تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش‌های جهانی به قطع‌نامه چهارم

کشورهای غربی، قطع‌نامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل متحد را یک «پیام صریح» و «نه به سلاح هسته‌ای» در ایران می‌دانند و از زمان تصویب قطع‌نامه تاکنون مسئولان هر یک به طور جداگانه بر مذاکره و «راه حل‌های دیپلماتیک» تاکید کرده‌اند.‌

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، تحریم‌های تازه علیه ایران را به عنوان «شدیدترین» تحریم‌هایی ارزیابی کرده که تا کنون علیه دولت جمهوری اسلامی اعمال شده است.

اوباما به ایران یادآوری کرده که امنیت واقعی از راه تلاش برای دستیابی به «سلاح هسته‌ای» به دست نمی‌آید. اوباما همچنین قطع‌نامه‌ی تازه را «پیامی صریح» به برنامه‌های هسته‌ای ایران دانسته و گفته، ما حق ایران را به رسمیت می‌شناسیم اما این حق باید همراه با «مسئولیت» باشد.

گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان نیز چهارشنبه پس از تصویب تحریم‌ها گفت که دور تازه تحریم‌ها نشانه‌ای برای ایران است که در برنامه‌های هسته‌ای خود در پی «تولید بمب هسته‌ای نباشد.» وی نیز بر راه‌حل‌های دپیلماتیک اشاره کرد و گفت درها همچنان برای «همکاری» و «شفافیت» باز است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته هدف از تصویب قطع‌نامه را اطمینان جهان به نداشتن «سلاح هسته‌ای» از سوی ایران توصیف کرد.


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا

نماینده فرانسه، یکی از پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در نشست رسانه‌ای پس از تصویب قطع‌نامه گفته بود که این تحریم‌ها نشانه «نگرانی» کل جامعه بین‌المللی است و «هدف این قطع‌نامه مردم ایران نیستند.»

جرارد آرود، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل افزوده، ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که به گفت‌وگوها درباره برنامه‌های هسته‌ای خود ادامه دهد. این راه‌حل‌های دیپلماتیک می‌تواند خطر «جنگ» را کاهش دهد.

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا یکی دیگر از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت، این تحریم‌ها را پیام روشنی از سوی جامعه جهانی به تهران دانسته و گفته، جهان به روشنی به ایران می‌گوید که ایران نمی‌تواند از مذاکره«دوری» کند. هیگ اعلام کرده که اگر تحریم‌های کنونی کافی نباشد، فشارها بر تهران بیشتر خواهد شد.

در ادامه واکنش‌ها حزب‌الله، جنبش شیعه لبنان، از رای ممتنع کشورش به قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران انتقاد کرد. این حزب معتقد است که اعمال تحریم‌ها علیه ایران تنش‌ها را در خاورمیانه افزایش می‌دهد و اعلام کرده که این قطع‌نامه «ناعادلانه» تنها به «سود» اسراییل است.

در مقابل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در روز گذشته در بیانیه‌ای،‌ این قطع‌نامه را «گامی مثبت» ارزیابی کرد و گفت که این قطع‌نامه برای ایران «روشن می‌سازد» که قدرت‌های جهان با «سلاح‌های اتمی» مخالف‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته هدف از تصویب قطع‌نامه را اطمینان جهان به نداشتن «سلاح هسته‌ای» از سوی ایران توصیف کرد

پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی به نقل از لولا داسیلوا، رییس جمهوری برزیل اعلام کرد، شورای امنيت با تصويب اين قطع‌نامه «يک فرصت تاريخي» براي حل مسئله هسته‌اي ايران از راه مذاکره را از دست داد. بر پایه این گزارش، وی معتقد است که این اقدام، شورای امنیت را «تضعیف» می کند. برزیل در کنار ترکیه دو کشوری بودند که به تصویب قطع‌نامه رای منفی داده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها با تصویب قطع‌نامه‌هایی خواستار تعلیق فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و روشن‌سازی این برنامه‌ها شده است، اما ایران این قطع‌نامه‌ها را غیرقانونی می‌داند و از اجرای آن‌ها سر باز زده است. ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

روز گذشته محمود احمدی‌نژاد با محکوم کردن صدور قطع‌نامه چهارم علیه ایران آن را «غیرقانونی» و بی‌ارزش» خواند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Waghean khande dare ke Israel ke khod 100ha kolahake Atomi dare oswe NPT nist mige jahan ba selahaye Aomi mokhalefe.5 ghodrate Atomi niz ke khod selahaye koshtare jamei anbar kardeand niz migan Iran nabayad selahe hastei dashte bashe!anha as khod nemiporsand ke Pakistan va India chegone be in selah dast peyda karde ba wojode inke oswe Ajance Aomi nistand!

Iran Ozwe NPT ast va gharardade mane selahaye hastei ra emsa karde.inja be doroeie gharb va ghodrathaye gharbi va Rosiehe va chin pay mibarim!

man ba wojode mokhlefat ba nezame jomhori eslami dar inja hagh ra be janebe Iran midaham osulan in bazdid-haye sazmane energy-e atomi baraye chist?

ta konon hichgone kajrawi dar sakhte selahe atomi peyda nashode,va iran be onwane ozwe in sazman mitawanad uranium ra ghany konad. hal be in bazi dogane gharb ke ba raysani va khalafe ghanon yek keshwar ra tahrim mikonand va sazmane amnyat ra be bazi gereftand.

har damo daghighe ghatname sader mikonand, ke kolan sabeghe nadashte,dar soratike israel azad ast har kari ke delash khast bekonad.va be hichkas ham pasokhgu nist UN va sazmane amnayat bayad eslah shawad va in shekli nemitawan doya ra wadar be solh kard.
Shahin, Berlin

-- بدون نام ، Jun 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)