تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درگیری‌های خونین در قرقیزستان

با کشته و زخمی شدن بیش از ١٥٠ نفر در درگیری‌های امروز قرقیزستان، دولت انتقالی این کشور «وضعیت فوق‌العاده اعلام» کرده است.

صدها جوان معترض با استفاده از «سلاح‌های سرد» در خیابان‌های جنوب شهر «اوش» با نیروهای نظامی مجهز به سلاح گرم در گیر هستند. همچنین دولت موقت به ریاست روزا اتونبایوا با ترس از «شورش و قیام ناگهانی» با استفاده از وسایل نقلیه زره پوش در این منطقه حکومت‌نظامی اعلام کرده است.


درگیری‌های ماه گذشته در قرقیزستان

یلنا بالینوا، سخنگوی وزارت بهداشت قزقیزستان به خبرگزاری رویترز گفته‌است که بسیاری از مجروحان درحال درمان هستند، این درحالی است که ٢٩ نفر از آن‌ها با «جراحت‌های جدی» روبرو هستند.

خبرگزاری‌ها همچنین از به آتش کشیده شدن بسیاری از ساختمان‌ها از جمله کافه‌ها، ساختمان یک شبکه تلویزیونی محلی و یک تالار تئاتر خبر داده‌اند. جوانان معترض همچنین در مرکز شهر، ویترین مغازه‌ها را شکسته و خودروها را به آتش کشیده‌اند.

«اوش» بزرگترین شهر محل زندگی اقلیت ازبک در قرقیزستان است که به گفته ناظران محلی به پایگاه قدرت قورمان باقی‌اف، رییس جمهور برکنار شده این کشور، شهرت داشته‌است.

این شهر و مناطق پیرامون آن در جنوب قرقیزستان، روزهای اخیر محل درگیری گروه‌های قومی و سیاسی رقیب بوده و به محلی برای آزمون توانایی‌های دولت موقت تبدیل شده‌ است. این دولت در پی درگیری‌های موقت ماه‌های اخیر، از درگیری میان گروه‌های «ازبک و قرقیز» نگران بوده ‌است.

درحالی که خبرگزاری‌ها از تیراندازی‌های پراکنده، پرواز هلی‌کوپترهای نظامی و ناآرامی‌ها در این منطقه خبر می‌دهند، روز جمعه، وزارت کشور قرقیزستان پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در این شهر،‌ اعلام کرد که «خشونت ها فروکش کرده و اوضاع به حالت عادی بازگشته است.»

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد با وجود آن‌که «اوش» بزرگ‌ترین محل زندگی اقلیت قومی ازبک در منطقه است، ‌اما هنوز هیچ مدرک روشنی دال بر شروع درگیری‌ها از سوی این اقلیت قومی وجود ندارد.

«اوش» بزرگ‌ترین محل زندگی اقلیت قومی ازبک در منطقه است، ‌اما هنوز هیچ مدرک روشنی دال بر شروع درگیری‌ها از سوی این اقلیت وجود ندارد

گروه قومی ازبک و قرقیز در این منطقه، اختلافات ریشه‌داری دارند. این بخش از قرقیزستان، از زمان سقوط دولت قربان‌بک باقی‌اف، رییس جمهور پیشین، به دلیل شورش مردم در اردیبهشت ماه گذشته تنش‌های خونینی را بین آن‌ها شاهد بوده است.

قرقیزها می‌گویند رئیس جمهور برکنار شده به ازبک‌ها امتیازهای ویژه‌ای داده و آن‌ها را به «هواداری» از باقی‌اف متهم می‌کنند. در مقابل، ازبک‌ها نگران‌اند که دولت تازه آن‌ها را از امکاناتی که در گذشته به دست آورده‌اند «محروم» کند.

باقی‌اف و طرفداران او، به اتهام «فساد مالی و اداری» از سوی دولت ائتلافی عزل شده‌اند. آن‌ها همچنین خواستار پیگرد قانونی برکنارشد‌گان به دلیل خشونت علیه مردم در جریان اعتراضات مردمی هستند.

دولت‌های آمریکا و روسیه به دلیل داشتن پایگاه نظامی در قرقیزستان، تحولات آن را با دقت دنبال می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)