تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مرتضوی مسئول وقایع کهریزک معرفی شد

گزارش کمیته ویژه مجلس، سعید مرتضوی را مسئول وقایع کهریزک و مهدی کروبی و میرحسین موسوی را به «قانون‌شکنی» و «تحریک عواطف مردم» متهم کرد.

این گزارش صبح امروز یکشنبه، در صحن علنی مجلس از سوی کاظم جلالی قرائت شد.

در گزارش کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات آمده که سعید مرتضوی، دستور انتقال برخی بازداشتی‌ها به بازداشتگاه‌ کهریزک را صادر کرده است.


در این گزارش افزوده شده که آقای مرتضوی در دیدار با اعضای کمیته ویژه، علت انتقال گروهی از دستگیر‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک را «نبود ظرفیت» در زندان اوین عنوان کرده که این مسئله از سوی مسئولان این زندان تکذیب شده است.

مرتضوی همچنین به اعضای کمیته ویژه گفته که شرایط بازداشتگاه کهریزک، «مناسب و استاندارد» بوده است.

این گزارش افزوده که بازداشتگاه کهریزک، علیرغم اظهارات مقام‌های قضایی، بازداشتگاهی رسمی بوده و تمام مسئولان قضایی از وجود آن مطلع بوده‌اند.

مرتضوی در دیدار با اعضای کمیته ویژه، علت انتقال گروهی از دستگیر‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک را «نبود ظرفیت» در زندان اوین عنوان کرده که این مسئله از سوی مسئولان این زندان تکذیب شده است

کمیته ویژه در گزارش خود، خواستار پاسخگویی مسئولان قضایی وقت، نسبت به آنچه که در بازداشتگاه کهریزک رخ داده، شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، کمیته ویژه، مرگ محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر در بازداشتگاه کهریزک بر اثر ضرب و شتم ماموران این بازداشتگاه را تائید کرده است.

این کمیته افزوده که مرتضوی، علت مرگ این افراد را «مننژیت» اعلام کرده بود که بعد‌ها مشخص شد که این ادعا نادرست بوده است.

متن کامل گزارش را بخوانید

در گزارش کمیته ویژه همچنین اشاره شده که گروهی از بازداشت‌شدگان به اعضای این کمیته گفته‌اند در بازداشتگاه کهریزک با آزار‌هایی همچون «زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یک مساحت کم، عدم وجود تهویه، فقدان آب و غذای مناسب، شنیدن فحش‌های رکیک، کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش و تحقیر شدن» روبرو شده‌اند.

گروهی از بازداشت‌شدگان به اعضای کمیته گفته‌اند در کهریزک با آزار‌هایی همچون «زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یک مساحت کم، عدم وجود تهویه، فقدان آب و غذای مناسب، شنیدن فحش‌های رکیک، کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش و تحقیر شدن» روبرو شده‌اند

کمیته ویژه در گزارش خود آورده که در بازداشتگاه کهریزک به بازداشت‌شدگان «ظلم آشکار» شده است و وقایع این بازداشتگاه منجر به «بازی گرفته شدن آبروی نظام» و «وهن نظام اسلامی» در جهان شده است.

این کمیته در ادامه گزارش خود از مقام‌های قضایی خواسته که «با ریشه‌یابی دقیق و برخورد جدی با همه عوامل این حادثه تلخ اعم از قضایی، اداری و انتظامی و بدون رعایت هرگونه ملاحظه‌ای و با تقدم دلسوزی تام نسبت به آبروی نظام جمهوری اسلامی، این مسئله را به نتیجه برساند.»

محور‌های دیگر گزارش کمیته ویژه
در بخش دیگری از این گزارش، به وضعیت بازداشتی‌های زندان اوین، موضوع تجاوز به برخی بازداشت‌شدگان و تعداد کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات پرداخته شده است.

این کمیته اعلام کرده که با برخی از زندانیان سیاسی و ۶۰ تن از عوامل «شورش‌های خیابانی» در زندان اوین ملاقات کرده که همگی آنها از نحوه نگهداری و بازجویی خود ابراز «رضایت» داشتند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که پس از بررسی‌های «همه‌جانبه»، کمیته به این نتیجه رسیده است موضوع «آزار جنسی» به برخی بازداشتی‌ها صحت ندارد و یافته‌های این کمیته همسو با نتیجه تحقیقات هیات ویژه قوه قضائیه است.

کمیته به این نتیجه رسیده است موضوع «آزار جنسی» به برخی بازداشتی‌ها صحت ندارد و یافته‌های این کمیته همسو با نتیجه تحقیقات هیات ویژه قوه قضائیه است

کمیته ویژه همچنین، درباره گزارش کمیته پیگیری سرنوشت بازداشتی‌های حوادث اخیر مبنی بر کشته شدن ۶۹ نفر، اعلام کرده که این کمیته تنها فهرستی حاوی نام و فامیل این افراد دریافت کرده است.

در بخش پایانی این گزارش همچنین تائید شده که گروهی از ماموران پلیس، «برخورد‌های نامناسبی» داشته‌اند و از مقام‌های قضایی و انتظامی خواسته که هر چه سریع‌تر درباره وضعیت بازداشت‌شدگان به خانواده‌های آنها اطلاع‌رسانی کنند.

این کمیته در عین حال آورده که «اگر دو کاندیدای ریاست جمهوری، به قانون‌شکنی، تحریک احساسات و عواطف مردم نمی‌پرداختند، امروز شاهد این گونه حوادث تلخ نبودیم.»

کمیته ویژه افزوده که «قانون‌شکنی» این افراد «سبب هتک حرمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تضییع فرصت گران‌سنگ حضور ۴۰ میلیونی مردم در پای صندوق‌های رای» شده است و دستگاه قضایی در خصوص این گونه رفتارهای «مجرمانه، نباید بی‌اعتنا» باشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار خب، مرتضوی مسئول وقایع کهریزک معرفی شد، کی مسئول مرتضوی است؟

-- فضولباشی ، Jan 10, 2010

بايد کسي را به عنوان مسئول اين جنايات معرفی ميکردند و آن مرتضوی ...است که رژيم برای خاموش کردن اين آتش پر شعله ميخواهد استفاده کند. اين آقا حتمأ رئيسی داشته و وزير داخلۀ ايران و قانون ايران در اين رابطه مسئولند. آقازاده مجتبی خامنه ای چقدر مسئولند؟ شغلشان چيست ؟ آيا رئيس کهريزک ها همين آقازاده نيست؟ ما تا بحال نديديم برای اين جنايات وزيران مسئول مسئوليتی دراين جنايات نداشته باشند. مسئول اول خامنه ايست که بازيچۀ دست سپاه است دومين آقازاده مجتبي، آقای احمدي نژاد، وزرا و فيروزآباديست. پنداری اگر اين جنايات را کسی ميديد نبايد اطلاع ميداد. حيف از اينکه تنها مرتضوی را معرفی کردند. استعفای روح الله ح. به همين خاطر است.

-- jahan ، Jan 10, 2010

زمان نوشیدن داروی معجزه آسای «نظافت» فرا رسیده است! نوش جان.
تیم شکنجه گران و آدم کشان حکومت اسلامی،

-- Hasani ، Jan 10, 2010

مثل اینکه تاریخ مصرف آقای مرتضوی تمام شده است! خب "جانم فدای رهبر" یعنی همین دیگر، مهره ای می آید و به معظم اله تکیه میکند و برایش آدم می کشد و قافیه که تنگ شد مقام همایونی می زند بر سر مهره بی ریشه و مزدور و می گوید ای پسر بد!!!!

-- ممدآقا ، Jan 10, 2010

چراغ سبز را به همه آقای خامنه‌ای داد. کی به خدمت او میرسند؟

-- coral ، Jan 10, 2010

....قرباني كردن مهره هاي دست چندم ديگر فايده اي ندارد اين ها لو رفته است شاه هم اينكارهارا كرد ولي دوام نياوردهمه تان منتظرخشم اين مردم به ستوه امده باشيد .

-- صادق ، Jan 10, 2010

این گزارش هیچ جنبه مثبتی ندارد یک بار همه آن را بخوانید. انکار تجاوزات و تقلیل جنایات به کمبود فضای بازداشتگاه و فحش دادن و خوب بودن شرایط زندان اوین به اضافه اینکه گویی بازداشتگاها به کهریزک و اوین محدود میشود و گناهکار بودن رهبران معتزضین. در مورد مرتضوی مطمئن باشید هیچ گزندی به ایشون نمیرسه فریب این بازی روانی رو نخورید

-- بدون نام ، Jan 10, 2010

مرتضوی دروغ است .او را علم کرده اندکه کروبی و موسوی را بکشند و بگویند ببینید ما تا چه پایه عادلیم .خودی و نا خودی را بسزایش می رسانیم. این یک تاکتیک است.که قرعه به نام مرتضوی افتاده است . شما خودتان ببینید . از سوئی حکم اعدام برای معترضین صادر می کنند . از سوئی برای کشتن همان معترض مرتضوی را مقصر قلمداد می کنند . از سوئی برای حفظ جان کروبی ماشین ضد گلوله در اختیارش می گذارند و از سوئی مامور می فرستد تا او را بکشند و باز هم مامور می فرستند تا او را نجات بدهند. این دولت بیمار .با این اوضاع ... بنظر شما ماندنی است؟ یا اینکه بیش از این دولت در دولت خواهد شد و هم دیگر را خواهند خورد .

-- نادره ، Jan 10, 2010

پیشگو در سایت اخبار روز پیشگویی کرده بود سعید مرتضوی برکنار می شه در تیمارستان بستری می شود پیشگویی هاش انگار درست درامده !!

-- قرشید ، Jan 10, 2010

طبق اين گزارش در کهريزک آدم کشته شده ولی به کسی تجاوز نشده!!! اونجایی که برای جون آدما ارزشی قائل نيستن واسه حيثيت آدما چطور ممکنه ارزش قائل باشن؟!!

-- جمهوری ايرانی ، Jan 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)