، حذف اصول‌گرایان را به همراه دارد. حال سوال مهم این‌ است که بقاء اصلاح‌طلبان عامل وحدت اصول‌گرایان‌ است یا وحدت اصول‌گرایان باعث بقاءاصلاح‌طلبان است؟ اگر چه جوهر هر دو سوال به یک نکته برمی‌گردد و آن این‌که این دوگانه رقیب لازم و ملزوم هم‌دیگر هستند اما تفاوت‌هایی هم دارند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «اگر بقاء اصلاح‌طلبان در گرو وحدت اصول‌گرایان باشد معنایش این است که فضای سیاسی ایران ظرفیت حذف اصلاح‌طلبان را دارد اما هزینه‌ای را هم لازم دارد هزینه آن عبارت است از شکستن وحدت اصول‌گرا و چند قطبی جدیدی شکل خواهد گرفت. بنابر این فرض اگر هزینه حذف اصلاح‌طلبان به شکل‌گیری چندقطبی جدید در درون جبهه اصول‌گرایی منتهی خواهد شد و آرایش تازه‌ای با اسامی جدید در حال رخداد باشد این مقدار هزینه قابل پذیرش است و شاید سرمستی و خوشحالی بخشی از اصول‌گرایان از غیبت اصلاح‌طلبان در نتیجه همین تحلیل باشد.»

متن کامل سرمقاله

خروج از تنگناهای قضایی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای ‌اقتصاد با عنوان «نقش قوه‌ قضائیه در توسعه اقتصادی» در خصوص نقش قوه قضاییه در مناسبات اقتصادی است.

در این سرمقاله آمده است: «امروزه به شهادت آمار، حجم و ارزش مبادلات اقتصادی در کشور در مقایسه با یک دهه قبل افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، به جمعیت کشور افزوده شده، روند شهرنشینی به سرعت رو به گسترش بوده، مشارکت‌های مردم در امور اقتصادی و تعداد شرکت‌های فعال در امور تولیدی رشدی فزاینده داشته، تعداد بانک‌ها زیاد و مبادلات پولی آسان و بدهکاران و طلبکاران دو صد چندان شده‌اند و خلاصه آن‌که همه این گسترش‌ها زمینه بروز برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی و ایجاد اختلافات و طرح دعاوی اعم از کیفری و حقوقی را به دنبال داشته‌اند.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«مطالعات و بررسی‌های انجام شده حاکی است، سیستم قضایی که حق مالکیت را حمایت می‌کند و قابلیت اجرا به قرارداد‌ها می‌بخشد و سیستم حقوقی که به‌ اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای مالی و تغییرات اقتصادی منعطف است، نقشی بنیادین در ایمن ساختن نرخ رشد اقتصادی در بلند مدت داشته و موجب انباشت سرمایه می‌شود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «برای کمک به اقتصاد ایران در تجهیز پس‌اندازها، افزایش اشتغال، استفاده بهینه از ثروت نفت و گاز، اصلاحات ساختاری در بخش مالی، توسعه بخش صنعت، سرمایه‌گذاری خارجی و گسترش تامین اجتماعی، قوه‌قضائیه هم باید خود را به قوانین مورد نیاز و به روز مجهز نماید و در چارچوب برنامه توسعه پنجم، خواسته‌های حقوقی و راهکارهای خروج از تنگناهای قضایی در ارتباط با وظایف خود را مطرح و قوانین لازم را تدوین و برای تصویب به قوه مقننه تقدیم نماید.»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه تهران‌امروز با عنوان «لطفا بیش‌تر دقت كنید»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سبز و بنفش و زرشكی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تورم دغدغه‌آفرین را چگونه مهار كنیم؟»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «سه کاری که باید انجام شود»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)