تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

چین بزرگترین صادرکننده جهان شد

بدنبال افزایش صادرات چین در چهارده ماه گذشته، این کشور با پیشی گرفتن از آلمان، به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل شده است.

تلویزیون دولتی چین اعلام کرده که صادرات این کشور در آخرین ماه سال ۲۰۰۹ در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که در چهارده ماه اخیر، تقاضای جهانی پائین بوده و رکود اقتصادی، همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

رسانه‌های چین امروز یکشنبه خبر دادند که میزان کل صادرات این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۱.۲ تریلیون دلار بوده است.


AP

این رقم در خصوص صادرات آلمان در سال گذشته میلادی، ۱.۱ تریلیون دلار برآورده شده بود.

اتاق بازرگانی آلمان، پیش‌تر پیش بینی کرده بود که برلین، جایگاه نخست خود در عرصه صادرات را از دست خواهد داد.

معاون وزیر بازرگانی چین نیز گفته بود که احتمال دارد این کشور در سال ۲۰۰۹ جای آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان را بگیرد.

با این حال، حجم صادرات چین در سال ۲۰۰۹، به دلیل بحران اقتصادی، نزدیک به ۱۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۰۸ کاهش داشته است.

خبرگزاری‌ها این آمار را نشانه تازه‌ای از تبدیل چین به قدرتی اقتصادی در جهان ارزیابی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تا وقتیکه کشورهایی مثل ایران وارد کننده محصولات بنجل چینی باشند تعجبی ندارد که چین بزرگترین صادر کننده جهان باشد و جای محصولات مرغوب آلمانی را بگیرد. این محصولات بنجل چینی به علت کم دوامی هر چه بیشتر محیط زیست را خراب میکند و از نظر ارزانی تولید کنندگان داخلی را به ورشکستگی میکشاند، و بر خیل بیکاران میافزاید وفقرا را فقیر تر میکند.

-- ایرانی ، Jan 10, 2010

آلمان کشوری در حد وسعت و جمعیتی ایران است بدون داشتن منابع نفتی. بعد از جنگ جهانی دوم همه چیز خود را از دست داد. با اینکه توانایی و دانشمندان هستی هم داشت، مطابق قوانین بین الملل سراغ بمب اتم هم نرفت. و جالب اینکه تا سال پیش بزرگترین صادر کننده جهان میباشد، جایی که کشورهای بزرگ و صنعتی چون امریکا، ژاپن، روسیه، انگلیس و کشور بزرگی چون چین رقیبش بودند. و جالبتر اینکه کیفیت محصولات آلمانی نیز از چین بسیار برتر میباشد. حالا ما در ایران همه چیز را بر خود تحمیل کردیم که در نهایت اورانیوم غنی کنیم که وارد نکنیم . و فرصتها و سرمایه گذاریهای بیشماری را از دست دادیم. اصولا پاره شدن عکس امام از همه چیز مهمتر هست!!! ما باید مواظب باشیم که عکس امام پاره نشود و پشتیبان ولی فقیه باشیم تا آسیب نبینیم، نیازی هم به صادرات و پیشرفت نداریم. در ضمن مدیریت جهان هم فراموش نشود!!!

-- کوشا ، Jan 10, 2010

بزرگترین مصرف کننده محصولات چین احتمالاً کشور آمریکا است. حتی بیشتر پرچمهای آمریکا ساخت کشور چین است!

-- بی نام ، Jan 11, 2010

آلمان از نظر جمعیت با ایران برابری می کند اما از نظر مساحت خیر، حتی در زمانی که یک امپراطوری گسترده بود و خیلی از کشورهای همسایه خود را نیز در بر می گرفت.

محصولات چینی خوب هم وجود دارد منتهی معمولاً در کشورهایی مثل ایران کم تر عرضه می شود. به هر حال، اجانس ژاپنی که اینک سالها است مرغوب محسوب می شود، تا دهه 60 میلادی در قرن بیستم، از محصولات بنجل محسوب می شد. محصولات آلمانی هم زمانی خیلی معمولی بودند. قابل توجه کشورهای در حال توسعه مثل ایران خودمان که سالها است محصولات بنجل تولید کرده اما گاهی هم محصولات خوب داشته و دارد و اگر بخواهد می تواند با برنامه ریزی درست و مدیریت سالم، به همان درجه ای که ژاپن و آلمان و بقیه رسیده اند برسد.

-- بی نام ، Jan 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)