تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کروبی: با تمامیت‌خواهی حاکمیت مخالفم

مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت می‌گوید با «تمامیت‌خواهی» کسانی که در قدرت هستند، مخالف است و آنها را مسئول «فجایع و مصیبت‌ها» در ایران می‌داند.

آقای کروبی در گفتگو با نیوزویک، مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران را مسئول خشونت‌ها و سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات معرفی کرد.


در ایران از ۲۳ خرداد ماه سال گذشته، همز‌مان با اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، اعتراض‌های گسترده‌ای آغاز شده که همچنان ادامه دارد.

معترضان می‌گویند در این دوره از انتخابات، دولت محمود احمدی‌نژاد با همکاری نظامیان، با «تقلب گسترده» توانسته است بار دیگر بر سر قدرت بماند.

در جریان این ناآرامی‌ها بنا بر اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، دست‌کم ۵۲ تن کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

کروبی که دولت برآمده از این انتخابات را «نامشروع» می‌داند، افزود که مخالفان دولت به طور «مسالمت‌آمیز» تلاش می‌کنند تا حکومت را اصلاح کنند.

کروبی از به قدرت رسیدن نظامیان پس از انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری در تیر ۸۴ خبر داده و گفته است: «نظامیان کاملا کنترل عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را به دست گرفته‌اند»

رهبران مخالف دولت که از آنها با عنوان رهبران جریان اصلاحات نیز نام برده می‌شود، بارها گفته‌اند که پس از انتخابات، جمهوری اسلامی از اهداف بنیانگذاران خود «منحرف» شده است و آنها تلاش خواهند کرد تا این انحراف‌ها را اصلاح کنند.

کروبی در ادامه این گفتگو از به قدرت رسیدن نظامیان پس از انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری در تیر ماه سال ۱۳۸۴ خبر داده و گفته است: «نظامیان کاملا کنترل عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را به دست گرفته‌اند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این سال‌ها بارها نسبت به دخالت نیرو‌های نظامی در سیاست و انتخابات اعتراض کرده است.

کروبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که به مناسبت نخستین سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد، وی و میرحسین موسوی از وزارت کشور تقاضای مجوز کرده‌اند.

«دولت‌های خارجی نباید از ما حمایت کنند، چون در این صورت حکومت ما را به جاسوسی برای آنها و تلاش برای تحقق اهداف دولت‌های خارجی متهم خواهد کرد»

به گفته این رهبر مخالفان دولت، «ما از وزارت کشور درخواست کردیم که مجوز راهپیمایی معترضان را صادر کند تا از وقوع هرگونه خشونتی جلوگیری شود.»

کروبی اضافه کرده که «اگر آنها چنین مجوزی صادر نکنند، ما باید راه‌حل‌های دیگری پیدا کنیم.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین افزوده است: «دولت‌های خارجی نباید از ما حمایت کنند، چون در این صورت حکومت ما را به جاسوسی برای آنها و تلاش برای تحقق اهداف دولت‌های خارجی متهم خواهد کرد.»

به گفته کروبی، تنها راه خروج از بحران کنونی، «بازگشت به قانون اساسی» است و این مستلزم آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی رسانه‌ها، احترام به حقوق دانشجویان و شخصیت‌های دانشگاهی و اصلاح شیوه‌های مدیریت کشور است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حرفهای با ارزشی گفته اند. کاش همه برای برکندن ستم از جامعه کوشش کنند.

-- م از پارس ، Jun 6, 2010

کروبی، مخالفان دولت به طور «مسالمت‌آمیز» تلاش می‌کنند تا حکومت را اصلاح کنند!؟ تولید فساد، دروغگویی، عوام فریبی و خرافات، در ذات و ریشه حکومت اسلامی خانه دارد، و کاملاً «انحرافی» است! این نظام، ظرفیت اصلاح شدن را ندارد و آن را در تجربه دردناک این ٣١ ساله به اثبات رسانده است. باید فکری دیگر کرد، آقا مهدی.
جمعیت روده درازان حسینی،

-- Rodeh Drazan Eslami ، Jun 6, 2010

ای گل سرخ

چشمان من از گلبرگ های تو سرخ تر است
قلب من از ریشه ی تو محتاج تر است
دستهای خالیم هوای او را کرده
او که یادش از برگ های تو سبزتر است

ای گل سرخ

ریشه ی من از سرزمینی است
که خاکش ؛ سالهاست مرده است
نگاهش ؛ سالهاست خفته است

من فریاد خواهم زد
بیدار می شود
آبش خواهم داد
زنده می شود
((برخیز سرزمینم
... کمر شکسته
عصای تو می شوم
برخیز))
MENA_ ASADI
22 خردادماه سالگرد کودتای خونین و ننگین در تاریخ ایران زمین را سبز خواهیم کرد.
کروبی زنده باد ، موسوی پاینده باد

-- اسفندیار-ایران ، Jun 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)