تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رد گزینه «زور» از سوی اروپا

مقام‌های کشورهای اروپایی، یک روز پس از قطع‌نامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد ، احتمال استفاده از گزینه «زور» را در اظهارنظرهای گوناگون رد کردند، اما از «تشدید فشارها» علیه ایران سخن گفتند.

به گزارش رویترز، در حالی که وزیر امورخارجه روسیه، پنج‌شنبه از به بحث گذاشتن «برنامه‌های امکان‌پذیر نیروگاه‌های تازه انرژی هسته‌ای» با جمهوری اسلامی خبر داد، وزیران خارجه بریتانیا و آلمان، در یک نشست رسانه‌ای مشترک در برلین از بررسی تحریم‌های بیش‌تر اتحادیه اروپا علیه ایران سخن گفتند.

سرگی لاوروف، به خبرنگاران گفت که روسیه درحال حاضر با طرف ایرانی درباره نیروگاه‌های تازه در حال بحث است. او همچنین در بیانیه‌ای که در تارنمای خود منتشر کرده، اعلام کرده که قطع‌نامه تصویبی روز چهارشنبه شورای امنیت علیه ایران، احتمال «استفاده از زور» را رد کرده است. وی افزوده، هیچ کلمه‌ای در قطع‌نامه، در «حواشی زور» یا «تهدید به زور» نمی‌چرخد.

خبرگزاری رویتز در همین حال گزارش کرده وزیرخارجه بریتانیا پنج‌شنبه در یک نشست رسانه‌ای مشترک با همتای آلمانی‌اش، از اتحادیه اروپا خواستار قوت بخشیدن به اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی شده است. ویلیام هیگ به دلیل آن‌چه «مبارزه طلبی تهران» می‌داند، می‌گوید اتحادیه اروپا باید «اقداماتی فراتر» از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام دهد.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال گفته است: «در صورتی که ایران مذاکره را نپذیرد ما بر فشارهای «صلح‌آمیز» و «قانونی» خود بر این کشور می‌افزاییم.»


هیگ در جمع خبرنگاران در برلین گفت که اتحادیه اروپا باید برای نشان دادن «تاثیرگذاری» خود در این مورد و موضوع‌های دیگر اقدامات بیش‌تری انجام دهد.

گیدو وستروله، همتای آلمانی او نیز توضیح داد که برای دولت‌های آلمان و بریتانیا دستیابی ایران به «جنگ افزارهای اتمی» پذیرفتنی نیست.

وزیر خارجه آلمان اما بار دیگراعلام کرد که «هدف» این قطع‌نامه مردم ایران نیستند بلکه هدف کشورهای امضا کننده‌ی قطع‌نامه، «بازگرداندن» رهبران جمهوری اسلامی به مذاکره‌ای است که پیشنهادهای آن روی میز قرار دارد.

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید در صورتی که ایران مذاکره را نپذیرد ما بر فشارهای «صلح‌آمیز» و «قانونی» خود بر این کشور می‌افزاییم.

به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌های آگاه، اتحادیه اروپا در صدد افزایش فشارها از راه تحریم‌های مضاعف علیه ایران هستند. این تحریم‌ها مراکز کشتی‌رانی، بانک‌ها و نهادهای بیمه ایران را هدف قرار خواهد داد.‌

شورای امنیت سازمان ملل، روز چهارشنبه با مجموع ١٢ رای موافق در برابر دو رای مخالف ترکیه و برزیل و رای ممتنع لبنان، چهارمین قطع‌نامه تحریم ایران را تصویب کرد. به گفته مقام‌های آمریکایی، این «سخت‌ترین» تحریم‌هایی است که تا کنون علیه ایران وضع شده است. مقامات ایران قطع‌نامه تازه را «غیر قانونی» می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

استدلال استعمارگران و ستیزه جویان دنیا: ما بمردم ایران «زور» نمیگویم، بلکه بآنان «فشار» وارد میآوریم. شاید منظورشان اینست که در حال حاضر بجای «گلوله» برای کشتن و چپاول «چاقو» مصرف مینمایند. دولت ارتجاعی و جنایتکار را نگهمیدارند تا بتوانند با زور ببخشید با فشار مردم را «کلافه» کنند.

-- ایرانی ضد فاشیست ، Jun 11, 2010

Na baba khahesh mikonam as zoor ham esdefade nemaein.shoma gharatgaran dastetan ba akhonda tu ye kise ast shoma faghat montezere ye chemake in jenayatkaran hastin ke gharardahaye kalan ra bebandin.khahesh mikonam felan be osah va ahwale kharabe eghtesady khodetan dar oropa bepardazin.va felan as zoor estefade nakonin.zira pasokhe iran kobande ast.
Mehran, Alman

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)