تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حذف فیلم تازه‌ی مرگ ندا از یوتیوب

امروز بر روی شبکه‌های اجتماعی اینترنت فیلم تازه‌ای از کشته شدن ندا آقاسلطان منتشر شده است. این فیلم که صحنه‌ی تکان‌دهنده‌ی مرگ او را از زاویه‌ای دیگر به تصویر می‌کشد به فاصله کوتاهی از شبکه یوتیوب حذف شد.

ندا آقاسلطان دختر 27 ساله‌ای بود که در تاریخ 30 تیر ماه سال گذشته در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در تهران کشته شد. قاتل وی تا کنون پیدا نشده است. معترضان ایرانی، قاتل او را «نیروهای بسیج» عنوان می‌کنند.

در فیلم تازه منتشر شده از لحظه درگذشت ندا، مردی مسن دیده می‌شود که در حال فیلم گرفتن از صحنه با تلفن همراه خود است. به نظر می‌رسد انتشار همین فیلم در سراسر جهان بود که ندا را به نماد معترضان ایرانی بدل کرد.

«یوتیوب» فیلم تازه را‬ به دلیل داشتن صحنه‌های خشونت‌آمیز‬ و ناراحت کننده حذف کرده است‬. تا لحظه انتشار این خبر هنوز روشن نیست که آیا فیلم به شبکه باز‌گردانده می‌شود یا خیر‬ اما در همین فاصله، بسیاری از وبسایت‌های ایرانی‬، ‫فیلم را از منابع گوناگون دانلود‬ و در شبکه‌های خود قرار داده‌اند‬.


مقامات جمهوری اسلامی مرگ ندا را به «عوامل خارجی» و «معترضان» ایرانی نسبت داده‌اند. عده‌ای از هواداران دولت نیز «آرش حجازی»، پزشکی که در صحنه کشتن شدن ندا آقاسلطان حاضر است را قاتل وی معرفی می‌کنند.

شاهدان عینی که در صحنه حاضر بوده‌اند خبر از دستگیری فردی در محل می‌دهند که یک «بسیجی» بوده است، اما چون «نمی‌دانستند با او چه کنند» او را رها کرده‌اند.

احمدی خاتمی، خطیب جمعه تهران، در مورد مرگ وی گفته بود: «این خانم در کوچه خلوت بوده ‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد.»

برخی از دیگر مقامات دولتی ایران از «نمایشی» بودن این فیلم سخن رانده‌اند.

معترضان ایرانی اما هیچ‌گاه مرگ وی را به عوامل دیگر نسبت نداده و هم‌چنان دولت را در این زمینه مسئول می‌دادند.

در فیلم تازه منتشر شده از کشته شدن این دختر جوان، تصاویری از پیرمردی وجود دارد که فیلم نخست صحنه کشته شدن ندا را با تلفن همراه خود فیلم‌برداری می‌کند

چندی پیش آنتونی توماس، کارگردان بریتانیایی، از زندگی و مرگ ندا آقاسلطان مستندی ساخت که شهره آغداشلو، هنرپیشه ایرانی در هالیوود، آنرا با صدایش روایت کرده است.

در مقابل، خبرگزاری‌های وابسته به دولت جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که فیلم مستندی که به بررسی جنبه‌های دیده نشده «قتل مشکوک ندا آقاسلطان» می‌پردازد، از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد. نام این فیلم مستند «تقاطع» است.

(به‌روز رسانی خبر: شماری از کاربران ایرانی، فیلم تازه لحظه مرگ ندا را از نو در یوتیوب قرار داده‌اند ولی روشن نیست که گردانندگان این شبکه درباره حذف دوباره یا نگه‌داشتن چه تصمیمی می‌گیرند.)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عزیز جان اون مرد مسن خودش تو فیلم اولی هست فیلم اولی با یک موبایل سفید قرمز گرفته شده که برای یکی دو ثانیه تو فیلم دومی میاد

-- عباس ، Jun 11, 2010

میشه لطفاً ویدئو رو اینجا قرار بدید؟

-- امیرحسین ، Jun 11, 2010

حالا که کشتن حداقل به گردن بگیرند گردن این و اون نندازند

-- Ali ، Jun 11, 2010

این فیلم تکان دهنده که زاویه دیگری از مرگ ندا را ثبت کرده لکه ننگ بزرگ دیگری بر دامن ننگین خامنه ای و دار و دسته اش است. ننگ بر همه شما و احمدی خاتمی و نیز بر تیم بی وجدان و بی شرم سازنده فیلم صدا و سیمای جمهوری اسلامی.

-- ستاره ت ، Jun 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)