تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

روزنامه‌نگاری حرفه‌ای بستری از سختی و موانع
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان «روزنامه نگاری متعهد و حرفه‌ای» به بررسی روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در شرایط فعلی ایران پرداخته‌است.

الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد در این سرمقاله آورده‌است: «اطلاع رسانی مسوولانه و حرفه‌ای در واقع در بستری از سختی با انواع موانع و مشکلات به سر می‌برد و هر آن از جایی که انتظارش نمی‌رود چالشی ظهور می‌کند و کار را به تکلف دچار می‌سازد.»

به نوشته این سرمقاله: «قانون اساسی جمهوری اسلامی و منافع و امنیت ملی معیار دقیق و مشخص ما برای نوشتن و تحلیل کردن و موضع گرفتن است.اولویت اصلی یک رسانه متعهد در جمهوری اسلامی برخلاف عرف‌های رایج غربی، تیراژ بالا و جذب مشتری از هر راهی نیست.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «اکنون در این شرایط خطیر که نوشتن و اطلاع رسانی خود از حساسیت فوق العاده یی برخوردار شده‌است باز هم می‌توان ضمن حفظ ساختارها و رعایت چارچوب‌ها، از انتقادهای سازنده و منصفانه بهره جست و در کم کردن عیوب و نواقص کوشید.»

سرمقاله‌نویس اعتماد افزوده‌است: «مرزبندی اصلی و همیشگی ما دوستداران نظام و کشور با اغیار کاملاً مشخص است و این مختصر تاکیدی بر آن است که در آشفتگی‌ها کسی طمع خام نکند. خدمتگزاری به مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور نه خستگی می‌آورد و نه چیزی است که در شرایط گوناگون قابل کنار گذاشتن باشد.»

متن کامل سرمقاله

چهره بیمار اقتصاد کشور
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دست جراح نباید بلرزد» لایحه هدفمندی یارانه‌ها را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در ماههای پس از تشکیل دولت دهم، عملکرد دولت کمتر در معرض افکار عمومی و نقد و تحلیل رسانه‌ها قرار گرفت. این موضوع به معنای آن نیست که دولت دست روی دست گذاشته و کاری از پیش نبرده‌است. بلکه یکی از نقاط مثبت دولت در
برخورد با وقایع اخیر این بود که همه هم و غم خود را صرف حوادث پیش آمده نکرد و همچنان در مسند خدمت گزاری به مردم دنبال کارهای اجرایی خود رفت.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «یکی از موضوعاتی که شروع به اجرای آن از دولت نهم آغاز و در دولت جدید به تصویب نهایی رسید، طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بود. هر چند این طرح در برنامه دوم توسعه پیش بینی شده بود اما به دلایل عدیده دولت نهم و دهم آن را در دستور اجرا قرار داد. طرح هدفمندی یارانه‌ها یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد عدالت در جامعه‌است.»

به نوشته این سرمقاله: «دولت معتقد است با اجرای این طرح دنبال تحقق اهدافی چون؛ عدالت اقتصادی، مدیریت بهینه منابع، بسترسازی برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و افزایش کارایی منابع کشور است.»

سرمقاله‌نویس کیهان افزوده‌است: «حال که غبار فتنه فرو نشسته و آتش التهاب فروکش کرده‌است، دولت می‌تواند در عملیاتی کردن این طرح عجله نکند و اگر لازم است قدری در توجیه و اقناع مردم تامل نماید. به هر حال دولت باید در کنار تکان‌های اقتصادی ناشی از اجرای طرح، به توانمندسازی اقشار - خصوصا محروم - جامعه و شفاف سازی اذهان جامعه توجه نماید.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «حضور مردم انقلابی در ماههای اخیر و دفاع از آرمانهای امام، انقلاب و منویات رهبری، دشمنان داخلی و خارجی را مأیوس کرده‌است. این بار نیز در کنار دولت و نظام، درد ناشی از جراحی اقتصادی کشور را تاب خواهند آورد به شرطی که تیغ جراح تیز باشد و دست جراح هنرمندانه حرکت کرده و نلرزد تا امید بهبودی در چهره بیمار اقتصاد کشور روز به روز نمایان تر شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مردان خداجوي موسوي»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «تاملي بر قانون جرايم رايانه‌اي»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «سالروز حماسه شهداي هويزه»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ضرورت بازنگري در شيوه عرضه اوليه سهام در بورس»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «چه کساني از تداوم اختلافات سود مي برند؟»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «محارب و مجازات محاربه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)