تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هشدار علی لاریجانی به دولت

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بامداد امروز در جلسه علنی مجلس هشدار داد که اگر دولت قوانین مصوب مجلس را که شورای نگهبان آن‌ها را تأیید کرده اجرا نکند؛ به عنوان «تخلف دولت» پیگیری می‌شود

رئیس مجلس این هشدار را پس از اخطار علی عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به دولت داده است.

به گزارش ایلنا،‌ علی عباسپور، بامداد امروز در مجلس گفته است که دولت «طرح پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی» را که توسط مجلس تصویب شده و به تایید شورای نگهبان نیز رسیده، برای اجرا ابلاغ نکرده است.


محمود احمد‌ نژاد، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه ١٧ خرداد، در نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت که «برخی از مصوبات مجلس با قانون اساسی مغایرت دارد.» احمدی‌نژاد در این نامه خطاب به احمدی جنتی، دبیر شورای نگهبان نوشته که سه قانون تصویب شده در مجلس ایران، «خلاف قانون» است.

او این سه قانون را «طرح الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از عرض و تولید مسکن، طرح پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی و همچنین طرح الحاق احکامی قانون بودجه بدون ترتیبات مقرر در قانون اساسی» اعلام کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در نامه‌اش هشدار داده بود که «مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند و تصمیماتی بگیرد که از وظایف قوه مجریه است.»

بنا بر اصل ٩٤ قانون اساسی در جمهوری اسلامی، تشخیص مغایرت داشتن یا نداشتن مصوبات مجلس بر عهده شورای نگهبان است.

این برای نخستین بار است که یک رئیس جمهور در ایران به صورت رسمی درباره مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون سخن می‌گوید.

بنا بر اصل ٩٤ قانون اساسی در جمهوری اسلامی، تشخیص مغایرت داشتن یا نداشتن مصوبات مجلس بر عهده شورای نگهبان است

احمدی‌نژاد دو روز بعد از سخنان علی لاریجانی که گفته بود دولت محمود احمدی نژاد، از قانون «تخلفاتی» داشته، این نامه را نوشت.

مجادله لفظی اخیر میان رئیس جمهور و رئیس مجلس چند روز پس از آن آغاز شد که محمود احمدی‌نژاد در جمع اعضای کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرده بود که «مجلس ١٣٠ مصوبه بر خلاف شرع و قانون تصویب کرده است.»

در همین حال آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه شنبه ١٨ خرداد، در جمع نمایندگان مجلس گفت: «نبايد در دولت انگيزه نافرماني از مجلس و در مجلس انگيزه معطل كردن دولت وجود داشته باشد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دولت و مجلس دست نشانده كه سر تا پا تخلف است و به ضحاك ستمگري چون سيد علي ختم ميشود تمام اينها سياه كاري بيش نيست به اميد نابودي جور ستم

-- كورش ، Jun 9, 2010

سید علی،«نبايد در دولت انگيزه نافرماني از مجلس و در مجلس انگيزه معطل كردن دولت وجود داشته باشد.» فعلاً هم «نافرمانی» حاکم است و هم «معطلی»! دو طرف دعوا، دیگر حتی یک ریال هم برای گفته ها و دستورات تو پرداخت نخواهند کرد. جنگ برای قبضه کردن تمامی قدرت، تا حذف دیگری ادامه خواهد داشت.
مهدی،

-- Mahdi ، Jun 9, 2010

این لجن پراکنی ها ی جناحهای ریز و درشت حکومتی به هم دیگر نشان از فروپاشی و سقوط امروز و فردای نظام دارد . جناحها برای غارت و بلعیدن این سفره گشوده دیگر نمی توانند با هم متحد باشند و با هم چپاول کنند . حالا به جان هم افتاده اند و کارشان به لجن پراکنی به یکدیگر و افشاگری و حتا قتل و حذف یکدیگر نیز رسیده است. بدبخت ملتی که اجازه دهد این کفتاران و لاشخوران حکومتی بر سر قدرت باقی بمانند . قیام یکپارچه شما خواب کفتاران را آشفته کرده است دیر یست احساس کرده اند سقوط نزدیک است .این احساس آنها را بیشتر به جان هم انداخته است. و این یعنی سقوط و فروپاشی .یک بر دیگر به خیابان میرویم و لرزه به جان دیکتاتور می اندازیم.... شمیم

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)