تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نبرد قطع‌نامه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «مصوبه دشمن‌شکن مجلس‎» به بررسی مصوبه دیروز مجلس ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «نبرد قطع‌نامه‌ها و تحریم‌ها در صورتی كه پاسخی درخور نیابد، به نبردی تمام عیار علیه ایران تبدیل خواهد شد. آمریكا، انگلیس و هم‌پیمانان آن‌ها می‌باید دریافته باشند كه هزینه لجاجت‌های خود را افزایش خواهند داد. بدیهی است نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران، دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و حاضر نیست در برابر چشم‌پوشی از این حق مسلم، خواری و خفت تحمیل شده از سوی نظام سلطه را تحمل كند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «دشمنان ایران باید بدانند اكنون اگر درصدد بازرسی كشتی‌ها و محموله‌هایی كه مقصد آن‌ها ایران است باشند، كشتی‌ها و محموله‌هایشان در گستره و پهنه آب‌های خلیج‌فارس، دریای مكران (عمان) و اقیانوس هند بازرسی خواهد شد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «اگر قرار است منافع ایران از طریق جنگ قطع‌نامه‌ها و تحریم‌ها آسیب ببیند، هیچ دلیلی وجود ندارد كه ایران از مقابله به مثل خودداری ورزد. نظام سلطه، نظام توزیع نابرابری‌ها و نظام نابرابری در توزیع است. به غوغا و جنجالی كه آمریكا و همپالگی‌هایش در پیرامون بهره‌گیری ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به وجود آورده است بنگرید تا حقانیت این ادعا ثبات شود.»

متن کامل سرمقاله

«هم‌سویی با تروریست‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «چوب حراج بر امنیت ملی» در خصوص بیانیه جبهه مشارکت درباره حملات انتحاری زاهدان است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در حالی که انبوهی از مردم انقلابی زاهدان در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی اخیر کفن پوش و عزادار به خیابان آمدند و ضمن اعلام انزجار و نفرت خود از تروریست‌ها، پیروی مستمر مردم استان سیستان و بلوچستان از ولایت فقیه و نظام اسلامی را به دشمنان یادآور شدند، حزب در آستانه انحلال مشارکت که در مقطعی دولت و مجلس را در تسلط خود داشت و امروز سران اصلی آن به اتهام دست داشتن در فتنه پس از انتخابات در زندان هستند با صدور بیانیه‌ای در مقام توجیه اقدام تروریست‌ها برآمد و مواضع ضد و نقیضی هم‌سو با گروهک تروریستی جندالله گرفت.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «حزب مشارکت که خود متهم به اقدام علیه امنیت ملی است دولت را در قبال حادثه تروریستی زاهدان مقصر می‌داند و مدعی است که مسئولان کشور از تامین امنیت مردم ناتوان هستند. هرچند این اقدام مشارکت در راستای ابراز وجود و اعلام بقایای نشانه های حیات در این حزب در آستانه انحلال بود اما مشارکتی ها نمی‌توانند فراموش کنند که برداشت غیر اصولی آن‌ها از مفهوم امنیت ملی، نزدیک بود کل دستاوردهای دانشمندان ایرانی را در موضوعات هسته‌ای به تاراج دهد.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «امنیت ملی کالای ارزانی نیست که در هر کوی و برزنی عده‌ای به آن چوب حراج بزنند. مفهوم امنیت ملی را مادران و پدران شهدای مسجد جامع زاهدان می‌فهمند که اگر چه جگرگوشه‌های‌شان در مقابل چشمان‌شان تکه‌تکه شده‌اند اما محکم و استوار در خیابان‌های زاهدان ظاهر می‌شوند و در مصاحبه با رسانه‌ها به صراحت اعلام می‌کنند که چنین حوادث مذبوحانه‌ای نمی‌تواند خللی در عزم و استقامت آن‌ها در پشتیبانی از ولایت فقیه و نظام اسلامی ایجاد نماید.»

متن کامل سرمقاله

انتخاب محدود
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان و ذکر چند نکته» در خصوص فرآیند انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان است.

در این سرمقاله آمده است: «آنچه وضعیت حقوق‌دانان شورای نگهبان را در دوره جدید شاخص ساخته است عدم معرفی غلام‌حسین الهام توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس است. غلام‌حسین الهام که در دولت نهم با داشتن مشاغل متعدد کلیدی خبرسازشده بود و بعضا ازوی با صفت ابوالمشاغل یاد می‌کردند. بعد از تصویب و تعریف قانون ممنوعیت تصدی بیش از دو شغل، موضوع اصل ١٤١ قانون اساسی، دست از همه مشاغل خود شست و مرد پرکارقوه مجریه با مشاغل متعدد و بعضا جورواجور، تنها به شورای نگهبان و عضویت هیات علمی خود در دانشگاه بسنده کرد.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«نمی‌دانم چگونه و با چه تعبیر و تفسیری از بند دو اصل ٩١ قانون اساسی که مقرر می‌دارد: ٦ نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رای مجلس انتخاب می‌گردند، این تفسیر یا رویه جا افتاده است که رئیس قوه قضائیه دو برابر اعضای مورد نیاز، حقوقدان معرفی کند.»

این سرمقاله افزوده: «بهتر این است که رئیس قوه قضائیه چندین نفر حقوقدان در رشته‌های مختلف حقوقی را به مجلس معرفی کند تا حق انتخاب نمایندگان مجلس محدود به انتخاب یک نفر از میان دو نفر یا سه نفر از میان ٦ نفر نگردد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «دیکتاتورهای عرب، وقت تغییر فرارسیده؟»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پشت پرده یك آبروریزی اطلاعاتی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تنفس مصنوعی به مرده متحرک»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «استقلال بانک مرکزی؛ چگونه و چرا؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «زبان نامشترک دولت و بخش خصوصی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)