تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

توقیف کشتی عازم غزه از سوی اسرائیل

خبرگزاری‌ها از توقیف یک کشتی ایرلندی حامل کمک‌های امدادی برای ساکنان نوار غزه از سوی شناورهای اسرائیلی در دریای مدیترانه خبر داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کشتی ریچل کوری (Rachel Corrie) در ۳۰ مایلی غزه از سوی قایق‌های اسرائیل محاصره شد و نظامیان اسرائیلی بدون مقاومت سرنشینان، وارد آن شدند. سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده که کنترل این کشتی در حال حاضر در اختیار آنهاست.


AP

شناورهای اسرائیلی سپس این کشتی حامل هزاران تن کمک‌های امدادی را که شماری از فعالان حقوق بشر (پنج ایرلندی و شش مالزیایی) نیز سوار بر آن هستند، به بندر اشدود در جنوب اسرائیل هدایت کرده‌اند.

دولت اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که مانع از پهلوگرفتن این کشتی در غزه خواهد شد.

فعالان حاضر در این کشتی گفته بودند در صورت ورود نظامیان اسرائیلی به کشتی، مقاومت نخواهند کرد.

دوشنبه هفته گذشته، درگیری کماندوهای اسرائیلی با فعالان حاضر در یک کشتی امدادی عازم غزه، دست‌کم ۱۰ کشته و تعدادی زخمی بر جاگذاشت. بیشتر جان‌باختگان از شهروندان ترکیه بودند.

این عملیات واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را در جهان برانگیخت. به طوری که شورای امنیت در بیانیه‌ای از دولت اسرائیل خواست به محاصره غزه پایان دهد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید کشورش اجازه نخواهد داد «غزه به بندر ایران در دریای مدیترانه تبدیل شود» و کشتی‌هایی که قصد شکستن محاصره غزه را دارند، متوقف خواهدکرد.

کشتی ریچل کوری به نام یک فعال جوان آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ بر اثر تهاجم بولدوزر‌ها برای تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها کشته شد، نام‌گذاری شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جالب است سران جمهوری اسلامی با بوق و کرنا اسرائیل را به خاطر تفتیش کشتی به سو.ی غزه محکوم می کند اما وقتی خودش به زور وارد خاک عراق می شود و استقلال تمامیت ارضی عراق را زیر سوال می برد توقوع دارد هیچکسی معترضش نشود !!

-- نیما ، Jun 5, 2010

"نیما"خان، هر تجاوزی خوبست!!!!!!!!!!
ن.آ. ک

-- بدون نام ، Jun 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)