تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

غرفه مصر در نمایشگاه کتاب تهران پلمپ شد

غرفه کشور مصر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پی توزیع کتابی با عنوان «موسوعة الخلیج العربی» ("دانشنامه خلیج عربی") پلمپ شد.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام این مطلب به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که ماموران پلیس انتظامیِ نامحسوس تهران در حین گشت‌زنی در نمایشگاه کتاب متوجه توزیع این کتاب شده‌اند.

وی اضافه کرد: «به محض اطلاع ماموران با هماهنگی مسئولان اجرایی و قضایی مستقر در نمایشگاه موضوع مورد پی‌گیری قرار گرفت و غرفه مذکور پلمپ و کتاب‌های توزیع شده جمع‌آوری شد.»


بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از چهاردهم اردیبهشت‌ماه در تهران آغاز به کار کرده‌ است.

کشورهای عربی از دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و با اوج گرفتن ملی‌گرایی عربی در زبان خود از این نام تازه به‌جای نام تاریخی خلیج فارس استفاده می‌کنند.
کوشش‌های این کشورها در رایج کردن این نام جدید در زبان انگلیسی نیز تاکنون با واکنش‌های پراکنده‌ای از سوی ایرانیان روبه‌رو شده‌است.

تا اوایل دهه۱۹۶۰ میلادی در تمام منابع اروپایی، آسیایی، آمریکایی و دانشنامه‌ها و نقشه‌های جغرافیایی این کشورها از نام «خلیج فارس» برای آ‌ب‌راه حد واصل ایران و همسایگان جنوبی‌اش استفاده شده‌ است.

چندی پیش به کاربردن نام «خلیج عربی» در اطلس جدید موسسه آمریکایی «نشنال جئوگرافیک» با اعتراض گسترده ایرانیان و حذف این نام از سوی نشنال جئوگرافیک مواجه شد.

سازمان ملل متحد چندین بار از هیات‌های بین‌المللی خواسته‌است تا در مکاتبات رسمی به ویژه در اسناد سازمان ملل نام «خلیج فارس» را به‌کار ببرند.

کشورهای عربی از دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و با اوج گرفتن ملی‌گرایی عربی در زبان خود از این نام تازه به‌جای نام تاریخی خلیج فارس استفاده می‌کنند

اسفند ماه سال گذشته وزیر راه و ترابری ایران اعلام کرد به هواپیماهای خارجی که برای نامیدن خلیح فارس در نمایشگر هواپیماهای خود از نام‌های دیگری استفاده کنند، اجازه پرواز به ایران داده نخواهد شد.

وی به شرکت‌های هواپیمایی کشورهای جنوب خلیج فارس هشدار داد که در صورت تکرار استفاده از نام‌های دیگر برای خلیج فارس مجوز پرواز به خاک ایران برای آن شرکت‌ها لغو می‌شود.

میزبانی ایران برای بازی‌های کشورهای اسلامی نیز در اردیبهشت ماه سال گذشته در پی اختلاف نظر ایران و کشورهای عربی بر سر درج نام خلیج فارس در اسناد و مدال‌های بازی‌ها لغو شد.

کشورهای عربی اعلام کرده بودند که در صورت به‌کارگیری نام خلیج فارس در این بازی‌ها شرکت نخواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
امام جمعه تهران: نام خلیج فارس ابدی است
لغو بازی‌های كشورهای اسلامی در ایران
تجمع در برابر سفارت امارات به خشونت کشیده شد
تجمع دانشجویی در روز ملی خلیج فارس
نابودی کالاهایی که خلیج فارس را عربی کنند

نظرهای خوانندگان

ایرانی ها یک روزی دوباره خواهند فهمید که شاه راست می گفت و ایرانیان متحد ذاتی و منطقی اسرائیلی ها در منطقه اند نه متحد اعراب.

-- بدون نام ، May 7, 2010

خاک بر سر اعراب با این حماقتی که دارند و خاک بر سر این خارجیها که این آخوندهای خر مذهب را به جان ما ایرانیها انداختند

-- م ، May 7, 2010

نام تاریخی این آبراه خلیج فارس است. باید با مستندات بر سر آن ایستاد. هر کی هر کی نیست که هرکس از راه رسید نام یه آبراه را به عشق خودش عوض کند. پس نام اقیانوس هند، دریای عمان، خلیج مکزیک و ... هم باید عوض شود!!

-- بابک ، May 7, 2010

هنگامیکه با بولدوزر برای ویران نمودن تخت جمشید رفتند واکنون در تلاش برای نابودی پاسارگاد و آرامگاه کوروش بزرگند ونام پادشاهان را از کتابهای تاریخ ایران می زدایند وامامشان خلیج فارس را / خلیج اسلامی / میخواست بنامد از مشتی دشمن بیرونی چه چشمداشتی داریم در حا لی که دشمن همیشگی ودرون خانه با ملت وداراییهای فرهنگی و مادی آن چنین زشتکاری وجنایت روا میدارد .اگر توانستید یک نمونه پیدا کنید که آخوند از تاریخ وفرهنگ ایرانیان ابراز خشنودی کرده باشد

-- behnam ، May 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)