تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کاهش تنش در قرقیزستان

سربازان قرقیزستان امروز چهارشنبه، برای پایان دادن به درگیری‌های قومی اوش و جلال‌آباد در قرقیزستان، در این منطقه گشت‌زنی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز درگیری‌های قومی در این منطقه جنوبی جان حداقل ۱۷۹ نفر را گرفته و حدود یکصدهراز نفر را آواره کرده‌ است. این درحالی است که سازمان مل متحد دیروز هشدار داد اگر درگیری‌های قرقیزستان ادامه یابد این خشونت‌های قومی به کشور‌های همسایه نیز سرایت می کند.


عکس: AP

دولت موقت گفته است که درگیری‌ها ممکن است به اطراف بیشکک پایتخت این کشور منتقل شود اما برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها نیروی کافی در اختیار دارد.

این دولت همچنین مصمم است تا ۲۷ ماه ژوئن تغییرات قانون اساسی را به همه‌پرسی بگذارد و معتقد است با این روش قرقیزستان دموکراتیک‌تر اداره خواهد شد. خشونت‌های قومی از روز گذشته کاهش یافته اما همه‌پرسی بر سر قانون این کشور می‌تواند تنش‌های جدیدی را به همراه داشته‌ باشد.

دولت موقت قرقیزستان می‌گوید که شمار واقعی کشته‌شدگان بسیار بالاست، کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز می‌گوید که بسیاری از اجساد پیش از تشخیص هویت به خاک سپرده شده‌اند.

امروز در بیشکک پایتخت قرقیزستان در اعتراض به کشتار‌های قومی برای احترام به جان‌باختگان پرچم‌ها نیمه افراشته شده‌اند.

این حوادث در جنوب قرقیزستان حدود یکصدهزار نفر را آواره کرده و این آورگان اکنون با کمبود آب و مواد غذایی مواجه هستند.

قرقیزها می‌گویند رئیس جمهور برکنار شده به ازبک‌ها امتیازهای ویژه‌ای داده و آن‌ها را به «هواداری» از باقی‌اف متهم می‌کنند. درمقابل، ازبک‌ها نگران‌اند که دولت تازه آن‌ها را از امکاناتی که در گذشته به دست آورده‌اند «محروم» کند

خبرنگار رویترز گزارش کرد تعداد زیادی از پناهجویان روز دوشنبه در مرز قرقیزستان و ازبکستان با یک ایستگاه مزری ازبکستان که از ترس هجوم مهر و موم شده بود، مواجه شده‌اند.

برخی از پناه‌جویان برای اعتراض به سمت این پایگاه قلوه سنگ و زباله پرتاب کرده‌اند.
روز شنبه رزا آتونبایوا رییس دولت موقت از روسیه خواست که با کمک‌های نظامی، در کاهش تنش‌ها این دولت را یاری کند. این دولت همچنین به نیروهای امنیتی اجازه داد به شورشیان تیراندازی کنند. دولت روسیه اما می گوید تصمیم مداخله ندارد.

جنوب قرقیزستان، جایی که اوش در آن قرار دارد، پنج و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و محل زندگی تقریبا یک میلیون اقلیت قومی ازبک است. به گفته ناظران، اوش به پایگاه قدرت باقی‌اف، رییس جمهور برکنار شده این کشور، شهرت داشته‌است.

گروه قومی ازبک و قرقیز در این منطقه، اختلافات ریشه‌داری دارند. این بخش از قرقیزستان، از اردیبهشت ماه گذشته و زمان سقوط دولت قربان‌بک باقی‌اف، رییس جمهور پیشین، به دلیل شورش مردم تنش‌های خونینی شاهد بوده است.

قرقیزها می‌گویند رئیس جمهور برکنار شده به ازبک‌ها امتیازهای ویژه‌ای داده و آن‌ها را به «هواداری» از باقی‌اف متهم می‌کنند. درمقابل، ازبک‌ها نگران‌اند که دولت تازه آن‌ها را از امکاناتی که در گذشته به دست آورده‌اند «محروم» کند.

از سوی دیگر رییس جمهور برکنارشده قرقیزستان که اکنون در بلاروس ساکن است در بیانیه‌ای این اتهام را که او «پشتیبان درگیری است»، رد کرد.

دولت‌های آمریکا و روسیه به دلیل داشتن پایگاه نظامی در قرقیزستان، تحولات آن را با دقت دنبال می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)