تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

یک شرکت ایرلندی متهم به تجارت نظامی با ایران شد

یک شرکت ایرلندی به نام «گروه هوانوردی مک»، روز چهارشنبه با اتهامات جدیدی در مورد صادرات غیرقانونی قطعات نظامی به ایران مواجه شد.

صادرات قطعات هواپیمای جنگی اف-۵ و دیگر تجهیزات نظامی به ایران از اتهامات تازه دادگستری ایالات متحده به این شرکت ایرلندی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در کیفرخواست دادگاه آمده‌است که این شرکت به یک شرکت تجاری ایرانی قول تحویل این قطعات را داده‌بود ولی مقصد نهایی تحویل این تجهیزات را در دفاتر خود پنهان کرده‌بود.

«شرکت مک، ۱۷ موتور بالگرد را از رولز-رویس خریداری کرده و آن‌ها را از طریق شرکت‌هایی مالزیایی و اماراتی به دست ایران رسانده است»

پیش از این در ماه مارس ۲۰۰۹ نیز این شرکت با اتهامات مشابهی مواجه شد که اتهامات جدید به آن‌ها افزوده شده‌است. به گفته دادگستری آمریکا در واشینگتن، شرکت مک، از سال ۲۰۰۵، پس از خرید قطعات جنگنده اف-۵ و موتورهای بالگرد و دیگر قطعات هوانوردی از شرکت‌های آمریکایی قصد صدور غیر قانونی این کالاها به ایران را داشته‌است.

به نوشته کیفرخواست دادگاه، توماس و شان مک‌گوئین از مقام‌های شرکت مک، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ اقدام به خرید سرپوش‌های شیشه‌ای کابین خلبان اف-۵ کرده‌بودند و «به دروغ» مقصد نهایی آن را جمهوری نیجریه عنوان کرده‌بودند. به گفته مقام‌های آمریکایی این سرپوش‌ها به قیمت ۸۶.۴۰۰ دلار به ایران فروخته شده‌است.

بنا بر اتهامات پیشین، شرکت هوانوردی مک، ۱۷ موتور بالگرد را از شرکت آمریکایی رولز-رویس مستقر در ایالت ایندیانا به قیمت ۴.۲۷ میلیون دلار خریداری کرده و آن‌ها را از طریق شرکت‌هایی مالزیایی و اماراتی به دست ایران رسانده است.

کیفر دو مقام این شرکت ایرلندی در صورت اثبات اتهام‌ها، بین ۵ تا ۲۰ سال حبس برای هر فقره اتهام خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)