تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کمک مالی آمریکا به پاکستان

هیلاری کلینتون روز دوشنبه از بسته کمک چند صد میلیون دلاری آمریکا به پاکستان خبر داد که قرار است صرف «بهبود وضعیت آب»، «اصلاح نظام اداری» و «سامان دادن به وضعیت اقتصادی» این کشور شود.

به گزارش شبکه سی. ان. ان، کلینتون در جریان دومین روز سفر خود از کشورهای جنوب آسیا و در آغاز نشست موسوم به «گفت‌وگوهای استراتژیک» در اسلام آباد این خبر را اعلام کرد.


این پروژه که کلینتون آن را «سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده پاکستان» نامید، مشتمل بر ساخت چندین سد، ایجاد کارخانه‌های برق‌آبی و شبکه برق‌کشی کشور و احداث سه مرکز درمانی است.

او همچنین گفت که ایالات متحده ١٠٠ میلیون دلار را نیز به گسترش اقتصاد در قالب تجارت‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد داد و ٥٠ میلیون دلار را نیز برای حمایت از اختراعات و پروژه‌های تکنولوژیک در نظر گرفته است.

ایالات متحده ١٠٠ میلیون دلار را به گسترش اقتصاد در قالب تجارت‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد داد و ٥٠ میلیون دلار را نیز برای حمایت از اختراعات و پروژه‌های تکنولوژیک در نظر گرفته است

در یک‌سال گذشته آمریکا تلاش کرد تا پاکستان را به مبارزه جدی و مستمر با نیروهای طالبان ترغیب کند. به واسطه فشارهای آمریکا ارتش پاکستان وارد نبرد گسترده‌ای با نیروهای طالبان در خاک خود شد و اکنون آمریکا در راستای تشویق پاکستان به ادامه کار این کمک‌ها را به این کشور اختصاص داده است.

پاکستان و افغانستان روز یک‌شنبه یک موافقت‌نامه تجاری پر اهمیت را به امضا رساندند. واشنگتن از این کار خشنود است چرا که مهم‌ترین معاهده دو جانبه میان دو کشور همسایه‌ای است که هر دو متحد او در مبارزه علیه طالبان و القاعده هستند.

هیلاری کلینتون در ادامه سفر خود روز سه‌شنبه در یک کنفرانس بین‌الملی در کابل شرکت خواهد کرد و قبل از بازشگت به آمریکا توقفی در کره جنوبی و ویتنام خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس آیا دولت ایران درست نمیگوید که امریکا منابع مالی تروریسم از قبیل انفجار زاهدان را تامین میکند؟
مگر نه اینکه خود امریکا قائل دار بود که پاکستان به طالبان در افغانستان برای برهمزدن آرامش و ثبات کمک میکند که در انتخابات گذشته ریاست جمهوریش آنچنان بی محابا صحبت از دخالت نظامی در پاکستان میکرد ؟ پس این کمک های ملیون دلاری در حالیکه همه دیگر میدانند که جندالله از جانب پاکستان حمایت میشوند چیست؟
مگر غیر از رضایت امریکا از این تروریسم است؟
در نتیجه میتوان گفت که امریکا تنها با آن بخش از تروریسم مخالف است که در خاک خود و یا کشورهای غربی اتفاق بیفتد نه در ممالکی که از نظر سیاسی موافق امریکا نیستند !
و گر نه کمک های مالی به پاکستان در این شرائط چه معنی و مفهوم دیگری میتواند داشته باشد؟

-- مینوچهر ، Jul 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)