تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض به سرکوب معترضان خیابانی در ایران

نمایندگان ۵۶ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل، با امضای بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند در مورد سرکوب اعتراض‌های خیابانی در یک سال اخیر تحقیق کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، به هنگام قرائت این بیانیه توسط نماینده نروژ در جلسه روز گذشته (سه‌شنبه) شورا در ژنو، نماینده ایران با مطرح‌کردن «ایرادهای آئین‌نامه‌ای» برای چند ساعت از خوانده‌شدن متن جلوگیری کرد.

چند کشور از جمله چین، کوبا و پاکستان نیز به این بیانیه که به پیشنهاد آمریکا و نروژ نوشته شده، اعتراض کرده‌اند. از سوی دیگر، ۱۶ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، و تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در میان امضاکنندگان دیده می‌شوند.

در قسمتی از این بیانیه آمده که نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را «نمی‌توان بدون اشاره به سالگرد وقایع پس از انتخابات در ایران برگزار کرد.»

نمایندگان ۵۶ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل، با امضای بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند در مورد سرکوب اعتراض‌های خیابانی در یک سال اخیر تحقیق کند

کشورهایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، اعتراض خود را نسبت به «سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان، بازداشت‌ها و اعدام‌های بدون طی مراحل قانونی، تبعیض شدید علیه زنان و اقلیت‌ها از جمله بهائیان، و محدود کردن آزادی بیان و مذهب» اعلام کرده‌اند.

ضمیر اکرم، نماینده پاکستان در شورای حقوق بشر نیز، به نمایندگی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در واکنش به این بیانیه گفت «انگشت‌نما کردن یک کشور، منصفانه نیست.»

پیش‌تر، کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران را «به شدت وخیم» اعلام کرد و گفت «مخالفان در ایران، فراموش نشده‌اند.»

پس از صدور این بیانیه، مدیرکل سیاسی بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در دیدار با سفیر اسپانیا، بیانیه اشتون را «سیاسی، پیش‌داورانه، غیرواقعی و غیرسازنده» خواند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)