تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برنامه پنجم توسعه به مجلس ارائه شد

محمود احمدی‌نژاد برنامه پنجم توسعه را به مجلس تقدیم کرد و از نمایندگان خواست که وقت خود را صرف نوشتن دوباره آن نکنند.

آقای احمدی‌نژاد گفت که دولت برنامه پنجم توسعه را «واقع‌‌بینانه» و به دور از «بلند‌پروازی‌های بی‌مورد» تدوین کرده است و «اگر بنا باشد وقت مجلس صرف این شود که از اول برنامه بنویسد، وقت و انرژی کشور به هدر خواهد رفت.»

به گفته وی، در تدوین این برنامه همچنین از ظرفیت قانون اساسی و همه قوانین موجود کشور استفاده شده است.


احمدی‌نژاد، «توجه به اشتغال، مسکن، نیازهای اولیه مردم، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، توجه به فرهنگ ایران زمین و توسعه فرهنگی کشور» را از اهداف دیگر این برنامه عنوان کرد.

آن‌طور که رئیس دولت اظهار داشته، در تنظیم این برنامه از نظر کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی استفاده شده است.


احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرده که اگر اگر این برنامه به طور کامل اجرا شود، تا پنج سال آینده بیش از نیمی از «راه چشم‌انداز بیست ساله طی» خواهد شد.

برنامه پنجم توسعه در شرایطی به مجلس ارائه می‌شود که گروهی از نمایندگان از تاخیر در ارائه عملکرد برنامه چهارم توسعه از سوی دولت انتقاد دارند.

گروه دیگری از نمایندگان اعتقاد دارند که دولت به جای ارائه برنامه پنجم، باید لایحه بودجه سال آینده کشور را به مجلس تقدیم می‌کرد.

لاریجانی گفته پس از برگزاری جلسه با نمایندگان، مجلس تصمیم خواهد گرفت که کدام لایحه را (بودجه سال آینده یا برنامه پنجم) را در دو ماه باقی‌مانده به پایان سال در دستور کار قرار دهد

داریوش قنبری یکی از نمایندگانی است که در تذکری آئین‌نامه‌ای، از علی لاریجانی خواسته که برنامه پنجم را اعلام وصول نکند.

آقای لاریجانی نیز در پاسخ گفت که در اوایل سال‌جاری، در نامه‌ای از دولت خواسته بود که برنامه پنجم را خرداد ماه به مجلس ارائه کند تا بررسی آن تا شهریور ماه به پایان برسد، که این کار عملی نشد.

رئیس مجلس افزود پس از برگزاری جلسه با نمایندگان، مجلس تصمیم خواهد گرفت که کدام لایحه را (بودجه سال آینده یا برنامه پنجم) را در دو ماه باقی‌مانده به پایان سال در دستور کار قرار دهد.

برنامه پنجم توسعه از سال ۱۳۸۹ آغاز خواهد شد. ایران تاکنون چهار برنامه پنج‌ساله را پشت سر گذاشته است. اولین برنامه پنج‌ساله توسعه در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی به اجرا گذاشته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من مانده ام در کار این اعجوبه ... که حتی هم فکرانش را هم ازرده کرده است.
چه کسی باور میکند که احمدی نژاد برنامه ای نوشته که راه دراز مدت را در کوتاه مدت طی میکند؟ ایشان کارهای روزانه اش را هم بدون خراب کاری نمیتواند انجام دهد.

-- ali ، Jan 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)