تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

فساد اداری در افغانستان «دوبرابر» شده‌است

یک نهاد تحقیقاتی در افغانستان اعلام کرد میزان پرداخت رشوه در این کشور در مقایسه با سه سال گذشته «دوبرابر» شده‌است.

بر پایه گزارش موسسه «دیدبان اصالت افغانستان»؛ تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مردم افغانستان برای انجام کارهای‌شان در سال ۲۰۰۹ میلادی تنها در بخش‌های پایین اداری حدود یک میلیارد دلار رشوه پرداخت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود رقمی بیشتر از این در سال جاری میلادی پرداخت شود.

این تحقیق به جز از ولایات نورستان و پکتیکا با پرسش در مورد فساد در سطوح پایین اداری از حدود ۶۵۰۰ تن از ساکنان ۳۲ ولایت دیگر این کشور صورت گرفته‌است.

یما ترابی یک مسئول این موسسه با هشدار درمورد پیامدهای این وضعیت گفت که آنها از دولت افغانستان می‌خواهند راهبرد مبارزه با فساد در این کشور را براساس یافته‌های این تحقیق به پیش ببرد.

اما احمد ضیاء سیامک هروی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با رد پرداخت این مقدار رشوه، گفت؛ با اقداماتی که از سوی دولت این کشور صورت گرفته‌است سطح فساد کاهش یافته‌است.


به گفته وی اداراتی در این کشور ساخته شده‌است تا با شناسایی موارد فساد، برای جلوگیری از آن اقدام کند.

از سوی دیگر فساد در سطوح بالای حکومتی در افغانستان از دیگر موارد جنجالی در این کشور بوده‌است.

ماه گذشته معاون دادستانی افغانستان اعلام کرد دارایی ۱۹ مقام بلندپایه این کشور که متهم به فساد هستند، مسدود شده‌است و دارایی‌های مسدود شده پس از حکم دادگاه به خزانه دولت واریز خواهند شد.

حامیان دولت افغانستان همواره بر حامد کرزی فشار وارد کرده‌اند تا با موضوع فساد به ویژه در میان مقامات بلندپایه این کشور به صورت جدی برخورد کند، اما دولت افغانستان گفته‌است هر گونه اقدام در این راستا مستلزم همکاری جامعه بین المللی است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)