تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«منشور جنبش سبز» در بیانیه هجدهم موسوی

میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت در هجدهمین بیانیه خود که در سالگرد راهپیمایی میلیونی ۲۵ خرداد ماه سال گذشته منتشر شد، اهداف، راهکار‌ها و هویت «جنبش سبز» را تحت عنوان «منشور جنبش سبز» ارائه کرد.

در این بیانیه که امروز، سه‌شنبه منتشر شده، فراموشی «فجایع کهریزک و آدمکشی» روزهای ۲۵ و ۳۰ خرداد و عاشورا، «خیانت» به خون کشته‌شدگان این روزها عنوان شده و آمده‌ است: «ما چگونه می‌توانیم تیرهای مستقیم به مردم و زیر کردن آنها توسط ماشین پلیس را از یاد ببریم.»

درجریان اعتراضات سال گذشته به «تقلب» در انتخابات ده‌ها نفر کشته شده و برخی بازداشت‌شدگان در کهریزک و سایر زندان‌ها مورد «شکنجه و تجاوز» قرار گرفتند.


میرحسین موسوی می‌گوید غیر از افرادی که «جهل و خرافه و منفعت پرستی و دروغ چشم و گوش آنها را بسته بود» همه جهان سوال ملت ایران مبنی بر «رای من کجاست؟» که به شیوه‌ای «مسالمت‌آمیز» بیان شد را شنیده‌ است.

به گفته وی: «اینکه حتی مصلحت‌های روزمره و عاجل حکومت باعث نشده‌ است که تمامیت‌خواهان و دولتیان دست از دروغ و فساد و خرافه و زیر پا نهادن قانون اساسی و سایر قوانین بردارند، نشان از نفوذ عمیق این زشتی‌ها در لایه‌های درونی نظام دارد.»

نخست وزیر پیشین ایران افزود: «مبارزه و ایستادگی از طریق مسالمت آمیز کارآمدترین اسلحه ما درمقابل گلوله‌ها و باتوم‌های برقی و چماقداران و قداره کشان بی‌فرهنگ و بددهان بوده‌ است.»

قانون اساسی همیشگی نیست

میرحسین موسوی در بخش دیگری از این بیانیه می‌گوید قانون اساسی «همیشگی و تغییر ناپذیر» نیست و «هر ملتی این حق را داراست که با تصحیح سیر حرکتی خویش، به اصلاح در قوانین جاری اقدام کند.»

از دیدگاه وی تغییر و اصلاح قانون اساسی باید در «فرایند مذاکره و گفتگوی اجتماعی و با مشارکت همه اقشار و گروههای اجتماعی و با پرهیز از تصلب و انحصارگرایی و زورگویی» انجام شود.

این بیانیه با بررسی ریشه‎ها و اهداف جنبش سبز آورده‌ است: «جنبش سبز حرکتی در تداوم تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی و عدالت اجتماعی و تحقق حاکمیت ملی است که پیش از این در برهه‌هایی چون انقلاب مشروطیت، جنبش ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی خود را جلوه‌گر ساخته‌است.»

تغییر و اصلاح قانون اساسی باید در «فرایند مذاکره و گفتگوی اجتماعی و با مشارکت همه اقشار و گروههای اجتماعی و با پرهیز از تصلب و انحصارگرایی و زورگویی» انجام شود.

بنا به این بیانیه: « تنها از طریق تقویت جامعه مدنی، گسترش فضای گفتگوی اجتماعی، ارتقاءسطح آگاهی و جریان آزاد اطلاعات، مشارکت موثر احزاب و تشکل‌ها وهمچنین زمینه پردازی برای فعالیت آزاد روشنفکران و فعالان اجتماعی- سیاسی وفادار به منافع ملی در چارچوب تحول‌خواهی و ایجاد تغییر در وضعیت موجود می‌توان اهداف جنبش سبز را عملی کرد.»

از دیدگاه وی این امر مستلزم توافق و تاکید بر «اصول حداقلی، مطالبات مشترک» و ایجاد تعامل و هماهنگی میان همه نیروهایی است که علی رغم داشتن هویت مستقل با پذیرش تکثر در درون جنبش، زیر چتر فراگیر جنبش درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

این چهره سرشناس مخالف دولت در بخش دیگری از این بیانیه به ارائه راهکارها پرداخته و «گسترش و فعال‌سازی شبکه‌های اجتماعی –واقعی و مجازی- و تعمیق فضای گفت‌وگو بر سر اهداف و بنیان‌های هویتی جنبش» را از جمله راهکارهای محوری جنبش معرفی کرده ‌است.

مشروعیت قدرت سیاسی از رای مردم است
این بیانیه با تاکید بر اینکه رای و خواست مردم منشا مشروعیت قدرت سیاسی است، اعمال هر گونه «صلاحیت خودسرانه و گزینشی تحت عنوان نظارت استصوابی» را مغایر با قانون اساسی، حق تعیین سرنوشت مردم وحقوق بنیادین آنها دانسته ‌است.

بنا بر این بیانیه: «جنبش سبز تلاش‌های خود برای صیانت از آرای مردم را تا زمان استقرار نظام انتخاباتی آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و منصفانه که شفافیت و سلامت آن کاملاقابل تضمین باشد، ادامه خواهد داد.»

حمایت از حقوق زنان، نفی هر گونه تبعیض جنسیتی و حمایت از حقوق اقلیت‌ها و اقوام از دیگر مواردی است که در این بیانیه به عنوان ارزش‌های مدنظر جنبش سبز اعلام شده‌اند.

رهبر مخالفان دولت با اشاره به «مدنی» بودن جنبش سبز، نخستین ارزش اجتماعی مدنظر این جنبش را «دفاع از کرامت انسانی وحقوق بنیادین بشر فارغ از ایدئولوژی، مذهب، جنسیت، قومیت و موقعیت اجتماعی» عنوان کرده‌است.

رهایی مردم از هرگونه سلطه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حمایت از حقوق زنان، نفی هر گونه تبعیض جنسیتی و حمایت از حقوق اقلیت‌ها و اقوام از دیگر مواردی است که در این بیانیه به عنوان ارزش‌های مدنظر جنبش سبز اعلام شده‌اند.

بر اساس این بیانیه استقلال قوه قضاییه، عدم مداخله نیروهای نظامی در امور سیاسی و اقتصادی و برخورد با سازمان‌دهندگان و اعضاء گروه‌های موسوم به لباس شخصی را از خواست‌های «جدی» جنبش سبز است.

این بیانیه همچنین «آزادی زندانیان سیاسی، رفع محدودیت‌های غیر قانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروه‌ها و جنبش‌های اجتماعی چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش‌های کارگری، جنبش‌های اجتماعی و امثال آن، و همچنین محاکمه عادلانه آمران و عاملان تقلب در انتخابات، شکنجه و کشتن معترضان به نتیجه انتخابات، و افشاء و محاکمه نظریه پردازان و حامیان خشونت در لایه‌های مختلف حکومت» را از دیگر راه‌کارهای مورد توجه جنبش دانسته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب رژیم حالا باخیال راحت چشم بسته به آقای موسوی اجازه میدهد که منشور صادر کند .... آقای موسوی همان ٢٥ خرداد گذشته باید کار رژیم را یکسره میکرد .... وای بر جنبش آزادی ایران که محکوم به تکرار اشتباهات تا ابدیت است....

-- بدون نام ، Jun 15, 2010

مشارکت مردمی
کرامت انسانی
جامعه مدنی

-- ایران فردا ، Jun 15, 2010

مانده بودم که پس کی این ملت کهنسال و با شعور چهره با شکوه رهبرش را آشکار می کند. شادترین روز امسال را با چشم پر از اشک های امید بدرقه می کنم.
زنده و سالم باد موسوی عزیز

-- ونداد زمانی ، Jun 15, 2010

درود بر آقای موسوی. ایشان جان کلام را گفتند. به تمام نکاتی‌ که حائز اهمیت است اشاره شده است. اگر همین خواست‌ها را خواست‌های محوری کنیم و برای اجرای آن اتحاد داشته داشیم میتوانیم برای نجات از معضلی که موجود است رهایی پیدا کنیم ددون این که کشور را خراب کنیم، بدون این که کسی را بکشیم و قدم بگذاریم به سوی یک دمکراسی تدریجی‌. اگر دور همین پلتفرم جمع شویم و نخواهیم تمام مشکلات ایران را قبلاً حل کنیم و بعد اتحاد کنیم در این موقعیت حساس که به نفع مردم است موفقیت زیاد دور نیست. به امید آزادی ایران. مصطفی مرید
mostafamorid@yahoo.de

-- Mostafa Morid ، Jun 16, 2010

این بیانیه در درون مایه خود ایرانی و فراگیر است و همه ایرانیان را در بر می گیرد.

درود بر آزادی، درود بر شهیدان راه آزادی و درود بر زنان و مردان آزاده و درود بر موسوی آزادیخواه که به راه ملت بازگشت.

-- بدون نام ، Jun 16, 2010

این جنبش سبز فام خاطرهٔ آن شعر معروف استاد شهریار را با کمی‌ تغییر برایم تداعی میکند:

آمدی جانت به قربانم ولی حالا چرا

لامروت حالا که من افتادم از پا چرا

نوشداروی بعد از مرگ سهراب (اعرابی) آمدی

ساعت خواب ، این زودتر میخواستی ،حالا چرا

مام ایران ،مهلت امروز فردای تو نیست

اینقدر با بخت خواب آلود ما ، لا لا چرا

موسوی‌ا ! بی‌ خمینی ،خود نمی‌کردی سفر

این سفر راه قیامت میروی، با ملت چرا

با پوزش از استاد شهریار

-- ایراندوست ، Jun 16, 2010

درود بر موسوی درود بر ملت بدبخت و بیچاره ایران که گیر دست یک مشت ادم خونخوار افتادند و گیر دست یک مشت ادم نادان افتادند که فقط غر زدن یاد گرفتند فقط همین

-- فقط همین ، Jun 16, 2010

با این مطالبی که آقای موسی در منشور هجدهم خود نوشته اند بدرستی رهبری جنبش مسالمت آمیز سبز ایران برازتده ایشان میباشد
تداوم یک مبارزه مسالمت آمیز با دیکتاتوری و تلاش یک ملت برای رسیدن به آزادی و عدالت اجتماعی بهترین دست افزار یک مبارزه سیاسی میباشد.امیدوارم که تمام اقشار ایرانیان به اهمیت منشور هجدهم پی ببرند و با پشتیبانی خود از این روند سیاسی گامهای سریعتری برای رسیدن به عدالت اجتماعی بردارند
کسانی که از خارج از کشور برای ملت تحت ستم ایران خط مشی تایین میکند باید بدانند که تنها و فقط تنها ملت ایران است که با مبارزه و مقاومت خود راه خود را پیدا میکند و ما خارج نشینان فقط باید از این جنبش پشتیبانی کنیم و صدای عدالت خواهی آنان را بگوش سیاست جهانی برسانیم
به امید پیروزی هرچه زودتر ملت ایران

-- هایده صنعتی ، Jun 16, 2010

با این مطالبی که آقای موسوی در منشور هجدهم خود نوشته اند بدرستی رهبری جنبش مسالمت آمیز سبز ایران برازتده ایشان میباشد
تداوم یک مبارزه مسالمت آمیز با دیکتاتوری و تلاش یک ملت برای رسیدن به آزادی و عدالت اجتماعی بهترین دست افزار یک مبارزه سیاسی میباشد.امیدوارم که تمام اقشار ایرانیان به اهمیت منشور هجدهم پی ببرند و با پشتیبانی خود از این روند سیاسی گامهای سریعتری برای رسیدن به عدالت اجتماعی بردارند

-- هایده صنعتی ، Jun 16, 2010

ما هنوز به راه سبز امید ایمان داریم و تا به زیر کشیدن استبداد از پای نخواهیم نشست.
ضمنا نباید انتظار داشته باشیم یک شبه بساط این حکومت فاشیستی برچیده شود.
هرچند زود برچیده شدن این رژیم را نمیتوان از نظر دور نگه داشت.
درود بیکران بر موسوی
راه شهدای راه آزادی پر رهرو باد

-- سعید ، Jun 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)