تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعدام یک فعال سیاسی ایرانی کرد

فصیح یاسمنی، فعال سیاسی ایرانی کرد روز گذشته، چهارشنبه، در زندان شهر خوی آذربایجان غربی به دار آویخته شده‌است.

به گزارش سایت مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران، وی به خاطر هواداری از یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی به «محاربه» متهم شده بود. آسو صالح، عضو سازمان حقوق بشر کردستان در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی فارسی این خبر را تأئید کرده‌است.

گفته می‌شود این فعال سیاسی به عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) متهم شده بود و مقامات قضایی از دادن جسد وی به خانواده‌اش ممانعت کرده‌اند.

کمتر از دو ماه پیش احسان فتاحیان، به اتهام عضویت در یکی از احزاب کرد در زندان سنندج اعدام شد.

این فعال سیاسی به عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) متهم شده بود و مقامات قضایی از دادن جسد وی به خانواده‌اش ممانعت کرده‌اند

در حال حاضر نزدیک به ۲۰ نفر از فعالان سیاسی کرد با حکم اعدام در زندان‌های ایران هستند.

زینب جلالیان، حبیب‌الله‌ لطیفی، شیرکو معارفی، فرهاد وکیلی، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، حسین خضری، رشید آخکندی، محمد امین آگوشی، احمد پولادخانی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی، رستم ارکیا، مصطفی سلیمی، انور رستمی، حسن تالعی و ایرج محمدی از جمله فعالانی هستند که به اتهام هواداری از احزاب کرد به اعدام محکوم شده‌اند.

ایران پس از چین دومین رتبه اعدام در جهان را دارد. بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال گذشته میلادی، ۳۴۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ نیز ۱۲۰ نفر در ایران به پای چوبه دار رفتند.

بازداشت یک وکیل در کرمانشاه
فرزاد سلطانی، وکیل دادگستری نیز روز سه‌شنبه ۱۵ دی ماه در شهر کرمانشاه بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، وی از فعالان «ستاد انتخاباتی شهروند آزاد» در کرمانشاه بود. وی همچنین پس از رویدادهای اخیر در اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری، به برخی خانواده‌های بازداشت‌شدگان مشاوره حقوقی می‌داد.

در ماه‌های گذشته شماری از وکلای مدافع حقوق بشر در ایران بازداشت شده‌اند. شادی صدر، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد مصطفایی از جمله وکلای بازداشت‌شده هستند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احسان فتاحیان جوان کرد اعدام شد

نظرهای خوانندگان

Stop killin the Kurds ! Do you wish the independence of KURDISTAN, Baluchistan or AZARBAIJAn? Stop executions in the name of GOD; It's a sin .

-- hy ، Jan 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)