تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

لغو بازی‌های كشورهای اسلامی در ایران

ایران از میزبانی دومین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی محروم شد.

این تصمیم در نشست فوق‌العاده هیات اجرایی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی در ریاض اتخاذ شده است.

نمایندگان ایران در این نشست که روز گذشته در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، با خواست این هیات مبنی بر حذف نام خلیج‌فارس از مدال، لوگو، اسناد و مدارک مخالت کردند که در نهایت این هیات، رای به لغو این بازی‌ها به میزبانی ایران داد.


بازی‌های کشور‌های اسلامی قرار بود ماه‌ها پیش در ایران برگزار شود، اما شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی و اختلاف‌ها بر سر به کاربردن نام خلیج فارس، منجر به تعویق آن شد.

هیات اجرایی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی در این نشست، اندونزی را به عنوان میزبان دومین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی برگزیده است.

نمایندگان ایران، با خواست این هیات مبنی بر حذف نام خلیج‌فارس از مدال، لوگو، اسناد و مدارک مخالت کردند که در نهایت این هیات، رای به لغو این بازی‌ها به میزبانی ایران داد

مسئولان ورزشی ایران پیش‌تر اعلام کرده بودند که این بازی‌ها را با نام خلیج‌فارس برگزار خواهند کرد و به درخواست‌ها مبنی بر حذف این نام اعتنایی نمی‌کنند.

عنوان «خلیج عرب» برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۰ از سوی برخی رسانه‌های عرب‌زبان به کار گرفته شد. برخی کشور‌های حوزه‌ خلیج فارس همچنان از این عبارت استفاده می‌کنند.

ایران در سال‌های اخیر بارها نسبت به کارگیری این عبارت از سوی برخی مقام‌های سیاسی غرب و مراکز جفرافیایی و مطالعاتی اعتراض کرده است.

مقام‌های ایران در واکنش به اصرار برخی کشور‌های عربی، یک روز سال در ایران را به نام روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه عجب! یه بار کوتاه نیومدن. اما ناراحت کننده اینه که عرب ها یه همچین تقاضایی دارن و سرش هم وایسادن........
چقدر بکشیم از دست این دولت که زبون همه رو سر ما دراز کرده.

-- بدون نام ، Jan 17, 2010

حرکتی قابل تقدیر از رژیم بعد از مدت های مدید.

-- بدون نام ، Jan 17, 2010

باعث شرمساریست که این چنین تازیان در برابر آب و خاکمان گستاخ شده اند. مطمانا رفتارمان (دولت های مختلف کشور) تاثیر زیادی در اینگونه رفتار ها داشته است.
سبز ها باید اقدامی در این زمینه بکنند.

-- Mehdi ، Jan 17, 2010

بهتر! به نظرمن ما نباید تو این بازیها شرکت کنیم تا زمانی که این عربها خلیج همیشه فارس را به رسمیت بشناسند! اصلآ بهتر هست که ما این بازیها را برای همیشه به رسمیت نشناسیم. بگذاریم این عربها با هم مسابقه بدهند!
کوشا

-- کوشا ، Jan 17, 2010

این داستان مرا بیاد شعر معروف ایرج میرزا انداخت که زنی چادری که مورد تجاوز قرار داشت تلاش می کرد چادر را بر سر و صورتش نگهدارد. ج.ا بدلیل نشت قدرت به تدریج توانش را از دست می دهد و این دولت های عربی خوهان سوء استفاده تا حد امکان هستند. از ابزارهای بی خاصیت یک حکومت نامردمی باج دادن است ولی ج.ا توانایی چنین کاری را ندارد گرچه دولت احمدی نژاد آنرا در میان اعراب شورای همکاری آغازیده بود.

-- ایرانی ، Jan 18, 2010

بدون نام (کامنت دوم)،
اتفاقأ نه تنها قابل تقدیر نیست که باعث بسی تاسف است. ایران را چنان ضعیف و منزوی کرده اند که این کشور های عربی هم برای ما سرزبون دار شده اند. آیا قبل از انقلاب یکی ازین کشورها جرئت کردن این نوع اعتراضات رو داشت؟

-- خلیج پارس ، Jan 18, 2010

چه قدر خوب که تو این زمینه همه اتفاق نظر دارن

-- بدون نام ، Jan 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)