تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

رکود در بورس
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز با عنوان «شرط‌ ركودزدایی از بورس» به افت حجم و ارزش معاملات در بورس پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «افت معنادار حجم و ارزش معاملات خرد و بلوك طی اردیبهشت و خردادماه نسبت به فروردین‌ماه ٨٩ و ثبت میانگین بازدهی ناچیز منفی یك‌دهم درصدی طی ١/٥ ماه پس از فروردین، حكایت از ركود نسبی معاملات سهام پس از یك ماه هیجانی دارد؛ اما اصلی‌ترین دلیل افت شاخص‌ها و ارزش معاملات طی هفته‌های گذشته به سقوط قیمت جهانی مواد خام باز می‌گردد.»
به باور این روزنامه: «بحران اقتصادی اروپا، افت شدید ارزش برابری یورو در برابر دلار آمریكا و كاهش ٢٠ درصدی قیمت‌های جهانی با توجه به وابستگی ٦٠ درصدی بورس تهران به این پارامتر، می‌تواند بازگوكننده علت ركود بورس تهران باشد. بورسی كه اكثر فعالان اعم از سرمایه‌گذاران، كارگزاران و حتی مسوولان آن به سان گذشته در پی یك دوره كوتاه‌مدت رشد هیجانی، با مصاحبه‌های متعدد نوید تداوم صعود و دست‌یابی شاخص به مرزهای جدیدتر را دادند؛ فارغ از این‌كه رشد شاخص‌های بورس به افزایش سودآوری شركت‌ها و آن نیز با بهبود متغیرهای كلان اقتصادی، ارتباط تنگاتنگی دارد.»

در این سرمقاله آمده است: «هدفمندسازی یارانه‌ها و آثار هزینه‌ای آن بر اكثر شركت‌های بورسی (با توجه به اهتمام دولت به كاهش تبعات اجرای این طرح از طریق تثبیت قیمت داخلی برخی كالاهای اساسی نظیر سیمان، فولاد و ...) به مرور در حال خودنمایی است. وضعیتی كه می‌تواند در سطح كلان، سود شركت‌های بورسی را كاهش دهد؛ اما افزایش تورم ناشی از اجرای این طرح در كنار افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش مسكن نیز رقیبی خفته برای بورس است كه به مرور می‌تواند با افزایش بازده انتظاری، سرمایه‌گذاران زیادی را از بورس به سمت خود بكشاند؛ فرآیندی كه بیش از پیش می‌تواند سقوط شاخص‌های بورس را تشدید كند. اما شاید تنها گزینه‌ای كه بتواند تا حدی شرایط را در كوتاه‌مدت به نفع بورس تعدیل كند، افزایش نرخ ارز است.»

متن کامل سرمقاله

غلبه حاشیه بر متن
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «همت مضاعف میراث داران انقلاب برای وحدت» به اتفاقات روز ١٤ خرداد امسال پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «امام خمینی پس از طرح انجمن‌های ایالتی و ولایتی رژیم، مبارزه خود را در منزل فرزند حضرت آیت الله حائری یزدی، بنیان‌گذار حوزه علمیه قم، با رژیم پهلوی علنی کرد و از بندهای سه گانه لایحه دولت اسدالله علم به مجلس شورای ملی وقت مبنی برحذف نام قرآن کریم و جای‌گزینی کتاب آسمانی در متن قانون مذکور و حق رای برای زنان و شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان برآشفت و از طریق اطلاعیه و سخن‌رانی اعتراضات شدیدی را به شاه وارد کرد و پس از آن شاهد کشتار وسیع مردم تهران و کشاورزان پیشوای ورامین در ١٥ خرداد و دستگیری ایشان بودیم و آنگاه زمینه تبعید امام خمینی از ایران به ترکیه و سپس به عراق مهیا شد. بالاخره در روز ٢٢ بهمن ٥٧ پیروزی مردم بر رژیم تمامیت‌خواه و انحصارطلب شاه به رهبری پیامبر گونه امام خمینی فرارسید.»

این روزنامه می‌نویسد: «هنوز ٢١ سال از رحلت جان‌گداز امام راحلمان سپری نشده است که متاسفانه به نوه آن امام عظیم‌الشان در مرقد مطهر و ملکوتی وی هتک حرمت روا داشته شد و موجبات خوشنودی دشمنان مشترک جریان‌های سیاسی و اجتماعی در داخل کشور در مقیاس جهانی فراهم شد و شاهد سو استفاده کسانی بودیم که با اساس انقلاب در آغاز دهه چهارم ضدیت دارند.»

سرمقاله این روزنامه توصیه می‌کند: «بی‌شک باید کدورت‌ها را کنار گذاشت و برای تثبیت و تضمین عمر انقلا ب با مدارا و تعامل بیش‌تری با خانواده انقلا ب برخورد کنیم و عقل جمعی و خرد گروهی را بر احساسات و عواطف گروه‌های تند مزاج افراطی مسلط سازیم و نباید حاشیه مراسم ١٤ خرداد را بر متن شکوه حضور مردم ترجیح داد و نبایستی شرایط سواستفاده دشمنان مشترک انقلاب را علیه خودمان فراهم سازیم.»

متن کامل سرمقاله

با بدان منشین
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «پسر نوح! با بدان منشین» از حسن خمینی خواسته تا از کسانی که به باور این روزنامه از «سران فتنه» هستند؛ فاصله بگیرد.

در این سرمقاله خطاب به حسن خمینی آمده است: «همتی مردانه به کار بندید و خدای نکرده ابزار سیاست‌بازان نشوید. صریح و روشن ولایت را مدد کنید که شیوه مرحوم زنده یاد سیداحمد آقا بود. پدر که چراغ‌دار رهبر و یار دلبر بود در برابر امام خامنه‌ای زانوی ادب زد بزرگوارانه خود را هیچ ندید او در ولایت ذوب شده بود.»

این روزنامه می‌نویسد: «عده‌ای ورشکسته سیاسی گرد شما جمع شده‌اند و بی‌رحمانه می‌خواهند نوه و نور چشم امام را ابزار عقده‌گشایی‌های خود کنند. شما بهتر از ما می‌دانید که متصل شدن به دریای ولایت، قطره را دریا می‌کند و تفرقه، دل را می‌میراند. هشت سال کلید کشور به دست خاتمی‌ها بود دیدید اطرافیان ایشان به دامن غرب گریختند و به راه امام رحم نکردند. ای یادگار یادگاران امام به پایت بوسه می‌زنم و عاجزانه می‌خواهم وجود نازکت را آزرده گزند نکنی. دست بردار از این‌ها، این‌ها می‌خواهند راه شما را بزنند اینان راهزنانند.»

نویسنده سرمقاله در پایان می‌نویسد: «لیبرال‌ها و سران فتنه به امام رحم نکردند، به شما و ما رحم می‌کنند؟ بیایید دور رهبر حلقه مهر بزنیم و از نااهلان و نامحرمان به خط امام فاصله بگیریم. مردم فقط همین را از ما و شما می‌خواهند.»

متن کامل سرمقاله

دیگر روزنامه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «گستاخی به بهانه احمدی‌نژاد»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «امام، سیره عملی اسلام ناب محمدی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مالیخولیای استدلالی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سکوت بدون مرز غرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)