تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه ایران به اشتون «مثبت‌تر» از پیش است

دفتر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید نامه‌ای که از سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دریافت کرده نسبت به نامه‌های پیشین تهران «مثبت‌تر» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی اتحادیه اروپا با ذکر این مطلب گفته‌است که این اتحادیه و شش قدرت جهانی در حال بررسی چگونگی پاسخ به نامه ایران هستند.

دفتر خانم اَشتون این نامه را بامداد روز چهارشنبه از سعید جلیلی دریافت کرد. خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) خبر داده‌است که آقای جلیلی در این نامه خواستار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای از یکم سپتامبر با قدرت‌های غربی شده‌است ولی پذیرش چند شرط را پیش‌نیاز این مذاکرات قرار داده‌است.

سعید جلیلی در این نامه خواستار از سرگیری مشروط مذاکرات هسته‌ای از یکم سپتامبر با قدرت‌های غربی شده‌است

بنا بر این گزارش آقای جلیلی از شش کشور طرف مذاکره (ایالات متحده، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان) خواسته‌است تا مشخص کنند که آیا هدف مذاکرات «تعامل و همکاری است یا تقابل و دشمنی مداوم علیه ایرانیان».

کاترین اشتون در میانه‌های ماه ژوئن نامه‌ای با درخواست ازسرگیری مذاکرات با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان به سعید جلیلی ارسال کرد.

گفت‌وگوهای پیشین قدرت‌های غربی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ثمربخش نبوده‌است و این قدرت‌ها از طریق سازمان ملل متحد تصمیم بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران گرفتند.

ایران نگرانی‌های قدرت‌های جهانی در خصوص احتمال کاربرد نظامی برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)