تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جایزه بنیاد مجوریتی برای فعالان زن زندانی

جایزه سال ۲۰۱۰ «بنیاد فمینیست مَجوریتی» به فعالان زن زندانی در ایران اهدا شد.

این بنیاد فمینیستی با تقدیر از تمامی فعالان حقوق زنان در ایران، این جایزه را به نمایندگی از زنانی که در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند، به عشا مومنی، فعال «کمپین یک ملیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز» داد.

در ۱۱ ماه گذشته هزاران نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت شده‌اند. شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی زنان در میان دستگیرشدگان هستند.

عشا مومنی، فعال کمپین یک میلیون امضا و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است.

وی سال ۸۷ هنگام تحقیق برای پایان‌نامه دانشگاهی‌اش درباره فعالان کمپین یک میلیون امضا، از سوی نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شده و ۲۸ روز در سلول انفرادی بازداشت بود. وی پس از ۹ ماه ممنوع‌الخروجی توانست تحصیلات خود را در کالیفرنیا ادامه دهد.

این بنیاد فمینیستی با تقدیر از تمامی فعالان حقوق زنان در ایران، این جایزه را به نمایندگی از زنانی که در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند، به عشا مومنی، فعال «کمپین یک ملیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز» داد

خانم مومنی در هنگام دریافت این جایزه، گفت که اکنون زنان ایران با حقوق خود آشنا شده‌اند و دیگر نمی‌توان صدای آن‌ها را خاموش کرد.

به گفته وی فعالان زن زندانی در ایران با زندانی شدن، هزینه‌های بسیاری همچون «از دست دادن کار، اخراج از دانشگاه، تهدید خانواده و اتهامات بی‌اساس» را نیز تحمل می‌کنند.

هلن چو، عضو هئیت مدیره فمینیست مجوریتی در هنگام اهدای این جایزه از زنان ایرانی به عنوان «زنان شجاعی» نام برد، که برای تغییر وضعیت موجود تلاش می‌کنند و زندان و شکنجه آنان را «ناامید» نمی‌کند.

این مراسم روز چهاردهم اردیبهشت با حضور مقامات شهر لس‌آنجلس، فعالان حقوق زنان و گروه‌های اقلیت در شهر لس‌آنجلس برگزار شد.

«بنیاد فمینیست مجوریتی» یک انجمن غیردولتی در آمریکاست که از سال ۱۹۸۷ برای برقراری برابری جنسیتی، تامین سلامت تولید مثل و از بین بردن خشونت فعالیت می‌کند.

خالد حسینی، نویسنده آمریکایی افغانی‌تبار، گلوریا استاینم، فمینیست‌ مشهور امریکایی و موسس «میس مگزین» و دولارس هورتا، فعال کارگری مکزیکی‌تبار، از دیگر افرادی هستند که بنیاد فمینیست مجوریتی در مراسم اهدای جایزه سال ۲۰۱۰ خود از آن‌ها تقدیر کرده‌است.

سال گذشته کمپین یک میلیون امضا به عنوان برنده جایزه بنیاد فمینیست مجوریتی معرفی شده بود. کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز حرکت جمعی از فعالان حقوق زنان در ایران است که برای اصلاح قوانین نابرابر تلاش می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مجوریتی یعنی چی؟ چی هست؟ این لغت بیگانه است یا فارسی؟ من تا حالا نشنیدم :(

-- nashenas ، May 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)