تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خودداری از مداوای زندانیان سیاسی در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که مقام‌های ایرانی زندانیان عقیدتی را با نگهداری در شرایط «خطرناک» بهداشتی و جلوگیری از درمان آن‌ها، قربانی می‌کنند.

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر: «ایران زندانیان عقیدتی را با نگهداری در سلول‌های پر ازدحام و غیربهداشتی و شیوع انواع بیماری‌ها، کم‌غذایی و عدم دسترسی به مداوای پزشکی، هدف قرار داده‌ است.»


دیوارهای زندان اوین

نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در طی مدت بازداشت خود در زندان اوین بارها دچار فلج عضلانی و تکلم شده بود و در همین وضعیت مورد بازجویی قرار می‌گرفت. این فعال حقوق بشر پس از آزادی از زندان در بیمارستان بستری شد.

شمار دیگری از زندانیان سیاسی اخیر همچون محمد نوری‌زاد و هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار منتقد پس از آزادی از زندان راهی بیمارستان شده‌اند.

گزارش‌های رسیده از زندان اوین همچنین حاکی از این است که ضیاءالدین نبوی، دانشجوی زندانی در هفته گذشته دچار «حمله عصبی و تشنج» شده و «قدرت سخن گفتن» را از دست داده‌ است.

بیش از صد زندانی سیاسی پس از انتخابات، در بند ۳۵۰ زندان اوین در شرایطی که این گزارش آن را «آلوده» توصیف کرده، نگهداری می‌شوند.

«ایران زندانیان سیاسی را با نگهداری در سلول‌های پر ازدحام و غیر بهداشتی و شیوع انواع بیماری‌ها، کم‌غذایی و عدم دسترسی به مداوای پزشکی، هدف قرار داده‌است»

بنا به این گزارش وضعیت سایر بندهای زندان اوین نیز «غیربهداشتی» است و افرادی همچون پیمان کریمی‌آزاد، حمزه کرمی و مجید توکلی به خاطر این وضعیت دچار «بیماری‌های سختی» شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران شرایط نگهداری زندانیان در ایران را نقض الزامات قانونی جمهوری اسلامی به عنوان امضا کننده میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی عنوان کرده و می‌گوید که گزارش‌هایی از غذاهای فاسد و بی‌کفیت؛ رختخواب‌های آلوده و محدودیت خودسرانه دسترسی به مداوای پزشکی را دریافت و تائید کرده‌ است.

این کمپین همچنین نگرانی «عمیق» خود از وضعیت عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ابراز کرده‌ است.

آقای تاجیک پس از بازداشت نرگس محمدی در ۲۲ خرداد ماه جاری دستگیر شد و هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری او در دسترس نیست.

خواهر عبدالرضا تاجیک با بیان اینکه تلاش‌هایش برای مشخص کردن محل نگهداری برادرش ناموفق بوده به کمپین گفت: «به‌نظر می‌رسد که حتی دادستان هم نمی‌داند تاجیک توسط چه کسانی و به چه دلیل بازداشت شده و در کجا نگهداری می‌شود.»

در یک سال گذشته هزاران نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت شده و به احکام سنگین حبس محکوم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازهم می خواهند با اينها مذاکره کنند؟..اينها برای رسيدن به اهدافشان و حفظ قدرت به مردم خودشان دروغ می گويند و رحم نمی کنند..قراربود زندان اوين بعدازانقلاب موزه شود..!!

-- Azadeh ، Jul 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)