تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تظاهرات مجدد در مقابل سفارت ایران در کابل

صدها تن از مردم افغانستان برای دومین بار طی هفته جاری با تظاهرات در برابر سفارت ایران در کابل سیاست حکومت این کشور در برخورد با زندانیان افغان را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی از جمله «مرگ بر استبداد چه در کابل چه در تهران»، خواهان توقف اعدام شهروندان افغانستان در ایران شدند.

بر پایه اطلاعات منابع محلی افغان، قرار است فردا جمعه تجمع اعتراض‌آمیز دیگری برای توقف اعدام افغان‌ها در ایران، با حضور اعضای خانواده افراد اعدام شده و شماری از مردم، در هرات در غرب این کشور برگزار شود.

هم‌زمان، روز پنج شنبه محمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که به‌زودی هیأتی از مقام‌های این کشور به منظور بررسی وضعیت زندانیان افغان به ایران سفر خواهند کرد.

اوایل هفته جاری تظاهراتی مشابه به ابتکار جبهه مشارکت ملی افغانستان و در پی هفته‌ها جنجال میان نمایندگان مجلس افغانستان با حکومت این کشور بر سر موضوع اعدام افغان‌ها درایران، انجام شد.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی از جمله «مرگ بر استبداد چه در کابل چه در تهران»، خواهان توقف اعدام شهروندان افغانستان در ایران شدند

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان می‌گویند حکومت ایران ۴۵ افغان را به تازگی اعدام کرده و حتی اعضای بدن آن‌ها را برداشته‌است.

اما رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید تاکنون جسد ۶ فرد اعدام شده به این کشور منتقل شده‌است.
وی گفته‌است که از شیوه رسیدگی به پرونده شهروندان زندانی افغان در ایران، نگران است و آن را با جدیت پی‌گیری خواهد کرد.

پیش از این تظاهرات، مجلس افغانستان شاهد بحث‌های تند علیه ایران بود و محمد یونس قانونی رئیس مجلس گفت که وزیر خارجه افغانستان و سفیر این کشور در تهران را در این راستا به مجلس فرا خواهد خواند.

بر پایه اطلاعات هیأتی از نمایندگان مجلس افغانستان که اخیرا به ایران سفر کرده‌اند هم‌اینک بیش از ۵۶۰۰ افغان که جرم بیشتر آنان قاچاق مواد مخدر اعلام شده‌است در این کشور زندانی هستند که نزدیک به ۳ هزار تن از آن‌ها به اعدام محکوم شده‌اند.

ایران این گزارش را رد کرده‌است و در همین راستا وزارت خارجه این کشور با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران گفته‌است که نسبت به تحرکات «مشکوک» و اظهارات «غیر سازنده» شماری از مقامات افغان علیه ایران نگران است.

هم‌اینک در حدود ۹۰۰ هزار شهروند افغانی به شکل قانونی در ایران زندگی می‌کنند و گفته می‌شود بیش از یک و نیم میلیون نفر دیگر نیز به شکل غیر قانونی در این کشور به‌سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«مرگ بر استبداد ، چه در کابل چه تهران»

-- بدون نام ، May 6, 2010

نتیجه سرکوب و اعدام انسانها و عدم رعایت حقوق بشر بهتر از این نمی باشد.

-- بدون نام ، May 6, 2010

به امید نابودی این رزیم

-- tohid ، May 6, 2010

افغانها نمیتوانند توقع داشته باشند که هموطنانشان در ایران بخاطر جرمهایی که در ایران مجازاتش اعدام است اعدام نشوند. حالا اگر کلا با مجازات اعدام در ایران مخالف بودند باز حرفی بود. اینها مایلند که جمهورع اسلامی در مورد جرم وجنایت افغانها در ایران بگونه بهتری با انها نسبت به ایرانیان رفتار نماید که این توقعی کاملا بیجاست.

-- بدون نام ، May 6, 2010

به تاریخ 6 می صدها تن در مقابل سفارت رژیم آدمکش جمهوری اسلامی تجمع کرده با دادن شعار های تند علیه رهبران جمهوری اسلامی و به آتش کشیدن تصاویر احمدی نژاد و خامنه ای انزجار شانرا از اعدامها در ایران ابراز داشتند، آنان همچنان همبستگی شانرا با زندانیان سیاسی ایران و "جنبش آزادیخواهانه و ضد ولایت فقیه" اعلام نمودند.

تظاهر کنندگان شعارهایی را حمل میکردند که آنها نوشته شده بود "مردم ایران و افغانستان انتقام خون اعدام شدگان را از رژیم جنایتکار ولایت فقیه گرفتنی اند"، "احمدی نژاد جلاد، انتقام خون پدرم را گرفتنی هستم!"، "کوتاه باد دست تمام اشغالگران و مداخله گران از وطن ما"، درود بر مردم آزادیخواه ایران، ننگ و نفرین ابدی بر رژیم خونخوار خامنه ای" و غیره.

این تظاهرات بوسیله "حزب همبستگی افغانستان" سازمان داده شده بود و شمار زیادی از زنان نیز در آن شرکت داشتند.


ویدیوی آنرا اینجا میشود تماشا کرد:

http://www.youtube.com/watch?v=Cy8-nENZCcg

-- مدبر ، May 6, 2010

بدون نام چهارم،
اولأ هرکسی با هر شکایتی از ج.ا. که جنایت های نظام مافیایی را برملا میکند کار خوب و درستی میکند. دومأ فراموش نشود که افغان ها سال هاست در پاکستان و افغانستان بسیار رنج وبدبختی کشیده اند و حق نیست در ایران نیز با ظلم رو برو شوند. افغان ها همزبان وهمدل ایرانیانند با فرهنگهای بسیار نزدیک و حق دارند در سرزمین خودشان به رفتار ظالمانه ج.ا. اعتراض کنند.

-- بچه منیریه ، May 7, 2010

حکومت مستبد ایران یکی از مستبد ترین حکومت هایی است که در دنیا بخاطر جنایت هایش نام دارد و حتی رهبران حکومت ایران در بی ادبی و حماقت معروف هستند و این استبداد انشالله در همین روز ها به پایان می رسد .

-- سید داود یعقوبی ، Oct 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)