تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آغاز دور جدید بازداشت فعالان مدنی و سیاسی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که در هفته‌های منتهی به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، ده‌ها تن از فعالین سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی و جامعه مدنی بازداشت و یا توسط نیروهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرارگرفته‌اند.

بنا به این گزارش شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته نیز از «ارعاب و تهدید»ماموران امنیتی برای جلوگیری کردن از برگزاری مراسم سالگرد عزیزان‌شان خبر داده‌اند.

برخی از چهره‌های سیاسی نیز به این کمپین گفتند که ماموران امنیتی روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد با آنها تماس گرفته و خواسته‌اند که «خانه خود را ترک نکنند.»


نیروهای لباس شخصی با حضور در برابر منزل برخی فعالان سیاسی، رفت و آمد آنها را کنترل می‌کردند.

یک فعال سیاسی به کمپین گفت: «اینکه چندین لباس شخصی که هرکاری از آنها برمی آید دائما سرکوچه بایستند و بخواهند به محض خروج از خانه شما را تعقیب کنند تا مثلا اگر در تجمعی شرکت کردید شما را بازداشت کنند وضعیت اسفباری است و تا کنون بعد از انقلاب چنین جو امنیتی سابقه نداشته‌ است.»

در روز ۲۲ خرداد، تهران و برخی شهرهای ایران شاهد تجمعات پراکنده مخالفان دولت بود. مقامات رسمی ایران تعداد بازداشت‌شدگان در تهران را ۹۱ نفر اعلام کرده‌اند.

این در حالی است سایت کلمه، تارنما نزدیک به میرحسین موسوی از بازداشت ۴۰۰ نفر خبر داده و برخی منابع آمار بازداشت‌شدگان این روز را تا ۹۰۰ نفر عنوان کرده‌اند.

یکی از زنان بازداشت شده در روز ۲۲ خرداد ماه در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر از نگهداری ۳۰۰ زن در یکی از بازداشت‌گاه‌های بسیج در حوالی میدان آزادی خبر داده‌ است. به گفته وی تعدادی از این افراد در ساعات پایانی شب آزاد شدند.

یک شاهد عینی نیز از انتقال بازداشت‌شدگان در ۴۰ دستگاه ون نیروی انتظامی در روز ۲۲ خرداد خبر داده‌است. وی افزود: «همان شب بیش از ۵۰۰ نفر از بازداشت شدگان به پلیس پیشگیری منتقل شدند.»

یکی از زنان بازداشت شده در روز ۲۲ خرداد ماه از نگهداری ۳۰۰ زن در یکی از بازداشت‌گاه‌های بسیج در حوالی میدان آزادی خبر داده‌ است

این گزارش‌ها در حالی است که مرتضی تمدن، استاندار تهران ادعا کرده‌است که تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در میان دستگیر شدگان روز ۲۲ خرداد بوده‌اند.

پیش از نیز برخی معترضان و بویژه افراد دستگیرشده در روز عاشورا به همکاری با این سازمان مخالف جمهوری اسلامی ایران متهم شده بودند. دادگاه با متهم کردن این افراد به محاربه، برای برخی از آنها حکم اعدام صادر کرده‌ است.

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، محمدرضا جلایی پور از فعالان اصلاح‌طلب رضا شهابی از اعضای هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، داوود روشنی، عضو جبهه مشارکت، سلمان سیما، کورش جنتی، بهزاد حیدری، آبتین پگاه و بابک غیاثی، رضا و امین فرید یحیایی از فعالان دانشجویی و یونس رستمی، عضو جبهه ملی از جمله بازداشت‌شدگان روزهای اخیر هستند.

آزاد کمانگر، خواهرزاده فرزاد کمانگر، اکبر آزاد، نویسنده آذربایجانی، جواد علیخانی، امجد(هژیر) کردنژاد و جمال رحمتی، از فعالان دانشجویی، فرهاد فتحی، دبیر تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین، اعضم ویسمه و محبوبه خوانساری، دو تن از خبرنگاران پایگاه‌های خبری اصلاح‌طلب، علیرضا اخوان، فعال کارگری، شیرکو سبیلی، شهروند ایرانی کرد، غلام‌عباس زارع حقیقی، از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی، آقای طاری، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در شهرستان بابلسر و اعضای خانواده کیارش کامرانی یکی از بازداشت شدگان حوادث ۶ دی ماه (عاشورا) از جمله دیگر افرادی هستند که در روزهای منتهی به سالگرد انتخابات دستگیر شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لعنت به شما و حکومتان که به جز تنفر از خودتان و دینتان چیزی دیگر برای ما باقی نگذاشتید انتقامی سخت در انتضار خود و دینتان و هرچی که نمایی از شما و دینتان است در اینده نچندان دور خواهید دید

-- بدون نام ، Jun 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)