تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ایران، آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت را به شام دعوت کرد

ایران روز پنج‌شنبه تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله ایالات متحده را در نیویورک به شام دعوت کرد.
با این کار، روز گذشته یکی از بلندپایه‌ترین تماس‌ها میان ایران و آمریکا از زمان انقلاب ۱۳۵۷ صورت گرفت.

این حرکت ایران باعث تعجب محافل سیاسی شده‌است زیرا این دعوت در میانه یک بحران فزاینده سیاسی میان ایران و غرب صورت می‌گیرد. منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، میزبانی این ضیافت شام را بر عهده داشت.


منوچهر متکی

پنج عضو دائمی شورای امنیت (بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده) در حال بررسی چگونگی تحمیل دور چهارمی از تحریم‌ها علیه ایران هستند تا از این راه دولت ایران را وادار به پذیرفتن توقف برنامه هسته‌ای خود کنند.

تهران و واشینگتن از آوریل سال ۱۹۸۰ تاکنون هیچ پیوند دیپلماتیکی نداشته‌اند و دیدارهای حضوری میان مقامات بلندپایه دو کشور کم‌تر اتفاق افتاده‌است.

یکی از مقام‌های آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت «این شام فرصت دیگری برای ایران است تا به شورا نشان دهد که آماده عمل کردن به تعهدات و بازی کردن مطابق مقررات بین‌المللی است.»

یک مقام آمریکایی حاضر در ضیافت شام: این شام قرار نیست فرصتی برای از مسیر خارج کردن پروسه توسط مقامات ایرانی باشد

وی افزود: «این مهم را به همه اعضا خاطرنشان خواهیم کرد تا بدانند که این شام قرار نیست فرصتی برای از مسیر خارج کردن پروسه توسط مقامات ایرانی باشد.»

این مقام آمریکایی افزود:
«این شام هم‌چنین نشانگر اینست که ایرانیان درک کرده‌اند که کوشش‌های شورای امنیت و دیگر نهادها برای ترغیب ایران به عمل کردن به تعهداتش دارد آن‌ها را نسبت بقیه جهان منزوی می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌زند.»

محل صرف شام در منزل مسکونی سفیر ایران در خیابان پنجم محله منهتن بود و این ضیافت به مدت دو ساعت طول کشید.

سفیر ژاپن پس از مراسم شام اظهار داشت: در این شام حرفی از تحریم‌ها پیش نیامد

یکی از مقام‌های بریتانیایی دعوت‌شده به این شام به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما همیشه از گفتگو استقبال می‌کنیم. روند کار ما روندی دومسیره است. ببینیم آن‌ها چه حرفی برای گفتن دارند»

یوکیو تاکاسو، سفیر ژاپن پس از ضیافت شام اظهار داشت:
«ما برای مذاکره به این‌جا نیامده‌ایم. ما برای این آمده‌ایم تا در زمینه نظرات صریح و کلی خود تبادل نظر کنیم. در این شام حرفی از تحریم‌ها پیش نیامد.»

وی خطاب به خبرنگاران گفت:
«چیزی که مهم است اینست که بیشتر اعضای شورای امنیت این‌جا بودند.»

چین تنها کشوری از اعضای دائمی شورای امنیت بود که سفیر خود را فرستاد. چهار کشور دیگر دارای حق وتو، مقامات درجه دو یا درجه سه خود را فرستادند

چین تنها کشوری از اعضای دائمی شورای امنیت بود که سفیر خود را فرستاد. چهار کشور دیگر دارای حق وتو، مقامات درجه دو یا درجه سه خود را فرستادند.

اتریش، بوسنی و هرزگوین، برزیل، ژاپن، لبنان، مکزیک، ترکیه و اوگاندا که همگی از اعضای غیر دائمی این شورا هستند سفیران خود را به مراسم شام فرستادند.
دیپلمات‌های نیجریه‌ای و گابونی در میان این فرستادگان دیده نشدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به عبارت دیگر: جمهوری اسلامی به فلاکت افتاد. جمهوری اسلامی به چیز خوردن افتاد. جمهوری اسلامی به پاچه‌خاری و ترو خدا ترو خدا گفتن افتاد. واقعا یعنی کثیف تر از این موجودات جمهوری اسلامی در جایی پیدا می‌شود؟

-- رها ، May 7, 2010

البته این شام اخرشان خواهد بود . این هم یک ترفند دیگر برای وفت کشی است این افراد به خاطر اهدافی که دارند حتی در لباس میش هم ظاهر می شوند اما در واقع همان گرگ هایی هستند که ماهیت دریدن و کشتن و خونخواری دارند غربی ها با یک شام خوردن خر نمی شوند چون پای حکومتی در میان است که ملتش را مثل گله گوسقند می کشد و باکی از کشتن ندارد.

-- شیر خاموش ، May 7, 2010

خب ایران با خیلی از کشوزها منجمله اروپایی ها رابطه دارد اما موضوع مهم رابطه با اسرائیل و محو اسرائیل است هر موقع با اسرائیل سر یک میز نشستند و شام خوزدند ایران به زسمیت اسرائیل زا شناخت آن موقع است که باید گفت ج اسلامی از موضع محو اسرائیل دست برداشته است تمام این جریانات به خاطر نابودی اسرائیل است که تصمیم اول و اخر ج اسلامی از بین بردن این کشور کوچک و غده سزطانی !! در دل اسیا و اعراب است وگرنه اروپا و امریکا شام خوردن و نخوردنشان با ج اسلامی شگفت انگیز نیست خیلی هم عادی است اگر با اسرائیل شام خوردند جای تعجب دارد

-- حمید ، May 7, 2010

آسایشگاه جانبازان بسازید نه آرامگاه جانبازان !

ضرورت احداث مرکز جامع تو انبخشی پوشیده نیست ،لکن تعلل در ساخت وتاسیس آن تامل بر انگیز است.در زمان تصدی آقای دهقان در بنیاد که بیشترین اهتمام وجو دد اشت کار قابل تو جهی صورت نگرفت،و آن چه هم که شد (مرکز تو انبخشی کرمانشاه) از اهداف تعریف شده کا ملا فاصله گرفت و موضوع استفاده پرسنل بنیاد آن استان قرار گرفت. تذکر دو نکته لازم است: اولا در تاسیس این مراکز بایستی پراکندگی جمعیت جانبازی در نظر گرفته شود،و به همین لحاظ باید در نقاط مختلف کشور قابل اجراء باشد. ثانیا باید توجه داشت که در تاسیس این مراکز انداز نگرفته بریده ودوخته نشود. ثالثا این مرکز بری حیات جانبازان تدارک شود نه بعد ازممات.

حسن ابوطالبي

-- آسایشگاه جانبازان بسازید نه آرامگاه جانبازان ! ، May 7, 2010

بدبخت های پاچه خار. داخل ایران همه بدبختی ها و آشوب ها را به گردن غربی ها می اندازند و فحش و بد بیراه میگویند و در نیویورک پاچه خاری میکنند و چلو کباب میدهند که خدای نکرده کسی چیزی از آنها بدل نگیرد. بهر حال خر کردن ملت خرج دارد

-- بخت النصر خراسانی ، May 7, 2010

این هم نشانه ای دیگر از اقتدار ملی است. در داخل ساندیس می خوریم و در خارج هم ... .

-- بدون نام ، May 7, 2010

"شاید"همونطور که همیشه اعلام کردن انرژی اتمی بد نمیخوان! ولی چون همیشه بد عمل کردن همه ازشون ترس دارن که مبادا انرژی هسته ای رو هم بد استفاده کنن. بد هم اینکه سیستم بسته و بگیر بگیر ما و هزار جور بدبختی اجازه نمیده که "آدما" ایران رو بشناسن که بدونن چه جوری می شه باهاش حرف زد و سر راه اورد. مثل آلمان که درست شد، میشه ایران رو هم درست کرد ولی امیدوارم که داستان این دفه فرق کنه و به خیر درست بشه. این امیدی که هر کسی داره. ولی معلوم نیست از کجا باید شروع کرد چون شناخت درستی از این سیستم وجود نداره. اگه اجازه ایجاد شناخت مثل دوران خاتمی ادامه میکرد وضع بهتر بود. یک پایه و اساس ایجاد شده بود که مبنای حرکت بهبودی میشد. ولی تقریبا این سیستم به همه ثابت کرده که حافظه یادگیری نداره.

امیدوارم که نسل ما نمیره و ایران زنده بمونه.

-- بدون نام ، May 7, 2010

اقای خراسانی این خر کردن ملت نیست چون چیزی عوض نشده است جوجه را اخر پائیز می شمارند اینگونه مهمانی دادن ها برای انظار جهانی است تا بگویند جمهوری اسلامی چهره ای انسانی دارد تا از امریکا و اروپا چهره ای وحشی و جنگ طلب و ضد بشری بسازند و به مردم دنیا بگویند که ما ادم های با وجدانی هستیم اما این ظاهر قضیه است مردم جهان این رژیم را شناخته اند و به این گونه مهمانی ها به دیده تمسخر نگاه می کنند سران تهران می خواهند چهره بین المللی امریکا و اروپا را خراب کنند این خرج کردن ها هم سیاست جمهوری اسلامی است

-- هوشمند ، May 7, 2010

به خدا انگار تکه تکه های بدن اسرائیلی ها را می خورند هرکشوری در این مهمانی شام خورده به مردم اسرائیل ظلم کرده چون کشوری که با بمب های اتمی اش اماده نابودی اسرائیل می شود مشروعیت ندارد باید اینگونه مراسم ها تحریم شود چون با شرکت در این مهمانی ها یه مردم کشور اسرائیل خیانت می کنند

-- شکرالله ، May 7, 2010

شام آخر

-- بدون نام ، May 7, 2010

(حکومت اسلامی)ایران، آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت را به صرف ساندیس و کیک(و احتمالا خرما و حلوا) دعوت کرد.

-- علیرضا ، May 7, 2010

خاویار ، ویسکی ، ودکا ، جام زهر و ....

-- بدون نام ، May 7, 2010

shame akhar ;d

-- بدون نام ، May 7, 2010

این حرکتی بسیار زیبا به سمت آشتی و دوستی فرا ملیست. اگر این مهم از دریچه قلب بوده باشد میتواند عامل تاثیرات شگرفی گردد. چون سخن از دل براید لاجرم بر دل نشیند . به امید صلح در جهان. آمین

-- داوود ، May 8, 2010

Did they serve "Sandis" in the dinner party??

-- Saeed ، May 8, 2010

بفرمایید "کیک" و "کوکا" !

-- بدون نام ، May 8, 2010

شام :
کیک زرد غنی سازی شده با هسته !

-- آشپزباشی ، May 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)