تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر:

«نگران صدور حکم اعدام برای معترضان هستیم»

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نسبت به صدور حکم اعدام برای برخی از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در ایران ابراز نگرانی کردند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، صدور حکم اعدام برای معترضان به اتهام «محاربه» را به شدت محکوم کرده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز شنبه به خبرگزاری فارس گفته که پنج متهمی که پرونده آن‌ها به اتهام «محاربه» به دادگاه انقلاب ارسال شده، جزو سازمان مجاهدین خلق هستند.

به نوشته عفو بین‌الملل، هدف مقام‌هاى ایران از صدور مجازات اعدام برای معترضان، «جلوگیرى از برگزارى تظاهرات است»

عفو بین‌الملل، این افراد را بدین ترتیب معرفی کرده است: على مهرنیا ۷۰ ساله، پرویز ورمزیارى ۵۴ ساله، مجید رضایى، علیرضا نبوى و على معصومى.

حسیبه حاج صحراوى، معاون خاورمیانه و آفریقاى شمالى عفو بین‌الملل با اشاره به اتهام این افراد که «آشوبگرى و به آتش کشیدن اموال عمومى» عنوان شده، اظهار داشته است: «حتى اگر آنها چنین جرایمى را هم مرتکب شده باشند، نباید به مرگ محکوم شوند.»

وی از مقام‌هاى ایرانى خواسته در خصوص جرایمی مثل پرتاب سنگ و آتش زدن که در تظاهرات رخ می‌دهد، منصفانه و بر اساس اصول بین‌المللى عمل کرده و مجازات مرگ برای این نوع جرائم صادر نکنند.

به نوشته عفو بین‌الملل، هدف مقام‌هاى ایران از صدور مجازات اعدام برای معترضان، «جلوگیرى از برگزارى تظاهرات است.»

معاون برنامه خاورمیانه و آفریقاى شمالى عفو بین‌الملل: «مقام‌هاى ایرانى به جاى آن که اجازه برگزارى تظاهرات را بدهند، بدنبال مقصر براى ناآرامى‌ها مى‌گردند»

این سازمان، ادعاى مقام‌هاى جمهورى اسلامى مبنی بر «دست داشتن بهائیان در سازماندهى ناآرامى‌هاى روز عاشورا» را نیز محکوم کرده و آورده است: «جامعه بهایى، حضور در این حوادث را تکذیب کرده است.»

دادستان تهران امروز در خصوص بهائیان بازداشت شده در روز عاشورا گفته است: «این افراد به دلیل ایفای نقش در سازماندهی آشوب‌های روز عاشورا و ارسال تصاویر این آشوب‌ها به خارج از کشور دستگیر شده‌اند.»

به گفته وی، «در بازرسی از منزل برخی از بهائی‌های دستگیر شده، اسلحه و تعدادی گلوله جنگی کشف شده است.»

سازمان عفو بین‌الملل در عین حال، هفت رهبر جامعه بهائیان ایران را که قرار است به اتهام جاسوسى محاکمه شوند، «زندانی عقیدتى» نامیده و خواستار آزادى فورى آنها شده است.

معاون برنامه خاورمیانه و آفریقاى شمالى عفو بین‌الملل همچنین افزوده است: «مقام‌هاى ایرانى به جاى آن که اجازه برگزارى تظاهرات را بدهند، بدنبال مقصر براى ناآرامى‌ها مى‌گردند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز روز گذشته جمعه، با انتشار بیانیه‌اى اعلام کرده است که مقام‌هاى جمهوری اسلامی، اعضاى گروه دانشجویان لیبرال و انجمن دانش‌آموختگان را به «محاربه» متهم کرده‌اند.

معاون خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر از این که مقام‌هاى جمهوری اسلامی، «بدنبال صدور اشد مجازات براى مخالفان دولت هستند»، ابراز تاسف کرده است

این سازمان، بازداشت افرادی که با کمیته گزارشگران حقوق بشر همکارى مى‌کردند را نیز محکوم کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه افزوده است که بر اساس قوانین ایران، «محاربه» به فعالیت‌هایی که براى «براندازى نظام جمهورى اسلامى» صورت می‌گیرد و یا «حمایت» از این نوع اقدامات، اطلاق می‌شود.

جو استورک، معاون خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر از ایران خواسته‌ است که امنیت شهروندانش را براى برگزارى تجمعات مسالمت‌آمیز فراهم کند.

وى در عین حال از این که مقام‌هاى جمهوری اسلامی، «به جای این کار، بدنبال صدور اشد مجازات براى مخالفان دولت هستند»، ابراز تاسف کرده است.

به گفته استورک، «اگر دستگاه‌هاى دولتى، مدارکى در خصوص دخالت افراد در خشونت‌ها دارند، می‌توانند آنها را در دادگاه های علنى و عادلانه ارائه کنند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک پیشنهاد خوب این هست که فراخوان عمومی برای اعتراض به این اعدامها از طرف سازمانهای حقوق بشری داده شود. از آنجا که این موضوع میتواند مستقل باشد، امکان سرکوب کمتری وجود دارد. اگر انبوه مردم در این تظاهرات شرکت کنند موجب عقب نشینی حکومت خواهد شد. ما باید هر کدام از اعتراضات را هدفدارانجام بدهیم. باید به حکومت بفهمانیم اگر امروز تو خیابانیم چه میخواهیم و فردا چه و بعد چه .... به امید آزادی، کوشا
I suggest that amnesty international call for a national gathering and demonstration to condemn death penalty as a whole, and specially the blind nature of Iranian judiciary system in this regards these days.

-- Koosha ، Jan 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)