تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش مقام‌های ایرانی به قطع‌نامه چهارم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای دولت احمدی‌نژاد با «غیر قانونی» دانستن قطع‌نامه چهارم که روز گذشته در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، آن را یک اقدام سیاسی در جهت سرپوش گذاشتن بر «جنایت‌های» اسرائیل دانستند.

مشاور و رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد درباره تصویب قطع‌نامه چهارم گفت که «غرب با این قطع‌نامه به بیانیه تهران عملا پاسخ منفی داد و آن را نپذیرفت.» اسفندیار رحیم مشایی با بیان این‌که این قطع‌نامه نیز مانند دیگر قطع‌نامه‌ها است اعلام کرد که ایران این قطع‌نامه را «قبول» ندارد.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی نیز در واکنش به تصویب چهارمین قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران گفت که از «بازی ناشیانه‌ای» که آمریکایی‌ها این روزها در نیویورک به راه انداخته‌اند «متاسف» است. وی اعلام کرد برداشت ایران این است كه لابی صهیونیستی زیر پای رییس‌جمهور آمریكا «پوست خربزه» انداخته است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز با بیان اینکه این رویکرد، تنها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند اعلام کرد که طرح موضوع صدور قطع‌نامه و تحریم ایران «رویکرد غلطی» است.

علاءالدین بروجردی، رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم، قطع‌نامه تازه تحریم‌ها علیه ایران را ناشی از «فشار آمریكا و اقدامی سیاسی، غیرحقوقی و غیرقابل قبول» اعلام كرد.

علی لاریجانی در واکنش به تصویب چهارمین قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران گفت که از «بازی ناشیانه‌ای» که آمریکایی‌ها این روزها در نیویورک به راه انداخته‌اند «متاسف» است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، صدور این قطع‌نامه را ناشی از فشار آمریكا و اقدامی سیاسی توصیف كرد و گفت که با توجه به این‌كه بیانیه تهران «كلیه مشكلات موجود در عرصه هسته‌ای را حل كرده و با مقبولیت جهانی مواجه شده بود» صدور این قطع‌نامه «غیرحقوقی و غیرقابل قبول» است.

بروجردی در رابطه با هدف آمریكایی‌ها از صدور قطع‌نامه علیه ایران خاطرنشان کرد که با توجه به این‌كه توافق تهران توسط سه كشور و خارج از شورای امنیت صورت گرفت، آمریكایی‌ها می‌خواستند اعلام كنند كه اینگونه مسائل در حیطه‌ اختیارات اعضای دائم شورای امنیت است و لذا با توجه به تمام این مسائل، این اقدام «سیاسی و غیر قابل قبول» است.

علی اکبر صالحی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز در سخنانی اعلام کرد که توقف مداخله شورای امنیت سازمان ملل، تنها راه شکستن «بن‌بست کنونی» و رهنمونی به سوی گشایش یک «فصل جدید توام با اعتماد متقابل و ارتقای همکاری داوطلبانه است.»

شورای امنیت روز گذشته چهارمین قطع‌نامه تحریم علیه ایران را با 12 رای موافق دو رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رساند. ترکیه و برزیل به این قطع‌نامه رای مخالف و لبنان رای ممتنع داد.

این قطع‌نامه تحریم‌های پیشین در خصوص فعالیت اتمی ایران را تشدید می‌کند. نام تعدادی از شرکت‌های وابسته به سپاه را در فهرست توقیف اموال قرار داده و تعدادی از سران حکومتی ایران را از سفر به کشورهای گوناگون باز می‌دارد.

جمهوری اسلامی همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» عنوان کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

علی لاریجانی، از «بازی ناشیانه‌» آمریکایی‌ها «متاسف» هستم، و اعلام کرد، لابی صهیونیستی زیر پای رییس‌جمهور آمریكا «پوست خربزه» انداخته است. تنها سیاست بازان، بی خردان، ناشی ها، دین فروشان و حجره داران نظام اسلامی، قادر هستند اینگونه «پوست خربزه» را زیر پای خود و سیاست خارجی این حکومت فاسد و چپاولگر بی اندازند.
علی خربزه فروش،

-- Ali ، Jun 10, 2010

احمدي نژاد که ‌این قطع‌نامه را «غیر قانونی» و « بی‌ارزش» خوانده بود!!!.

-- Cyrus ، Jun 10, 2010

احمدی نژاد با دامن لکه دار http://www.dagbladet.no/2010/06/09/nyheter/mahmoud_ahmadinejad/iran/utenriks/politikk/12050768

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)