تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت ۳۳ تن از مادران عزادار و حامیان‌ آنها

ماموران انتظامی و امنیتی، ۳۳ تن از مادران عزادار و حامیان آنها را در پارک لاله تهران بازداشت کرده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به نقل از یک شاهد عینی گزارش کرده که ماموران، عصر روز گذشته (شنبه) با هجوم به تجمع مادران عزادار، ۳۳ تن از آنها را دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل کرده‌اند.

مادران عزادار نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، خبر دستگیری این افراد را در تجمع روز گذشته تائید کرده‌اند.


عکس از فیس بوک

در این اطلاعیه آمده که «طنین سکوت مادران هر روز رساتر می‌شود و نابخردان بی‌سیاست و ضد امنیت و خشونت‌طلب، فریادهای سکوت مادران را بر نمی‌تابند.»

آنها اعلام کرده‌اند که دستگیری‌های روز گذشته را «نابخردانه و غیرقانونی» می‌دانند و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان هستند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز گفته که «در هیچ فرهنگی چنین برخوردی با مادران پذیرفتنی نیست، چه برسد توسط مدعیان اخلاق با مادرانی که فرزندانشان را به ناحق از دست داده‌اند.»

«طنین سکوت مادران هر روز رساتر می‌شود و نابخردان بی‌سیاست و ضد امنیت و خشونت‌طلب، فریادهای سکوت مادران را بر نمی‌تابند»

آقای قائمی افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران باید بداند که پدیده مادران عزادار و حامیان آنها جز با پاسخگویی مناسب به خواسته‌های آنها به سامان نخواهد رسید.»

مادران عزادار پس از مرگ ندا آقاسلطان و سهراب اعرابی در خرداد ماه ۱۳۸۸ توسط مادرانی که فرزندان خود را از دست داده یا فرزندانشان ناپدید شده‌اند، تشکیل شده است.

خواسته عمده مادران عزادار، پاسخگویی مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر کشته شدن، ناپدید شدن و یا زندانی بودن فرزندانشان است.

مادران عزادار و حامیان آنها از خرداد ماه تصمیم گرفته‌اند که هر هفته شنبه، در ساعت مشخصی با لباس سیاه در پارک لاله تهران تجمع کنند تا به خواسته‌های آنها توجه شود.

«در هیچ فرهنگی چنین برخوردی با مادران پذیرفتنی نیست، چه برسد توسط مدعیان اخلاق با مادرانی که فرزندانشان را به ناحق از دست داده‌اند»

تجمع این مادران همواره با حملات نیروهای امنیتی شکسته شده و بسیاری از آنها بازداشت شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هر چه سریع‌تر، بازداشت‌شدگان روز گذشته را آزاد کرده و آمران و عاملان حمله و بازداشت مادران عزادار را شناسایی و محاکمه کنند.

این کمپین، با اشاره به این‌که ۹ نفر از مادران عزادار پس از دستگیری به بیمارستان‌های سجاد و فیروزگر انتقال داده شده‌اند، در خصوص وضعیت آنها به طور جدی ابراز نگرانی کرده و مقام‌های ایرانی در بالاترین سطوح را مسئول سلامتی مادران بازداشت شده معرفی کرده است.

اسامی ۲۸ نفر از این ۳۳ بازداشتی به شرح زیر گزارش شده است: طاهره اخشای، زهرا افروز، فاطمه فرهادی، کبرا نجف‌پور، زهرا عطاب، صدیقه شکری، زیبا شکورصدیقی، منصوره بهکیش، فریده صحرائی، ملیحه صحرائی، طوبی دارالشفای، زری نوجوان، فرشته تعادلی، معصومه عطار، فاطمه رستگار، فاطمه صالحی، نصرت خاکی، ثریا جعفری، مریم حسین قلی‌زاده، حکیمه شکری، منیژه طاهری، عشرت خبرحسن، محترم کارآمد، ژیلا مهدویان، لیلا سیف‌اللهی، انسیه بخشای، ایزدی و تبریزی.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کار اینها بسیار شرم آور است.

-- فرشید ، Jan 10, 2010

درود بر تمام مادران شجاع ایران زمین . سحر نزدیک است

-- یک هم وطن ، Jan 11, 2010

امیدوارم این مادران داغدار که نام بیشترشان فاطمه و زهرا و صدیقه و کبرا است روزی به خویی بفهمند که این همان فرهنگ فاطمه‌زهرا است که دارد این بلا را سرشان می‌آورد.

-- داغدار ، Jan 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)